Dåligt bete?

H

Hejsanerika

Är det bara jag som har haft RIKTIGT dåligt bete iår? . Mina hästar har kanske fått beta sammanlagt 1 vecka under sommaren sedan har jag fått föda upp dom på hö. Är det någon som vet vad man kan göra åt dåliga betesmarker ,är rädd för att det kankse blir likadant nästa år igen. Tipa på gödningar? Vill ju helst inte ploga om hagarna då det dröjer så himla lång tid innan hästarna kan gå där igen.
Tacksam för alla svar:)

Sv: Dåligt bete?

Hur stora hagar har du och på hur många hästar? I år är ett synnerligen bra betesår iaf här, det finns bete i överflöd - milt sagt. Jag har en hage helt orörd, en hage knappt rörd och en som jag med flit försökt överbeta men som trots det skulle kunna föda dem utan problem. Och då har jag sagt nej till att betesputsa/slå dem i vanlig tid (juli) i år.

Normalt har jag bete såhär års ändå, men inte SÅHÄR mkt bete, spec inte när det inte slagits av så det kommer bra återväxt, och spec inte när de överbetats.

vi har bra med bete i år, bättre än vad vi brukar ha. Andra år har vi fått börja stödutfodra i augusti, men inte i år. :) Skönt.

Däremot har jag hört att eftersom det regnat endel har bönderna inte fått in höt som andra år. Så risken är att det blir höbrist, i alla fall här norrut. Hoppas att den prognosen är fel! :)

Norrland

Hej. Bor i Skåne och måste säga som Alexandra_W: dvs mycket bra bete i år!

Vi har fått sol och värme varvat med lagom mycket regn i mellan. Återväxten sker kontinuerligt och har gjort så hittills hela sommaren.

Vi har fortfarande en hel del gräs i de hagar de gått i sedan början på juni och har en stor hage kvar att öppna - där har vi fått slå gräset för att det inte skulle bli alltför övervuxet.

De flesta andra somrar har inte varit så här för då har det pga torka blivit dålig återväxt.

Hö behöver vi antagligen inte ge på väldigt länge än. :bump:

Till slut så måste man så om vallen och gödsla den om den inte kan få vila och återhämta sig något år eller två.

Jag har massor av bete i år så här känns det nästan som om det håller på att växa igen.
Hästarna är ordentligt välnärda.

mitt bete är det massor kvar i fortfarande och hästarna är små tjockisar :)
vet dock inte hur du ska göra för att få ett bättre bete. men det kanske är för många hästar på förlite mark.

men det kanske är för många hästar på förlite mark.

Så kan det ju också vara.
Men det är svårt att beräkna det där.

Detta året så har jag inte ens behövt 1/3 av betena.
Medan andra år så är det betat överallt och jag funderar på att hägna även små gräsplättar.

Jag har 1 tunnland gräsmatta och den har vissa år fått agera bete.
Den kan försörja 2 islandshästar en hel sommar.
I år så har gräsklipparen fått jobba i stället och det är inte lika gulligt.

Jag hade så förra året och kunde inte låta dem gå utan stödfoder en enda dag! :eek: Var livrädd att det skulle bli samma visa i år, eftersom det äter upp plånboken rätt mycket och innebär att jag inte kan vara hemifrån lika mycket som när de går på enbart bete, men hittills har jag inte behövt stödfodra i år. Däremot börjar fullblodet se lite tunnare ut och hon är ju den som tappar hullet först när näringen börjar tryta. Hon var lite seg igår under ridningen också, så i den hagen ska jag börja stödfodra nu. (Problemet med fullblodet är att hon står still i skuggan stora delar av dagen för att undvika mygg och broms, så trots att det finns mat så går hon inte och letar efter den.)

På det andra betet, cirka 1½ hektar, går just nu 4 shettisar i åldern 1-2 år och de har fortfarande mat kvar. Inga jättemängder, men tillräckligt.

Hoppas det löser sig för dig!

Vi har oxå bra med bete kvar.
2 hagar som skulle behövas betas ner lite granna, men det får vänta några dagar till så att den hagen de går i nu hinner gnagas lite på.

Sen hur mycket näring det är i gräset vet jag inte.
Shettisen ser ut som en sådan där översvälld medicinboll (stort tungt as) som man ibland var tvungen att dra fram på gympan.
Nordsvensken (21-årig dam) ser ganska bra ut i hull, något omusklad bara.
Arabtanterna är bra (min något välgödd)
Bara min 2-åriga arabtös som jag har börjat ge lite kraftfoder.

Senast ändrad:

Hej, ska utveckla mina svar lite så ni kanske förstår :)
Vi har 4 hästar, varav 1 går ensam (kan ej gå ihop med andra).
Och på det stället vi har hästarna på har det alltid gått hästar innan, kanske kan det vara så att det är så nerbetat att näringen i jorden är borta därför inget bete?
Det är inga MEGA stora hagar vi har, som är egentligen lite för små för sommar bete kan jag tänka mig, men vi flyttade dit detta året, (Mars) och under maj, juni och juli så har gräset kanske växt MAX 10 cm . vi har en till stoor hage med jätte bra bete, men det är ingen häst hage om man säger så, den är riktigt farlig och kommer ta mycket lång tid att "städa"
En bonde sa att man kunde slänga ut lite MPK gödningsmedel och se, men är det verkligen lönt om hagarna är så där lagom stora, och men lagom så menar jag att hade det varit Normal gräsväxt så hade våra hästar kankse kunnat gå i en och samma hage i 2 veckor innan betet var slut. Kom Gärna med MASSA tips som jag kan andvända mig av tills nästa år:)

DÅ har du för små hagar helt enkelt. Naturligtvis hjälper det om du kan förbättra betet i de hagarna, men det kommer inte hjälpa helt. Du kan inte städa en del av den stora men farliga hagen kanske?

Är det dåligt bete får man helt enkelt ploga upp, så och gödsla! Vi gjorde så med en av våra stora hagar i höstas. Runt midsommar slogs det av, blev inte alls mkt pga vi har dåliga maskiner att så/gödsla med. Sen gick hästarna där ett kort tag, det var ju inte så mkt att äta (glest mellan stråna). Nu är det kanske 3 veckor sedan hästarna gick där och hagen är FULL med klöver och gräs! Var inte en tillstymmelse till klöver när hästarna gick där men nu jäklar. Bättre bete får man leta efter :) Gratis gödsel från hästarna och lite nerbetat så nytt fick fäste.

Alla våra hagar har dock bra bete i år. Nu betas största hagen på 2-3 hektar av 7 hästar för andra gången i sommar. Det var längesen vi sådde nytt så i flera hagar är det mer skogsbete/äng över det hela men duger bra det med.

Det är synd att ni inte har mer mark. Jag skulle absolut städa ur den farliga hagen (vad är det som är farligt? Gammalt bråte, farliga berg o liknande som ska hägnas in, taggtråd som stänge?) så snart som möjligt och försöka plöja och så nån av de mindre hagarna till hösten/våren :)

Här är det oxå dåligt bete.:(
Har fått stödfodra min herre hela sommaren, sover inne om nätterna. Käkar lika mkt foder som under höst, vinter och vår...:eek:

här finns det bete så det både räcker och blir över, har bete för 20tal hästar, har bara fyra som går det, så det börjar bli övervuxet de har ju inte en chans att hinna beta av, har två beten till som kan hålla cirka 10 hästar vardera, där är det överväxt..

Det är synd att ni inte har mer mark. Jag skulle absolut städa ur den farliga hagen (vad är det som är farligt? Gammalt bråte, farliga berg o liknande som ska hägnas in, taggtråd som stänge?) så snart som möjligt och försöka plöja och så nån av de mindre hagarna till hösten/våren :)

Ja det är ju dom nya EU reglerna att det bara får finnas en viss mägnd med träd så dom har fällt ner massa träd så det ligger spill i hela hagen och farliga grenar sticker upp. Annars är den jätte fin, var hur mysig som helst innan dom röjjde upp i den. Men vi har pratat om att fixa upp den till nästa sommar då det inte är lönt denna sommaren, näringen försvinner ju snart i gräset så det får bli hö.

Det har nog aldrig varit bra bete i dom hagarna dom går i nu har jag fått veta, men om man plöjer upp och sen gödslar så ska det nog bli bättre, vi får ligga i tills hösten och våren , som sagt man gör allt för sina djur;)

Ja men dåså, bara att börja röja! ;) Lite grenar så kan hästarna klara ut, om det är ett begränsat område. Om verkligen hela hagen ser ut som ett världskrig kan det ju dock bli tidskrävande...

Här har vi jättebra bete. Hästarna har gått ute sen mitten av maj och går in slutet av september om vädret tillåter och vi har inte behövt stödfodra alls (eller planerat att göra) :bump: 3 hästar på 2 h bete.

Här är det galet bra bete i år!
Hästar dör inte av lite stock och sten! Så med farligt antar jag att det är metallskräp,plast och annat material?
Bara att börja städa då,röj en bit i taget och sätt upp mer staket eftersom!

KL

Vi har också haft jättebra med bete hela sommaren trots många hästar och hög belastning på betet. var mycket sämre förra sommaren då stödfodrade vi redan i mitten av juli! Vi har inte heller jättestora hagar eller obegränsat med hagar, (dressyrstall), men det har funkat bra, vi har växlat mellan några hagar innan det blev betat i botten, och då har de växt till sig igen, med påföljd att hästarna sen kunnat gå tillbaks och beta på nytt med gott om mat.

Trådskaparen: som du är inne på behöver hagarna plöjas upp och gödas - åtminstånde HARVAS upp och gödas. förmodligen är de betade in i botten i många år och då blir det sådär.

Trådskaparen: som du är inne på behöver hagarna plöjas upp och gödas - åtminstånde HARVAS upp och gödas. förmodligen är de betade in i botten i många år och då blir det sådär.

Ja det sa en bonde också att man skulle göra, MEN tar inte det flera år innan dom kan gå där igen då? för när jag var mindre och hade ponnysar då var det en där jag hade min häst som harvade och sådde å så, och det tog nästan 4 år innan hästarna kunde gå där igen, eller hur är det med den saken?
Och sen har jag en fråga till. I detta stallet då med dessa hagar, om vi nu skulle behöva plöja och göda tycker ni det är vi som hyr stallet eller ägaren till stället som ska stå för detta? :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 188
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V