dåliga ridvägar..förmycke i ridhuset?

U

Uddatyp

ja är i manegen ganska mycke me min häst..har lite dåligt samvete för de men hästen verkar inte bry sej nåt..verka inte uttråkad o så..frammåt o glad i pigg.

men va gör man när de regnar mycke o de bara e lera o vattenpölar som täcker hela ridvägarna.
min häst gillar inte de minsta att gå i lera o bli blöt o sånt.
o paddockarna e likadana..bara vatten överallt.
e de inte vatten e de slaskigt o jobbigt..o de hinner inte torka upp innan de regnar igen.

hur gör ni?
ska man skita i att de e sånna vägar o va ute o gå endå?
liksom..hästen måste ju ridas o ja har inget annat än manegen nu när man ska rida liksom.
sen e de en 20 minutersväg ungefär upp till manegen där de e 2 stora backar man måste uppför.
så helt inne e vi ju inte bara.

Sv: dåliga ridvägar..förmycke i ridhuset?

Med tanke på att hästen ogillar underlaget så är det nog bättre att hålla sig i ridhuset, men kanske ta en tur då och då ute.
Man märker ganska fort om hästen tycker ridhuset börjar bli tråkigt, dessutom kan du ju varierar ridningen där på samma sätt som i skogen, hoppa, dressyrträna, slappa, rida barbacka, longera, tömköra...Finns massvis du kan stimulera din häst med.

Hästen tycker ju att det är obehagligt för att den inte är van vid att ut o rida i slasket! Bara ut o rid i regnet den vänjer sig! :rofl:

Så får vi göra på landet :banana:

Vi som inte har tillgång till ridhus får tappert rida i ur och skur. :D

Våran ridbanan är iof väldigt bra drenerad och vi har bra ridvägar som håller för regn och slask. Om hästen inte tycker om att vara ute i dåligt väder så kan du ju rida i ridhuset när du ska träna och varva med långa skritt turer när det är uppehåll, då gör det ju inget om underlaget är lite sämre.

Ett tips är dock att rida i padocken när det är dåligt väder någon gång då och då, lika bra att hästen får vänja sig om det skulle vara så vid någon tävling.

/Kerstin som har lyckats sno åt sig en och annan placering pga att andra hästar inte velat gå i vattenpölar och vänt rumpan mot vinden.

försöker skritta ut så mycke ja kan när de e fint väder men hon hoppar mellan vatten o lera o de stänker massor..men de gör inte så mycke..försöker stå ut me de men hon verkar ju aldrig vänja sej vid de.
har haft lite små problem på tävlingar men de har endå gått okej..men just i skogen o leriga väger så e hon omöjlig..får bokstavligt talat dra med henne...o de känns inte kul.
e lite rädd att de ska slita för mycke på henne o gå i ridhus så mycke..även om hon tycker om de.
men som idag så red ja bara på rakt spår i 40 minuter..då e de väl inte lika skadligt?

Vi har inget ridhus, så här rider vi ute alltid trots dåligt väder. Föredrar faktiskt att rida ut när det är dåligt väder än att sitta och rida på ridbanan. På ridbanan så hoppar hästarna mer undan för vattenpölarna än dom gör ute. I början kan dom vara lite fåniga fast efter 15-20 minuter så märker dom inte vattenpölarna längre.

Det är nog så att om man har tillgång till ridhus så tar man gärna det när vädret är dåligt (jag har aldrig under mina 10 år som hästägare haft tillgång till ridhus, så jag vet inte om jag själv skulle göra samma sak, det kanske jag skulle)

Fast det finns andra alternativ än att rida i ridhus, man ser till att sätta på sig regnkläder och eventuellt ett ridtäcke till hästen :smirk: .
Kom att tänka på en gång när jag sökte medryttare och tjejen kom ut och kollade i stallet och blev förvånad över att vi inte hade nåt ridhus. Det första hon frågade var: Men hur gör ni på vintern då? :eek:

Kan tillägga att jag varken har tillgång till ridhus eller ridbana (ridbana får vi snart) och själv får vara ute i ur och skur.
Men det verkar ju som att hästen inte gillar regn och slask - förståeligt :smirk: , min madame som är ute på foder var likadan och vande sig inte. Då hade jag bara utebana att rida på så tak över huvudet till häst var det ju inte tal om.

Trivs hästen bättre i ridhuset när det är dåligt väder så tror jag absolut inte att det på något vis skadar hästen. Sen kan man ju försöka vänja hästen vid vattenpölar och sånt men det kan man ju försöka tajma så att an rider ut efter regnet, när hästen bara har vattnet på marken att irritera sig på. :D

Senast ändrad:

Här finns det inget ridhus och mina hästar skulle säkert börja vägra komma i hagen om jag skulle börja rida dom i ridhus varenda dag..
Måste rida ut med valacken för han tränas ju, går inte så bra att trava en mil i ett ridhus, det blir väldigt många varv :rofl:

Jag skulle inte rida hästen 5-6 dagar i veckan i ridhus oavsett vädret.
hellre då bara skritta ut på typ asfalt väg eller ngt, eller minst leriga vägar ett par av dagarna.

att rida inomhus/på bana så mycket ställer ju höga krav på dig att du verkligen har en plan med hur du rider och varierar arbetet MYCKET om hästen skall gå så mycket på fyrkantspåret. annars riskerar du snart att få en uttråkad häst och du själv på köpet.

jag skulle oroa mig mindre för slitage på hästen än uttråkan pga monoton arbetsuppgift.

Om du nu ändå måste rida i 20 minuter till ridhuset och sedan 20 minuter hem, då borde väl hästen vara ganska van vid att vara ute på slaskiga vägar?

Min pålle (nsv) är otroligt nog väldigt fånig när det gäller lera men det FÅR han inte vara. Bara att skänkla på så hoppar han över de flesta diken, går i lera (han ska ju inte behöva sjunka ner till knäna direkt..) osv. Han rids endast i skog, har aldrig satt en hov i ett ridhus.
Det ger glada hästar som tycker om att arbeta! Dessutom fina muskler på rätt ställen.

Annars tycker jag du borde variera i ridhuset med tömkörning, löshoppning och div. lekar från marken så ni inte alltid rider och gör samma saker, tränar samma muskler. Det ger tillslut en häst som är sliten i musklerna och uttråkad.

Jag har varken ridhus eller padock, så vi är förvisade till vägar och skogen. Det finns en byväg på 3 km som går runt, den har gatlyse halva sträckan och resten är mörker. Vi har ju kolsvart vid 17-tiden så det gäller att ha pannlampa. Man får göra skänkelvikning från sida till sida på vägen och alla andra dressyrmoment. Galopp och ökad trav blir mest på helgen när man kan rida i ljus. Då har vi en led som är sand/lera och har det regnat så får man tvätta kläder mm efter varje ridtur. Men aldrig att hästarna funderar på vattnet. Antingen hoppar dom över pölen eller plöjer rakt igenom (varvid den bakomvarande blir blöt :devil: )

Jag har bara ridhus på transportavstånd så jag åker sällan dit, så jag rider ute nästan 7 dgr i veckan. Ingen av mina skulle gilla att gå i ridhus så mkt och jag vill rida dem "rakt fram" så mkt jag kan, valacken är bara fem och lite vek i kotorna, och märren är 21, jag vill inte slita på dem.
Valacken hatar regn och rusk och snöstormar, men han får stå ut... hemsk jag är va... :D

jag rider väldigt mkt i skogen, tycker det är det är det stället hästen eller ponnyn hör hemma på bäst. Rider ca 2 gånger i veckan i ridhus eller på barna, för tränare. Min ena ponny går sm medans den anndra går reg (hoppning) tycker det är viktigt att ridningen är allsidig och att det inte blir för mkt av det ena. Men jag vet själv om att nu när vinterna kommer, så går det inte lika bra att rida ute i skogen och på värgarna, dels blir det mörkt så fort, sedan kan de blir halt och isigt eller vldigt mkt snö, med tö. Ponnyerna går då men 4 brodd i varje hos + snösullor. men jag kommer rida mkt i ridhus nu på vinterna för att ridningen ska hållas igång m.m. Men därför har jag ridit mkt i skogen nu.. allt för att dra ut på inne ridningen så länge som möjligt. Regn? det bryr jag mej inte om....

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så sjukt trött på mig själv, känner mig som världens sämsta ryttare. Jag köpte min häst för ett år sen och efter tre veckor blev...
Svar
14
· Visningar
2 131
Senast: caballus
·
R
Övr. Barn har nyss (5v sedan) fått min son.. han är helt underbar o snäll o lugn o allmänt tillfreds med livet. Kan dock inte hjälpas, jag som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 272
Senast: Calazirya
·
Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·
Träning Själv ser jag inte det som nått kul eller gulligt när hästen bockar, brallar stegrar osv o blir ganska förbannad om hästen gört när jag...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 233
Senast: pernilla_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar