arabia
Trådstartare
Kompisen har idag fått reda på att hösilaget de har i stallet innehåller väldigt dåligt med SMRP, det har en kvot på 3,3. Nu har de skickat in för att få foderstater uträknade. Rekommendationen var då o ge relativt stora mängder Hippo grow alfa. Detta är en Islandshäst som knappt rids alls pga vissa omständigheter. Han är heller inte van vid att äta kraftfoder, bara i väldigt små mängder. Betfor har han fått i mindre mängs för stt blanda i mineraler. Eftersom hösilaget tydligen innehåller mkt mj så tycker iaf jag att ge Grow Alfa ökar upp den redan stora mängden mj mer iof ökar ju smrp´t drastiskt. Hade inte soja varit ett bättre alternativ o ge? det innehåller ju mkt mer smrp o mindre mj. Lusern finns bara att tillgå med smrp på 105g/kg (kraft o Daengrön) o det tillför ju relativt mkt mj/kg foder oxå.
Tyvärr har jag inte värdena bara kvoten. Mj täcks med hösilaget med råge så mer sånt beövs inte.
Tyvärr kan hon inte köpa hem eget grovfoder då hennes hästar står på helinackodering där grovfoder igår o det finns ingen plats att förvara eget grovfoder+ att han går pålösdrift med flera hästar. Hon har även en shettisgosse på 8 månader som tunnat ut i överlinjen som oxå går på lösdrift.
Vill bara ha hjälp med att spåna på hur man kan få upp kvoten utan att tillsätta allt för stora mänger kraftfoder.
Tyvärr har jag inte värdena bara kvoten. Mj täcks med hösilaget med råge så mer sånt beövs inte.
Tyvärr kan hon inte köpa hem eget grovfoder då hennes hästar står på helinackodering där grovfoder igår o det finns ingen plats att förvara eget grovfoder+ att han går pålösdrift med flera hästar. Hon har även en shettisgosse på 8 månader som tunnat ut i överlinjen som oxå går på lösdrift.
Vill bara ha hjälp med att spåna på hur man kan få upp kvoten utan att tillsätta allt för stora mänger kraftfoder.