Dåliga tänder?

keilir

Trådstartare
Hejsan allihop!
Jag har ett gammalt russ hemma som ser otroligt trevlig ut i kroppen. (Han är 30 år) Men jag börjar fundera på om man skulle ge honom någon blandning som är lättare att tugga, för att undvika att han magrar ur om han nu skulle börja göra det, för har de börjat tunna ur så är det ju svårt att få upp dem i vikt igen. Men han är alltså rund om magen och fin i hullet, han rids någon gång i veckan och körs litegrann också, vilket han tycker är jätteroligt. Kan tillägga också att han är jättejobbig att raspa och kolla tänderna på.

Men det jag tänkte höra var alltså om ni har några erfarenheter om sådant här ocjh om ni kanske har något bra och gott "recept" att ge honom efter?

Ha det bra!
/Josefin

Sv: Dåliga tänder?

Hej!

Så länge han äter och inte har ont kan han äta vanligt foder.
Det finns en mussli som heter Sixteen plus och är framtaget för älder hästar. Både med tanke på matsmältningen och tänderna. Det kan ges både torrt och blötlagt så det blir lättare att tugga. Men tänk på att det är inte bara maten, byt bett ofta och försök att motionera honom utan saker i munnen, kanske på Bridless Bittle(ett träns finns på börjes, utan bett.) eller Sidepull. Hästens naturliga beteende är att tugga och njuta av maten så vänta med att ge honnom mjukmat till det verkligen behövs och är rekomenderat av din veterinär.

/P :idea:

Sv: Dåliga tänder?

Grovfoder är ju det viktigaste för hästen och om du märker att han börjar lämna hö så kan det vara läge att testa lucernhack. Går inte det ner heller (pga tänderna) så kan man ge lucernpellets i uppblött tillstånd så att det blir som en gröt. Lucern är gjort av stråfoder och man kan (enligt vad jag fått lära mig iaf) räkna även pelletsen som grovfoder. Så länge din häst äter ordentligt skulle jag dock inte oroa mig men ett tandläkarbesök är ju såklart alltid att rekommendera om du är orolig. Müsli i all ära men det kan aldrig ersätta grovfoder...

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Har en gammal häst här hemma.... Jag märkte att han började tugga höbollar som han spottade ut samt att han började sträcka på halsen...
2
Svar
25
· Visningar
2 911
Senast: Lepidus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår inte riktigt vad som har hänt, men på senare tiden så har jag blivit väldigt anti mot att ge mig iväg på aktiviteter. Även...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 987
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama