Dåligt hö ?

kolfinnur

Trådstartare
Hej! Har just fått hö-analysen... inte bra :crazy: Tydligen väldigt mycket vatten i det. Så här ser den ut:

TS: 33,6
MJ: 2,7
Smältbart rp: 22
Ca: 1,5
Fosfor: 0,4
Mg: 0,2

*Suck*

Vad ska jag ge min islandsvalack som går ute på nätterna (på 7 kg/dag för tillfället), under igångsättning nu, kommer ridas ca 5 dagar i veckan? Massor av lusern, mineraler och massa annat :crazy:?

Mycket mycket tacksam för svar!! :bow:

Sv: Dåligt hö ?

Nejdå, det behövs ingen lusern!
Det är en kvot på strax över 8 i förhållandet mellan protein/energi!
(förutsatt att du skrivit av siffrorna rätt)

Jag har inte kollat på mineralerna nu, men energi och protein-behoven kan du täcka helt genom bara detta ensilage! Bara du ger tillräckligt mycket!

Ja, det är väl enda kruxet, att få i dem tillräckligt mycket av detta. På 20 kg så blir det ungefärliga ok siffror utan att direkt ha kollat upp behov. 54MJ blir det då.
Fosfor kan du dock behöva ge lite extra av, liksom magnesium. Kalcium räcker gott med det grovfoder du har dock.

Det är ENSILAGE du har, inte hö. Hö räknas det som enbart då det är en ts-halt på minst 84% och det är inte inplastat.
Bara ett påpekande så det blir rätt där.;)

I övrigt - det är bra värden i det annars men eftersom det är så mycket VATTEN i det måste du ge väldigt mycket av det. Även till lättfödda isisar! Fri tillgång skulle jag ge, och då behöver hästen trycka i sig 20kg eller så (har inte räknat nu), men för att hästen lättare ska få sig mer torrsubstans så kan du med fördel ge en del HALM till detta. Kvoten (mängd protein per MJ) är ju ganska hög så halm passar bra.
Men hästen måste då ändå få i sig över 10kg av ensilaget, 12-14kg för att bara täcka proteinbehovet...

Det finns ju andra sätt förstås också OM nu din isis inte är av den glupska typen som gärna vräker i sig 20kg om dygnet.... Då kan man få till det med lite lusern och halm istället. Utan att ha räknat på det så gissar jag på t ex 10-12kg ensilage (det borde han lyckas stoppa i sig) , 1kg lusern och några kilo halm.

Tack för svaren! :)

Oj ja det är klart det är ensilage :o ^^

Att blanda med halm låter bra! Hästarna har inte fri tillgång, och kommer inte få det heller.. =/ och 20 kg lär dom inte kunna få. Även om min häst lätt skulle äta så mycket ;)
Jag ska ta och prata me de andra hästägarna, står i ett kollektivstall.

Vad kan ni rekommendera för mineral tillskott? De som vi har i stallet just nu är tydligen inte det bästa... så jag tänkte köpa ett eget :)

Om du ger 10kg ensilage så innebär det 3.3kg torrubstans. Lämpligt är att ge minst 1.5kg ts per 100kg häst. Alltså - din väger väl kring 350-400kg (bara en gissning på en normal isis) och i så fall behöver du få till ca 6kg ts per dag.
10kg ensilage täcker inte hästens proteinbehov (när jag utgår ifrån max 400kg häst) och halm innehåller ju ingen protein så ca 1kg lusern och 2kg halm skulle ge dig tillräcligt i ts-mängd och proteinbehov. Och förmodligen även energibehov... ger ca 45MJ. Kanske behövs lite till där, har inte räknat så noga, bara lite snabbt i huvudet.

Har räknat lite på hippocampus foderstats beräknare, fick fram två alternativ:

7 kg hö, 2 kg halm, 1 kg betfor, 0.5 kg havre, 150 g Krafft mineral vit
Det gav för lite protein och lite onödigt Mg. Gillar inte att det är så mycket betfor och havre, särskilt inte när pålle har 50% eksemrisk =/
Men alla fodermedel utom mineralerna ingår i stallhyran.

Det andra jag fick fram var:
7 kg hö, 2 kg halm, 1 kg lusern och 150 g Krafft mineral vit.
Gillar den bättre, proteinbehovet täcktes, fortfarande lite onödigt Mg. Men jag måste då införskaffa lusern och mineraler själv...

Utehästarna får inte kraftfoder, man måste ge det själv när man är i stallet. Och det är ju kanske inte så bra att ge allt på en gång? :crazy:

Men du har ju massor av protein i grovfodret, vad ska du med krafft protein till då? :confused:

De där två förslagen ser knepiga ut båda två på varsitt håll.
Kollar jag snabbt utifrån den MJ du räknat på, (37MJ) som låter lite låg men, men, skulle jag ge den hästen 10kg ensilage 2 kg halm och 100g Krafft miner vit, that's it, det räcker och täcker behoven. Om du nu inte vill ge 10kg så byt ut två av dem mot 0.5kg havre, ger samma värde ungefär.

Tror du inte din häst orkar äta 17 – 20 kg ensilage då? På bete äter de ju många fler kg. 10 kg av ditt ensilage motsvarar drygt 3 kg torrsubstans, 20 kg närmare 7 kg ts en fullt rimlig dagsgiva.
Det vore ju det enklaste, nyttigaste och billigaste alternativet. Då slipper du ge ngt kraftfoder, HH

Senast ändrad av en moderator:

Men hur mycket? La in mina förslag i HC och det blev alldeles utmärkt.
Absolut bäst blev det med 9kg hösilage, 2 kg halm 1 kg havre och 50 g Krafft miner vit. Om du nödvändigtvis vill ge kraftfoder.

Du har FULLT tillräckligt med protein i ditt grovfoder bara du ger tillräckligt av det. 15kg och det skulle räcka, dock i underkant, men ok, på ts, därav förslaget att även ge halm. Men testa att lägga in 15 kg (och 100g miner vit) i HC och se vad de säger. :)

Pr
Behov:361.5
Tilldelat:156.0
Balans %: - 56.9
Du har ett grovfoder med lågt proteininnehåll. Det behöver inte vara ett problem om du har en vuxen häst (> 3 år) med god aptit. Prova i första hand att öka grovfodergivan eller komplettera med luzern och i andra hand med att ge proteinrikt kraftfoder.

Så stog det. Men det är nog det bästa!
Men det är 5 hästar som går ute, så om inte alla andra vill ge sina hästar 15 kilo får inte min häst det heller :( Usch vad jobbigt det här är ^^

Men då har du gjort något knasigt när du satt in värdena. Testa att sätta in ENBART värdena på ditt hösilage, 15 kg och se vad det säger. Jag har gjort det och vet alltså vad de kommer att säga, men för att du själv ska se att ditt grovfoder har massor med protein.

Du är också, ta det inte personligt för det är inget illa menat, :) ett lysande exempel på hur man INTE kan generalisera och läsa ordagrannt vad ett datorstyrt program säger.

Till att börja med så de två förslag du angett ger helt olika värden i den totala foderstaten. Där är första "felet". Du måste utgå ifrån hur mycket din häst behöver, det ändras inte för att du ger olika typer av foder.

Ditt första förslag skulle ge 47MJ (19MJ fr hösilaget, 10 fr halmen, 12 fr betforen och 5 fr havren). Med en kvot på 6 vill du då ha 282 g smrp. De fodermedel du angett ger dig 249 g totalt, alltså för lite. Det beror dock INTE på hösilaget, utan de övriga fodersorterna du ger. Halmen innehåller inget protein, betforen väldigt lite och havren ger du inte så stor mängd vilket då inte ger dig särskilt mycket protein. Datorprogrammet på HC drar dock sin egen slutsats att det är grovfodret det är fel på, vilket det inte är då du har en kvot på 8.1 i det. Dvs skulle du ge MER av det och mindre av något av det andra så ÖKAR det den total proteinmängden i foderstaten.

I ditt andra förslag ger fodermedlen 41MJ och med en kvot på 6 blir det 246 g smrp. Dina fodermedel kommer att ge dig 484g, dvs på tok för mycket.

Det tredje "förslaget" som du har klippt ut siffror från i ditt senaste inlägg ger ju ytterliggare andra siffror. Där har du helt plötsligt ett proteinbehov på 361 g vilket skulle motsvara att du har ett energibehov på 60MJ. Så långt är nämligen HC generaliserat att det räknar med en kvot på runt 6.

En fråga är ju vad du har angett för parametrar för din häst? Värdena är ju som du ser väldigt olika i de olika förslagen du gett och HC skulle ju reagerat kraftigt på alla dessa förslag. Det ena med för lite protein alt för mycket energi, det andra tvärtom.

15kg är INTE mycket av det här blöta hösilaget. Tror att de flesta normalhästar över c-ponnystorlek skulle klara det galant. Men om det skulle bli strul så gav jag ett annat förslag som ger dig motsvarande mängd näringsinnehåll och det var 9 kg hösilage, 2 kg halm och 1 kg havre samt 50 g miner vit.

Senast ändrad:

Med tanke på att användaren har en islänning, så skulle jag nog inte använda 1 kg havre i en foderstat.

Glöm inte att det är torrsubstansen du ska tänka med utfodringen av ensilage. Det blir alltså inte 7 kg ensilage (när det gäller hö som har hög ts-halt låter foderstaten ok.) Det blir alltså som andra redan sagt ca 20 kg ensilage per dag! Det är mängden stråfoder man räknar med och föreskrifterna för häst kräver 1,2 kg hö / 100 kg häst (det betyder 1 kg ts/100 kg kroppsvikt). Det innbär att om du ska byta mot något annat måste det vara någon typ av grovfoder. Förslagsvis med högre ts-halt så du inte behöver ge så stor mängd.

Allltså ditt hö innehåller ganska lite protein, men, det innehåller även lite energi, dvs du får en jättebra balans mellan protein och enrgi när du fordrar med det, du behöver inte lägga til något proteinfodermedel. Men det förutsätter att du ger mycket av hösilaget.

Tex 15 kg hösilage:
5,1 Ts
330 smrp
40,5 Mj

Tycker jag låter bra, ev lite hög kvot. Då kan man ju byta något kilo hösilage mot ett kilo halm.

Alternativt, om du vill ge lite kraftfoder:
12 kg hösilage+0,5 kg betfor+0,3 havre+1kg halm:
5,0 Ts
315 smrp
46,6 Mj ger kvot 6,75

Bara exempel. I dina förlsag så blev det ju toklite ts.

Nej, det är inte mitt förstahandsval heller utan en kompromiss då ts verkar vilja använda sig av detta. Men är 1 kg betfor och 0.5kg havre eller 1 kg krafft protein bättre som är hennes egna förslag?

De förslag jag tryckt på och som jag själv skulle valt är antingen enbart hösilage eller hösilage blandat med lite halm därför att inget mer egentligen behövs, förutom lite mineraler då, något jag nämnt FLER gånger än alternativ med havre.

Här håller jag med du, eftersom islänningar har en grovtarm som är längre än för andra raser så är de också väldigt duktiga på att ta upp näring i just grovfoder. I den mån man ska höja kvoten på ett dåligt grovfoder, så är det just det man ska satsa på först och främst och i möjlig mån hålla nere kraftfoderintaget och speciellt foder som är rika på stärkelse.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 808
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 099
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej jag har ett grovfoder med en kvot på 9. Min häst får 12kg hö men har ändå avmagrat. Han har inga parasiter och tänderna ska kollas...
2
Svar
25
· Visningar
1 980
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka