Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

J

Jenny

Jag har en häst til salu.

Hade en supertrevlig tjej ute för ett par veckor sedan,
verkade vara precis vad jag har tänkt mig och sökt efter.
Hon hörde av sig efter 5 dagar, sa att hon ville ha honom.
Hörde av sig igen, 2 dagar senare, för att diskutera priset,
jag prutade en del då det kändes så bra. Hemmet är ju viktigast.
Har under tiden haft 10.000 frågor som jag självklart har svarat på:).
Har gett ut hästens chipnr, för köparen vile kolla upp den på ASVH.
Jag sade iom att pållen har okänd stam, så fanns det nog inte så mycket info att hämta eller få, tyvärr. Uppfödaren är också okänd.

Köparen ska/ skulle hämta hästen om någon vecka och innan dess ska
den besiktigas på köparens bekostnad. Jag bokade hästens bes igår.

Igår kväll ringer köparen och hade "kollat upp" hästen på ASVH.
Där fanns ingen info och damen som hon hade pratat med hade inget till övers
för dessa okända "korsningshästar". Enligt henne så är det mycket oseriöst att
bedriva korsningsavel (håller delvis med) och antingen så är det några hästhandlare som väljer att göra så (?) eller så är det något annat SKUMT bakom. Man kan inte veta något om genetiska sjukdomar (?) som ligger bakåt osv. Jag blev då ganska trött och svarade att uppfödaren till denna hästen, som köpt stoet dräktig utan vetskap, nog ändå hade dragit sitt strå till stacken. Den personen såg ju ändå till att alla papper som kunde finnas fanns.
Självklart är det så att sekreteraren på ASVH inte kan sitta och prata positivt om "buskis-avel", men när jag fick detta framfört till mig så kändes det ja,
inte så kul eller bra. Jag fick även höra att korsningshästar är ju inte värda någonting men nu hade vi ju gjort upp priset redan:confused:.
Bara okeeej. Gå gärna ut och kolla annonssidorna sade jag då.
De skänks ju knappast bort utan det tas, ibland häpnadsväckande,
bra betalt för dessa "oäktingar".

Köparen ville efter samtal igår, ta rätt på hästens förra ägare,
för att forska om var, hur och varför ang hela hästens historia.
Jag fick återigen förklara varför jag köpte hästen fr början och varför den nu är till salu. Till rätt hem naturligtvis. Försäljning beror på att jag har fått
en ändrad livssituation med mycket arbete framöver. Jag har inte tänkt att
helt lägga ner hästeriet men minska det. Genom att rida andras hästar ibland.
Det känns realistiskt att hinna med såsom min situation ser ut.

Märkligare blev det när vetten ringde mig imorse och sa att vetbes-
tiden numera är avbokad. Hästen ska vet bes hos köparen.
Jag förmodar efter köpet är klart då jag inte ämnar att låta honom lämna gården i min ägo. Har tidigare fått förfrågan iom att köparen betalar,
att denne skulle få ta hem hästen och göra bes hemma och sedan köpa.
Sade nej till detta. Då ville köparen att jag skulle välja en för mig okänd vet.
Ja, någon som jag inte kände. Självklart blev det så, känner ingen av distriktarna personligen. Och nu är tiden som sagt, avbokad.

Det som kändes super från början börjar kännas lite strange, faktiskt.
Känner mig jagad på något sätt. Jag vill ha en bra relation med den tilltänkta köparen, få bli uppdaterad om hur det går och så ibland:(
Inte hamna i en försvarställning och kanske bli nerringd i efterhand.
Om allehanda sjukdomar (okända genetiska?!) och diverse fel och brister hos hästar utan stam.....:grin: Eller ev fynd på den senare vet bes.

Vad ska jag göra:confused:
Blåsa av hela affären eller är jag bara överkänslig och feltolkar?
Jag sitter ju inte i sjön om hästen inte blir såld.
Lite tråkigt bara då jag har sagt nej till en del som har varit intresserade.

Nu har jag skickat ett medd till köparen och frågat om denne verkligen vill köpa pållen. Skrev att jag ville att det skulle kännas bra för henne.
Inte olustigt. Jag menar, roligare start kan man väl få som ny ägare?!

Åsikter tas TACKSAMT emot:bow:

/J.
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Sälj den inte. Det lutar ju som sagt till att bli problem i framtiden, kanske har den nya köparen inte tillräckligt med kunskaper om hästar så då kommer hon lyssna på alla råd hon får både bra och dåliga ock kommer antagligen konfrontera dessa med dig. sitter du inte sjön vänta tills du får en mer insatt köpare.
Lycka till hoppas allt blir bra till slut.....
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Tycker att det hela låter mycket konstigt. Hur kan köparen så helt kan ändra inställning till hästen efter ett samtal med en sekreterare på ASVH? Har hon inga åsikter själv eller, hon visste ju från början att hästen var av okänd stam och tyckte uppenbarligen inte att det var något problem eftersom att hon svarade på din annons?
Jag vet inte vad du ska göra, förstår att det känns olustigt att släppa iväg sin häst till någon som kallar den för oäkting...Konstigt att avboka bes.tiden utan att prata med dig också.
Personligen tycker jag att du ska ringa upp någon av de andra intresserade spekulanterna.
Lycka till och hoppas att det löser sig!
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Jag skulle kunna skriva ett helt utlägg om hur jag skulle ha reagerat men jag sammanfattar mig kort. Jag skull inte sälja till en köpare som jag får dåliga vibbar ifrån. Jag tror du kommer att ångra dig i längden.

Hur känns det i magen....gå på magkänslan, den brukar stämma.
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Jag hade dragit mig ur. Låter verkligen inte bra.

Ring upp nån av de andra intressenterna, om du har nummer till dom? :idea:
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Jag förstår att du känner dig lite jagad av köparen. Och att det kanske nästan känns olustigt att köparen är så hysteriskt intresserad av att veta allt som finns om hästen trots att ni redan gjort upp om köpet.

Men vänd lite på det - det ÄR en stor affär att köpa häst. Köparen vill verkligen ta reda på så mycket som möjligt om hästen - en eloge för det.

Jag tror att jag var precis likadan som "din" köpare när jag köpte min senaste pålla. När jag kollade på hästen kände jag direkt at "den hästen vill jag ha - OM det inte kommer fram något konstigt ur garderoben". Det är ju min skyldighet att ta reda på bakgrunden, och ibland kanske det blir lite överambitiöst - jag menar det där med att börja diskutera priset efter att ha pratat med ASVH känns kanske var lite knepigt.

Och om din köpare är en "ovan" hästköpare så är det lätt att lyssna på alla tusen råd som omgivningen ger: "du måste ringa och kolla upp alla uppgifter" "du måste pruta på priset - den har ju ingen stam" "du måste ha egen veterinär vid besiktningen". Många har dåliga erfarenheter av att köpa hästar - läs bara här på buke om alla sätt man kan bli lurad på. Bättre att göra rätt från början - hur ska köparen veta att du är en seriös säljare?

Tänk så här: köparen vill verkligen ha hästen - och vill veta vad h*n köper. Det är ett gott tecken, det betyder att personen inte kastar sig huvudstupa in i ett köp som efter några månader resulterar i att hästen säljs vidare för att hon inte tänkt efter innan köpet slutfördes.

Jag håller tummarna att det är en seriös köpare som är så bra som du först fick intrycket av!
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Vaningsklockorna ringer lång väg. Om du ändå beslutar dig för att sälja till den här tjejen låt åtminstone inte hästen lämna dig innan besiktning.
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Det märkligaste med denna historia är ju att köparen VISSTE att hästen hade okänd stam, så varför ens ringa och försöka "kolla upp" den ? Och sedan verka bli förvånad över svaret....skumt. Låter inte som hon är så kunnig, utan mer som hon fått en massa råd av andra. Nej, jag skulle nog dra öronen åt mig.
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Magkänslan brukar stämma. Om hon "bråkar" redan nu.. Tänk då vilket liv det kan bli när hon ägt hästen ett par veckor.. Man vill ju gärna ha bra kontakt med köparen till sin häst även efter försäljningen. Dessutom, hade hon ingen åsikt om korsningshästar innan hon ringde till asvh? Eller är hon så lättpåverkad av andras åsikter? Isf kan det nog finnas rätt många som lurar i henne att det är alla möjliga konstiga fel på hästen bara för att det är okänd stam...
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Jag hade vänligt men bestämt meddelat att jag inte avser att sälja hästen till denna spekulant. Det känns inte bra att göra affärer på det sättet som beskrivs, och det är nog bättre att vänta till rätt person dyker upp.

Magkänslan har ALLTID rätt.
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Jag hade gått på magkänslan.

Det din spekulant håller på med är rätt fult iaf att referera till samtalet med ASVH som inte har ett dugg med köpet att göra och inget spekulanten ens ska ta upp.

Som köpare ska man givetvis efterforska men man kan ju göra det snyggare än vad hon har gjort. Jag har själv gjort efterforskningar när jag ska köpa eller låna ut häst men resultatet av detta håller jag för mig själv tom när folk ljugit för mig.

Nej jag hade inte sålt till denna person. hon kommer med största sannolikhet att bete sig likadant när hon väl har köpt hästen.
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Det känns inte alls bra när jag läser det du skriver.Skulle personligen avblåsa affären.Låter som om det kan bli en himla massa tjafs i framtiden.Och vad då att korsningar inte har ngt värde!!Ska man inte syssla med avel så spelar den inte ngn roll,den rider man inte på.Har själv 3 korsningar som går mellan LB-MSV.(importer)Om du nu genomför affären ,låt def. inte hästen lämna dej innan den är besiktigad.Lycka till.
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

KL

Jag skulle också avblåsa affären. Låter som om köparen är mycket oerfaren och lyssnar för mycket på "snack". Någon verkar ha sagt till henne att besikta hästen hemma med egen vet. Det kan hon ju gärna få göra, men då ska den besiktas först, hemma hos dig, innan den lämnar gårdsplan, och SEN kan köparen besikta om hemma, om hon vill det.

ang. stam uppgifter och annat så är det ju bara trams. fräckt dessutom att ringa och påpeka EFTER att priset gjorts upp, att den borde vara värd ännu mindre.
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Jag vill nog gå lite i försvar för köparens del. Som köpare ska man både hålla sig god vän med säljaren OCH ifrågasätta denne samt försöka hitta bakvägar för att få så mkt info som möjligt av oberoende källor. Det är stort att köpa häst. Det är mkt pengar för många.

Jag letade i ganska låga prisklasser men ändå var det viktigt för mig att hitta en häst som jag trodde var frisk. För jag vet hur jobbigt det är med en häst med problem och även om den var billig i inköp är det fortfarande lika mycket värd för mig som dess ägare, när vi knytit våra band. Man älskar ju sin häst och vill inte riskera att knyta an till en som har problem som man inte känner till från början. Även om man som jag inte har något annat syfte med ridningen är rent nöje på rent amatörmässig nivå.

När jag letade häst fick vi ny input från människor i vår omgivning även efter att vi tittat runt och även tagit hem en häst på prov. Allt sådant påverkar ens beslut och man kan komma över information man tidigare inte kände till. Att man ifrågasätter är ett tecken på att man är angelägen och nogrann. Det behöver inte betyda att man kommer att lasta säljaren för framtida problem.

Såklart är det viktigt att du känner dig bekväm med den blivande köparen dock. Och personligen skulle jag nog tala om för henne hur du känner inför detta och undrar om det är så att hon är väldigt tveksam till köpet, för isf måste du ju låta andra få komma och titta på hästen. Att du vill hålla en fortsatt kontakt tyder ju på att du troligtvis har rent mjöl i påsen.

Om hon reagerar dåligt på det så tycker jag att du ska välja en annan köpare åt hästen. Kan hon inte vara ärlig och förstående i detta statie så är hon nog fel person att sälja sin häst till.
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Jag hade inte sålt min häst till nån som inte känns hundra ok, jag vill ha en bra dialog med en köpare och börjar det kännas konstigt redan nu så är ju risken för att det ska bli problem även efteråt rätt hög. Hoppas du hittar en bra köpare till din häst iaf
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Jag skulle ha gått på magkänslan.
Om du inte sitter i sjön, så var iskall och vänta på rätt köpare, dvs, ngn som kan se hästens värde, även om den inte har ngn stam.
Defekter finns det på de allra "finaste" hästar, så det med dolda genetiska fel som är ärftliga ger jag inte mkt för, för jag har haft bra stammade hästar som haft fel både här och var ändå, även om inte deras föräldrar har haft det.

Hoppas verkligen att du hittar en riktigt bra köpare, den som du har på g nu kanske är bra egentligen, men om jag vore du så skulle jag tala om för henne vad hästen betyder för mig, och om hon inte kan acceptera det så får det vara hennes misstag..:idea:
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Personligen så tror jag att jag skulle avblåst det hela.. En olustig känsla i magen är ett för mig ganska tydligt tecken av min intuition på att nått inte är ok... Jag hade nog inväntat nån som det klickade rätt med hela vägen....
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Jag hade inte sålt till denna köpare!
Tycker att många varningsklockor ringer.
Låter som om det kan bli mkt problem i efterhand.
Man ska vara medveten om att köparen kna reklamera i 3år ........
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

... OCH ifrågasätta denne samt försöka hitta bakvägar för att få så mkt info som möjligt av oberoende källor.

Jag skulle ALDRIG ifrågasätta en säljare. Däremot kontrollerar jag allt som går att kontrollera, men det är långt ifrån samma sak som att ifrågasätta det någon säger.

Att KONTROLLERA fakta, absolut. Att IFRÅGASÄTTA säljarens uppgifter, absolut inte om det inte är så att vederbörande uppenbart ljuger. Och då finner jag det inte särskilt intressant att fortsätta diskutera ö h t.

Själv hade jag blivit riktigt pissed på en spekulant som ifrågasatt mig som säljare, jag är ärligt och berättar det jag kan och vet, och då vill jag inte bli ifrågasatt och tvivlad på. Jag förutsätter att en ev. köparen kontrollerar det som är intressant för dem.-
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Svår sits. Man ska ju som köpare vara noggrann och kolla upp saker, men allt detta verkar överdrivet. Om hon trivs med hästen, priset är rätt och besiktiningen går bra borde det ju räcka.
OM hon inte vill få ner priset ytterligare... verkar ju nästan så.
Jag skulle vänta ut en köpare som känns rätt istället.
Är det hästen på din avatar? Den är jättesöt iaf :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 552
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 019
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 154
Senast: LovingLife
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp