"Dåligt" foder, vad anser du?

L

Lonely

Vilket foder skulle du ALDRIG ge till en häst? *spännande tråd* ;)

:banana:

Sv: "Dåligt" foder, vad anser du?

jag vill ju också veta!
skriv nu alla!

om man bortser från foder med dålig kvalitet som egentligen inte bör vara av dålig kvalitet så finns det nog inget foder jag inte skulle kunna ge..

Oanalyserat grovfoder. Säkert inte det du syftade på, men det är något jag aldrig skulle ge mina hästar.
Vidare skulle jag aldrig använda något foder av dålig kvalitet, t.ex dåligt (mögligt, dammigt, förorenat) grovfoder eller foder med utgånget datum.
Skulle heller aldrig ge färdigfoder/blandfoder utan innehållsförteckning.

Japp, det var exakt det jag syftade på. :)

Krafft! Det är inte vackert vad man hört om det.. eller sett.

Varför inte? Vad är det du hört om det då som gör det så hemskt?
(försvarar inte Krafft, är bara nyfiken ;) )

Skulle aldrig heller ge krafft :smirk:
Om man ger det rekommenderar jag att först blötlägga det, det är inte många som läser på innehållsdeklarationen att pelleterat foder innehåller betfor å vi vet alla vad som kan hända när betfor sväller i strupen.Har oxå hört att några hästar strykit med pga pelleterat foder som svällt å kvävt dem :crazy:

MercedesBenz skrev:
Pelleterat... typ Krafft

Jepp, helt i min linje! Min förra häst höll på att dö p.g.a. tarminfektion som kom av pellets. Det var inte någon kul upplevelse :eek: så efter det blandar jag själv...och ger fri tillgång till grovfoder. :cool:

Den stora boven i pellets är bindemedlet. Hästarnas tarmar klarar inte av att bearbeta det och det ligger kvar som en cementbeläggning. En bekant till mig är slaktare och han rekommenderar samtliga hästägare att komma och kika på hur tarmarna ser ut på hästar som ätit pellets. :cool:

Piraja skrev:
Min förra häst höll på att dö p.g.a. tarminfektion som kom av pellets. Det var inte någon kul upplevelse :eek: så efter det blandar jag själv...och ger fri tillgång till grovfoder. :cool:

Om din häst fick en foderrelaterad infektion i grovtarmen tror jag inte det har att göra med om fodret var pelleterat eller inte. Mer troligt att dosen av protein eller stärkelse blev för stor och skadade den normala bakteriefloran..

Det jag ser som nackdelen med färdig foderblandningar är det kan bli så fel om man inte reagerar på att ett foder kan innehålla ingredienser som har maxdoser per giva eller som bör vänjas till väldigt sakta. Det står inte på säcken.

Om man ger ett färdigfoder som inehåller mkt t ex soja eller stärkelse och sen lägger till extra soja eller spannmål kan det bli för mkt utan att man avsåg det.

Nja, det där vet jag inte om jag vill tro på.
Om det skulle vara så HEMSKT dåligt med pellets, varför säljs det då som hästfoder?!
Pellets till häst är förhoppningsvis framtaget för just HÄST, och därmed kan hästen förhoppningsvis smälta dem och ta upp näringen ur dem utan problem.
Att de sen skulle lägga sig som en cementbeläggning i tarmarna, det vet jag inte vad jag ska tro om.
Kanske om de ätit pellets som INTE är till för häst eller om de gått på extremt stora mängder :confused:

Btw. Tror inte jag att det var just pelletsen din häst höll på att dö av, utan som HelenaHandberg sa, utan överdosering av något specifikt fodermedel som ingick i just de pellettarna.

Senast ändrad av en moderator:

Dundret skrev:
Krafft! Det är inte vackert vad man hört om det.. eller sett.

Jag är klart intresserad om vad du själv SETT.

Tidigare så sade jag att jag inte gillar korn som hästfoder. I början av vintern fick jag hem ny häst som jag provade ge korn, hon åt redan stora mängder foder, och jag tänkte att korn kanske kunde funka. Gallig direkt. Slutade, men provade igen efter ett tag. Gallor direkt. Tänkte då att jag låter det vara ett tag och ser om det går över, en vecka senare hade hon knölar, de blev mindre när jag tog bort kornet, men har tagit lång tid att försvinna helt.

Så nu säger jag igen; jag ger INTE korn till hästar.

jamen snälla ni, det är väl inte kraffts fel att ni inte läser på förpackningen hur man gör med pelletterat foder.
Krafft har mycket bra foder, men allt foder skall ges med eftertanke !!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30