Dåligt bordsskick och fodermarodör.

Mia_R

Trådstartare
Jag har en grävare, han ger sig inte förrän han rivit ut allt som går på marken vilket gör mig vansinnig! Vintertid när det är kallt och snö spelar det ingen roll, men den här regniga och blöta hösten förstörs så mycket foder. :(

EUR-pallar med kragar funkar inte, kan han få in benen så river han tills det är ute iaf.

Förslag på vettiga foderbord?

Sv: Dåligt bordsskick och fodermarodör.

Kan du inte hänga upp "slowfeed"nät som hänger "löst"? Eller är han av typen som fastnar i allt som går att fastna i?

Jag vet helt ärligt inte, hur fäster jag nätet sån han inte drar bort det och det fyller sin funktion?

Jag har en plastbalja som i sin storlek är ganska lik EURpall med tre pallkragar (har sett att Returen har dem för insamling av billbatterier)!

I den luckrar jag upp en hårdpressad höbal, sen lägger jag ett armeringsnät över med relativt små rutor, då måste hästarna stå och dra ur höet lite strå för strå. Ättiden ökar och de kan inte buffla ut höet med huvudet. Mina försöker inte sätta i benen där!

det låter rätt så vansinnigt med det förslaget på Mias häst.

det låter rätt så vansinnigt med det förslaget på Mias häst.

Man kan ju ställa några pallar under först så får man skruva ihop allt så att det inte går att riva och göra det så högt att han inte får in benen!

fast hon har ju tydligt skrivit att pallar med kragar inte funkar. Ett armeringsjärngaller på en häst som gillar att stoppa ner benen känns väldigt ogenomtänkt?

du skulle inte kunna gräva ner en matta på några kvadratmeter och grusa över, så kan han äta från backen? då kan man ju även fodra i tex ett traktordäck, så stoppas det liiiite iallafall från att spridas runt.?

Hade han varit oskodd hade jag hängt upp det (ordentligt) i ett träd/stolpe/vad som krävs (det finns ganska stora nät så att de ändå hänger rätt nära marken utan att det blir snören att fastna i).

Men det där med armeringsgallret när nog inte tokigt heller men då så att det inte går att få loss "uppåt", dvs det säkras så att det (gallret) bara kan trycka ner höet men inte lyftas (mer än det glapp som blir när maten går åt).

Annars fodra på backen men jag antar att du vill ha typ dygnsgiva på en gång?

fast hon har ju tydligt skrivit att pallar med kragar inte funkar. Ett armeringsjärngaller på en häst som gillar att stoppa ner benen känns väldigt ogenomtänkt?

Min tanke var att hon skulle skaffa en sådan plastbalja som jag har och sedan ha ett galler med mindre rutor än hästens hovar naturligtvis!

Ska man ha pallkragar kräver det mycket fastsättning om de inte ska ha sönder det hela och jag tycker det är svårt att få ihop det utan att det blir vassa kanter osv!

Förlåt, jag har utelämnat massor med info ser jag. Tänkte mycket mer än jag skrev när jag startade tråden. :o

Hästjäkeln går på lösdrift tillsammans med mina andra och det körs in storbal med traktor nu istället för att jag rullar in "småbal" a 200 kg. Helst skulle jag vilja ha ett foderbord med tak men har funderat på olika varianter av ringar, men vet inte om det fungerar att ha sånt med min grävling.

Jag har tidigare testat med pallar och krage men det rivs ju ut och trampas ner iaf. "Småbalarna" har jag skurit bort ett lock på me varierat resultat, ibland äter han fint men oftast så ska allt grävas ut för det kan ju ligga något grässtrå längre in som är godare. På storbalen fungerar det inte alls, allt ska ut! Han är inte nöjd om han inte har mat upp till magen. :p

Hösilaget kommer från två olika leverantörer, storbalen har bättre värden och är billigare/kg än småbalen så jag trodde det skulle bli billigare, men det förutsätter ju att de äter upp det och inte sover i det istället för halmen. :mad:

Det räcker inte att hästen inte får ner hela foten. Skon kan lätt fastna, även i rätt finmaskiga nät.

Är hästen skodd kan den fastna med traktarmen på skon på två sekunder .

Mia ja då förstår jag - vilket litet troll !;)

jag hade nog gett bergänsat med hö till en sån häst i hagen, dvs så det bara är en 2 kg och han hinner äta upp allt innan han börjar trampat ner det.

men sen går den ju på lösdrift = det ska fungera för alla andra hästarna också...

ni kan inte palla upp så pallkragarna är högre än till bogen på hästen + nät om balen, då borde den inte kunna riva ut allt för mycket och sen inte heller trampa ner i bingen... förhoppningsvis dvs...

Nja, blir svårt att få på pallkragar till 500 kg storbal. :o

Är väldigt sugen på Kellfris foderbord med tak men har ingen lust att slänga pengarna i sjön om han ändå skulle försöka riva ut all så fort han kan. :mad:
large-image.jpg

Någon som har en och kan ge ett omdöme? :d

Jag har sett bild på en gummiring runt balen i kombination med nät över, vore det något?

Med ringen borde det vara svårt att fastna och nätet minskar spillet.

De där foderbordet du la upp bild på tycker jag ser livsfarliga ut, ser lätt ut att trycka in ben lite här och där

Senast ändrad:

Vi har sånna i stallet och dom funkar bra, jag tänkte direkt på dessa när jag läste ditt ursprungsinlägg :p

Nu har inte vi nån grävare (vad jag vet iaf), men väl några som tycker om att buffa ut och runt hö med huvudet, och ur dessa lyckas dom inte få ur mycket hö. Jag har även svårt att tänka mig hur dom skulle lyckas gräva ur en sån här, visst, hen kanske skulle få in benet med lite trixande, men jag tror det är alldeles för högt och besvärligt att gräva i den ställningen :p

Har du kollat gummiringarna? Visst spill blir det ändå när de river lös hösilaget men de får inte in några fötter. Jag tycker att den fungerat utmärkt.

9998218980.jpg

En sådan foderring tipsar jag om, med eller utan nät! Borde funka så länge han inte stegrar upp och river ;)

Jag har varit inne på ringar med, skulle behöva se en IRL innan jag kan bestämma mig. Fördelen är ju att den är lätt att flytta för hand.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka