Dåligt hösilage

höstmåne

Trådstartare
Har alltid använt hö i alla år. Men nu har vi beställt hem hösilage.
Det var jättefint i början, och är fortfarande fint förutom att det har blivit fuktigt i kanterna innanför plasten och möglat. Sprider sig i stora delar av balen.
Ska inte balkarna hålla att stå utomhus när de fortfarande är inplastade? Jag blir helt gråtfärdig när bal efter bal är möjlig. Dåligt plastade eller vad? Ska ringa högubben imorgon så får han väl ta tillbaka det...:crazy:

Sv: Dåligt hösilage

Låter tyvärr som att de är för snålt plastade. Tyvärr är plasten dyr så vissa envisas med att snurra så få varv som bara är möjligt...
Hoppas han går med på att ta tillbaka dom...

För torrt silage i kombination med för få lager. Då sticker materialet hål på plasten och släper in syre och vatten, varpå det möglar i ytan.

Jo det måste vara så att det är för lite plast? Ja vi ska få ersättning för det som varit dåligt. Men risken är ju att det också är dåligt om det har hanterats på samma sätt. Flytta på balarna måste man ju göra när man köper dom, tyvärr. Är mest orolig om dom inte tål att stå utomhus....

Jag tål inte torrt hö så det finns en anledning till varför jag köper ensilage.

De ska tåla att stå utomhus. Dock så får man vara noga med var man ställer dem så att det inte är något vasst under, så att möss och fåglar kommer åt att göra hål på plasten. Kan ju oxå vara kasst från början. Bonden kanske inte är speciellt skicklig.

Min man klarar inte heller hö, men hösilage fungerar bättre. Han är gräsallergiker.

Kofoder? Det är nog vanligare att man ger hästar hösilage än hö här i sverige. Och efter somrarna som varit senaste åren så är det svårt att få tag i bra hö, speciellt om man har fler än en häst.

Dessutom så är det oftast olika krav när det gäller värden, struktur och torrsubstans när det gäller kor och hästar. De flesta hästar väljer hösilage över hö om de får välja fritt.

Haft samma problem som du.
Det är inte tillräckligt med plast och för torra balar.
Har inte haft detta problem när vi hade (ko)ensilage. Men då är en syra tillsatt.
Hösilage är bara plastat gräs som är lite torrare.

Kofoder? Det är nog vanligare att man ger hästar hösilage än hö här i sverige. Och efter somrarna som varit senaste åren så är det svårt att få tag i bra hö, speciellt om man har fler än en häst.

Jag vet vad svensker mata sina hästar med.
Finns gott om riktig hö på blocket, jag köpt ett läst for två veckor sen.

Hösilage är lika riktigt foder, och betydligt fler använder det. Jag förstår inte varför man ska hacka på folk som väljer det pga allergi och kalla det kofoder.

(Bra) hösilage är ett utmärkt, dammfritt hästfoder.

Hö finns i alla möjliga varianter där man inte vill fodra med alla sorter heller.

TS;

Nej det ska inte mögla om det är skördat och packat på rätt sätt.

Och jag har hittat superfint hösilage, som vi är väldigt nöjda med. Så även hästarna. Är betydligt svårare att hitta bra hö än att hitta bra hösilage. Men om du hittar hö som inte dammar, bra kvalitet och bra värden i, samt fixar plats åt att ha det så det inte blir förstört,så varsågod. Vi har gjort av med ungefär 100 st* 300 kgs balar under vintern.

Och jag har hittat superfint hösilage, som vi är väldigt nöjda med. Så även hästarna. Är betydligt svårare att hitta bra hö än att hitta bra hösilage. Men om du hittar hö som inte dammar, bra kvalitet och bra värden i, samt fixar plats åt att ha det så det inte blir förstört,så varsågod. Vi har gjort av med ungefär 100 st* 300 kgs balar under vintern.

For hur många hästar?

Ang att ensilage är enbart komat är verkligen en myt idag som hänger kvar sen länge..Tidigare fanns det ingen direkt marknad/intresse att ge det till häst och det ensilaget då var inte så passande till hästfoder.
Andra sorter/strukturer på silaget togs fram som visade sig passa även häst, varav myten uppstod om att man senare gav komat till häst..

Jag antar att fler bönder såg fördelarna med ensilering och även ekonomsikt pga hö är känsligare/lättare att få bortfall på skördar, dock är hästvärlden ibland fruktansvärd rädd för förändringar..:D
Idag produceras det med olika strukturer, varav det ensilaget passar utmärkt till häst, kan även kallas hösilage för att låta bättre..

Jag tycker det idag är svårare att få tag på bra hö än ensilage, mest hygieniskt sett. Det är vanligt att hö dammar, vilket inte är bra för hästens luftvägar.
Hö är ju känsligare vid intag/torkning mm och hela skördar kan ju gå förlorade av lite regn..
Hästarna verkar också föredra ensilage framför hö.

Det är sällan jag ser stall använda hö, det är snarare till enstaka hästar där hästarna antingen verkligen visar sig vara känsliga mot ensilage, eller tjuriga hästägare som fortfarande tror att det är "farligt".

Till TS:

Tycker du ska reklamera balar som är så. Det är väl en sak om någon enstaka bal är trasig i plasten/dålig men inte flertalet från samma leverans.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
3 159
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Jag har 30 balar hösilage här hemma. Detta slogs och plastades i juni innan vi flyttade hit till gården. Första balarna var jättefina...
Svar
11
· Visningar
1 637
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 730
Foder & Strö I år fick vi möjligheten att köpa plastat HÖ, vilket kändes kanon eftersom våra förvaringsmöjligheter inte är de bästa. Observera att...
2
Svar
20
· Visningar
7 529
Senast: Rifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar