Dåligt hö ?

Sv: Dåligt hö ?

Men det är 5 hästar som går ute, så om inte alla andra vill ge sina hästar 15 kilo får inte min häst det heller

Både till dig och dina stallkamrater: Tänk på att 10kg av erat ensilage är bara 3.3kg ts - det motsvarar ca 4kg hö. 15kg blir ca 5kg ts och motsvarar 6kg hö. DET vill väl de flesta ge sin häst?! Även en islänning.
Och då täcker det en islännings, som din, behov av både energi och protein och du behöver inte ge nåt kraftfoder. Ev. mineralfoder som du kan blanda i nån dl betfor (t ex).
Varför vill ni då blanda i en massa kraftfoder i foderstaten?

För mig spelar det iofs ingen roll att det är just en islänning, jag skulle välja en foderstat baserad på så mycket grovfoder som möjligt till alla hästar. Billigast och trevligast. :)
Hoppas själv slippa ge kraftfoder så snart min slutar ge di då hösilaget i år är riktigt trevlig. :d

Men många lever i den föreställningen att isisar är såå lättfödda att man ger för lite utan att kolla ordentligt vad foderstaten ger.

Min isis går på en hög kvot med mycket grovfoder helst, till skillnad från andra i hagen. Han är inte fetast ändå.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 808
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 099
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej jag har ett grovfoder med en kvot på 9. Min häst får 12kg hö men har ändå avmagrat. Han har inga parasiter och tänderna ska kollas...
2
Svar
25
· Visningar
1 980
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Guldfasanerna