Dåligt bete?

Sv: Dåligt bete?

Det blir betydligt sämre markhållfasthet om man plöjer upp och sår om. Det är inte riktig marktäckning, så man får ta bort dem därifrån när det är blött etc. I övrigt kan de gå där från år 2 efter sådd utan problem iaf.

Första året efter sådd fick jag tillskottsfodra en del, då jag fick ta bort dem från betet vid minsta regn. Nu är det år 2 och nu tål det mer, även om det inte tål större regnmängder.

Beror ju lite på vad man sår in med, men jorden blir porösare, och inget grästäcke som håller ihop på samma vis som när det är lite äldre.

Håller med. Dock plattas det ju till en aning om man slår det innan man släpper på hästarna.

Våra gick i den nysådda hagen även vid regn. Det kanske revs upp en aning men de sjönk inte ner. Det märks inte alls nu, som sagt är det kanonfint bete där nu och det var i höstas det plöjdes och såddes. Vi rider där nu när hästarna går i en annan hage och det är mycket bra underlag för det med.

Mm, beror nog på marktyp med kom jag på när jag postat. Jag bor ju i Uppland, så lucker lerjord. Går nog fortare få en annan jordtyp hållbar.

Jag fuskade lite och släppte dem i ena beteshagen i vintras när det frusit på och snön låg, då blev det lite tilltryckt så. Den hagen klarar hyfsat mkt trampande idag, medan de som bara slagits och betats sen sådd fortfarande är mkt känslig för komb väta och tramp.

Vi har inte skrivit något kontrakt med ägaren till stället utan det som är sagt är att vi får hyra det på obestämd tid och att vi ska klippa gräset vid huset, men vi har pratat om att skriva kontrakt, men vad tycket ni då att det ska stå? ska det stå att vi ska stå för dom kostnaderna på hagarna eller är det hennes ansvar? Jag menar om hon nu vill ha det avbetat så måste hon ju då ha ordentligt med bete, annars kommer det ju inte vara någon som vill hyra stället tillslut, eller vad säger ni?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 188
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V