Dåliga tänder

Skimmel_Flickan

Trådstartare
Måste bara skriva av mig lite.
var hos vetrinären idag med min katt för hon siklar ganska mycket och så luktar hon ila i munnen. så vetrinären sövde ner henne och kolla i munnen och vetrinären såg att hon hade väldigt dåliga tänder och hon hade massa tandsten och sen hade tandköttet blivit infekterat. och hon hade tappan några tänder (hon är 5 år , och de flesta av de tänder hon tappat tappa hon när hon var kuttunge) och hon tappa den ena kindtanden när vetrinären tog bort tandsten. Vetrinären sa även att min katt troligen kommer tappa alla tänder så småning om. men det kan hon leva med.
( När jag har skrivit hon så menar jag katten)
Hon ska även få medicin nu en långt tid framöver.

Är den någon mer som har varit med om detta? och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Sv: Dåliga tänder

Min ena katt är en omplacering från en uppfödare och utställare. Hon luktade as ur munnen! Katten alltså, inte uppfödaren. :D Hon hade även såriga mungipor och när jag pratade med fd ägaren fick jag till svar att hon brukade ha så. :confused:

Nåväl, jag tog henne till veterinären som fick rensa munnen på henne och sen var hon fräsch och fin i ca 2 veckor. Sen började det att stinka igen och såren kom tillbaka... :crazy: Vi fick åka in till veterinär igen och den här gången fick de dra 13 tänder, bl a ena huggtanden! :cry: Hon hade fått tandröta som spritt sig i munnen och enda boten var att rensa ut allt som var angripet och infekterat.

Efter en väl genomförd sanering så har hon aldrig haft några problem med munnen, äter med god aptit och såren har aldrig kommit tillbaka. Jag tycker absolut att din katt ska tillbaka till veterinär igen för en grundlig genomgång. Nöj dig inte med att de bara plockar ev. tandsten, se till att hon behandlas mot ev. tandröta och att infektionen hävs! Om de får bukt med problemet nu så kanske hon slipper förlora alla tänder, även om kanske någon mer måste dras. Byt veterinär om du inte får adekvat hjälp av den här. :idea:

Liknande trådar

Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 632
Senast: Safir
·
Katthälsa Var på den årliga tandkollen med min herre idag, och nya missan fick också en koll. Hon hade inte verkat besvärad från munnen alls, men... 2
Svar
37
· Visningar
5 048
Senast: Sol
·
Katthälsa De flesta här inne vet ingenting om min Gullan och jag orkar inte dra hela hans sjukdomshistoria men jag tar bara med det senaste. Det... 2
Svar
27
· Visningar
5 208
Katthälsa Tänkte dela med mig av lite bilder. Nu är det konstaterat att alla mina tre katter är drabbade av FORL/TR (tandresorption). Det finns...
Svar
18
· Visningar
21 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Resa när man har hund?

Hästrelaterat

Tillbaka