Dåliga knän och ridning?

M

Mie

Vi har ett Nordis sto på 23 år som visar klart och tydligt att hon har problem med knäna i frambenen. Hon styper och stapplar..vill inte springa och när hovslagaren skodde häromdan hade hon det ganska jobbigt.
Frågan är om och vad man kan göra för att underlätta för henne? Hon kom i min ägo när hon var för gammal för att försäkra så någon avancerad veterinärvård finns inte pengar för. Har funderat på om massage och glucosamin kan hjälpa. Hon har inte ridits (skrittats) under de två senaste veckorna eftersom frambenen vek sig sist vi var ute och det kunde gått riktigt illa. Hon haltar inte, utan tycks trivas ganska bra när hon strosar i hagen. Ska jag helt enkelt pensionera henne eller är det bättre att försöka få ut henne på skrittpromenader?
Kom med råd och tips.

Sv: Dåliga knän och ridning?

du ska självklart inte rida hästen.

vad säger hovslagaren? Hur vet du att det är framknäna?

Enligt hovslagaren är det framknäna. Han såg tydligen det när han släppte benet och hon skulle ställa ner det. Han gjorde även ett enklare "böjprov". Jag litar på honom eftersom han är väldigt kunnig.

En häst som stapplar ska till veterinären.

Har man inte råd att ha häst ska man inte ha någon:cry: Du kan ju inte låta henne gå runt och ha ont bara för att du inte har råd med veterinär!!

Det behöver inte handla om knä, utan lika gärna om kotor. För att få reda på vilket och ge rätt behandling, så måste du kontakta en klinik.

Såklart har jag råd med veterinär men jag kan inte bekosta avancerad veterinärvård eftersom hon saknar försäkring. När hon strosar i hagen i sin egen takt tycks hon inte ha ont utan verkar trivas utomordentligt..därför har jag heller inte kontaktat veterinär. Om vi däremot rider..och då skrittar vi.. har hon tendenser att stypa och stappla och som sagt knäna kan vika sig..(därav ingen ridning den senaste tiden). Då har hon ont..dummare är jag inte än att jag förstår det. Vad jag undrar är om det finns något vi kan prova själva (i första hand) innan jag släpar iväg med henne in på kliniken.

du kan ju inte behandla ngt du inte vet vad det är. så nej, inget mixande och joxande på eget bevåg utan det är veterinär som gäller.

Min mors sto har sedan en månad tillbaka varit "lite lustig" vid ridning. Hon ser normal ut i hagen vid div upptåg, fungerar kanon på såväl dressyr som hoppträning efter lite längre uppvärmning (hon är nu 20 så det kan ju vara ok tycker man, att det tar lite tid sas) och fungerar normalt vid uteritt oftast. Fast ibland så står hon emot onödigt mycket, går inte på av sig själv liksom. Och trav i uppförsbacke är ojämn om det är en brant backe. Dvs, inte mycket symptom eg och tränarna ser inget ojämnt i henne på bana oavsett vad de gör utan hon blir bara "bättre mer åren".

Men mor min åkte in med henne ändå och mycket riktigt, ena framknäet sedan någa veckor/en månad tillbaka.

Alltså tycker jag din häst symptom är VÄLDIGT grova för att inte ta till klinik omgående. Förstår du nu mitt svar bättre?

Och nej du kan inget göra som förbättrar en skada som du inte ens känner till.

Jag ska prata med veterinären och höra om dom kan kika på henne. I vintras var det en vet som kikade på henne eftersom jag redan då anade att allt inte var helt ok men enligt honom såg allt helt ok ut.. Han kände och klämde, tittade på henne i skritt och trav men allt var bara bra.
Självklart vill jag inte att hon har ont.. är det så får hon tyvärr somna in. Det kan ju även bero på åldersrelaterade sjukdomar, typ artros..och det kan med lite tur lindras med glucosamin e.d. Nåja...jag får höra vad vet. säger.

fast ingen kan se vad som sitter i knäna/kotorna genom att bara känna och klämma.

Nej det är möjligt..inget jag kan svara på. Jag överlåter det till vet.

Såklart har jag råd med veterinär men jag kan inte bekosta avancerad veterinärvård eftersom hon saknar försäkring. När hon strosar i hagen i sin egen takt tycks hon inte ha ont utan verkar trivas utomordentligt..därför har jag heller inte kontaktat veterinär. Om vi däremot rider..och då skrittar vi.. har hon tendenser att stypa och stappla och som sagt knäna kan vika sig..(därav ingen ridning den senaste tiden). Då har hon ont..dummare är jag inte än att jag förstår det. Vad jag undrar är om det finns något vi kan prova själva (i första hand) innan jag släpar iväg med henne in på kliniken.

Det är dyrt med veterinärvård även om man har försäkring.

Var på hältutredning med min och det kostade sammanlagt ca 13 000 kr (än så länge, innan återbesök...), men då var det en väldigt omfattande utredning (tog sammanlagt ca 17 timmar, ett större antal bedövningar, sedering, röntgen mm) fördelat på tre besök.

Har en självrisk på 4000 och innan den gränsen var nådd blev det ju en hel del gjort!
Och dessutom fick jag Metacam (som inte går på förs.) utskrivet, ca 850:- och raspade tänder och op vargtand när jag ändå var igång så det kostade väl ca 5500 av egna pengar även fast jag har försäkring.

Nej det är möjligt..inget jag kan svara på. Jag överlåter det till vet.

En vanlig enkel undersökning på klinik brukar inte kosta mer än vad en självrisk går på.

Har man ingen (eller en låg) försäkring bör man spara undan pengar så man har pengar redo om det skulle behövas.
Har man inga pengar när hästen blir sjuk, ja då avlivar man, hästen ska inte behöva gå och ha ont bara för att ägaren inte tycker sig ha råd med veterinärvård!

Om hästen blir så påverkad av lite skrittpomenader så tror jag att den har ont även när den "bara" går i hagen också, bara det att det inte syns lika bra eftersom den i hagen får välja väg/gångart/rörelsemönster själv.

förmodligen har hon pålagringar i sina leder, det är inget att göra något åt, det kommer med ålder och slitage. man kan se det på röntgen. tycker inte du ska rida henne, gå promenader istället så hon får röra på sig.

det du kan göra som förmodligen skulle hjälpa henne mkt är att ta av skorna så hon slipper stå med benet uppe så länge. det blir ju i princip som ett böjprov. min gammla häst hade också svårt med skoningen när han blev äldre, så vi skodde av. funkade utmärkt. är dom barfota får dom oftast lite bättre cirkulation i benen också vilket hjälper mot stelheten. du kan köpa boots att ha på frambenen när ni ska promenera, om hon skulle bli ömfotad.

Tack för svar. Jag misstänker att det kan vara något sånt. Ska väl kanske tillägga att det knäpper (ibland) i knä/leden när hon böjer benet.

Fast knäppa och knaka kan det göra ändå utan att det behöver vara fel. Jag tog också hem veterinären till mitt gammelsto en gång. Han hittade ingenting alls. Jag for ändå ned på kliniken och där hade hon kotled, knäledsinflammationer + en benpålagring i en armbågsled. Hon var också jpbig att sko. Det hade hon inte vart förut..det kom successivt. Jag konsulterade flera hovisar, även på nätet om hur hovis skulle sko. En rekommenderade att man kunde sko med enhandsfattning samt sko långt ned, dvs hålla foten långt ned och vila ofta. Och detta fubnkade. Hon klarade inte av brytningen utåt som faktiskt blir när hovis tar benet mellan sina ben..Den hästen var 18 år. Men när min ordinarie hovis började sko så, så var det en helt annan häst att sko. Han blev aldrig riktigt haj på enhandsfattningen, men försäkte åtminstone inte bryta benet så mycket utåt. Det funkade.

Som jag ser finns bara två alternativ.

1. Ta hästen till klinik

2. Avliva hästen.

När hästen visar problem redan i skritten så är det så pass allvarligt att veterinär måste konsulteras. Har man inte råd med det så får man nog ta steget att avliva hästen.
Det kommer inte räcka med att du tar ut en distriktare som "klämmer och känner" och bara kollar på hästen lite utan det lär behövas med avancerad kontroll än så.

Att låta hästen bara stå utan att ta reda på vad det är för fel på den ser jag då verkligen inte som ett alternativ, eftersom det kan vara så att hästen går och har jätteont (strosa i hagen kan de göra med brutna ben också..) - och det är väl inget värdigt slut?

Ring till vetrinär och rådfråga! Man behöver inte alltid ta hästen till klinik, mår hästen bra av att "strosa" i hagen så är det ju inte direkt akut.. Men ring och rådfråga, det skadar aldrig!

Hur menar du att benen "viker sig" ? .. stapplar hon som om hon skulle vara halt?
Tror alla i det här forumet uppfattar olika. Då många säger klinik el. avlivning som om hästen skulle vara blockhalt och näst intill döende.
Medan jag uppfattade det som om hon var stel, "gammal och grå" ..

Men iallafall, rådfråga med vetrinär,.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Ridskoleryttare
  • Vilka mineralfoder finns det?
Tillbaka