Dåliga järnvärden?

Spirit

Trådstartare
Finns det någonting man kan göra åt dem förrutom äta mina niferex, äta massor med blomkål, broccoli, tjocka lager med leverpastej & tvinga i mig blodkorv?

Vid inskrivningen v.11 hade jag HB 115 & blodtryck 110/65
I Måndags vid kontrollen hade jag i grav.vecka 21 HB 103 & blodtrycket är 125/65.

Jag är allmänt blek, dålig färg i ansiktet, glåmig, blek i tandkött & i ögonens slemhinnor samt trött.
Fick besked på att öka Niferexdosen till 2 tabletter varannan dag istället för bara en om dagen.

Mina järnvärden var dåliga förra graviditeten & sjönk rejält även då, ännu är det ingen fara på färde, men det får INTE sjunka mer nu.

Finns det mer jag kan göra?

Min BM tycker jag ska fortsätta med niferexen & mer eller mindre hålla tummarna, men det borde finnas mer man kan göra...

Jag har ganska dåliga blodvärden i vanliga fall som ogravid, det vet jag sen tidigare.

Sv: Dåliga järnvärden?

Det jag kan komma på är väl att

* Undvika mjölkprodukter i samband med järnrik mat. Tänk lite judiskt :D och dela upp målen i "mjölkmål" (tex frukost) och mjölkfria mål!

* Drick så lite kaffe och te som möjligt, och undvik särskilt kaffe på maten

* Ta gärna lite extra c-vitamin i form av juice, frukt eller tablett

* Ät folsyra hela graviditeten, det förbättrar järnupptaget!

* Drick Proviva, man har visat att en god bakterieflora i magen också är bra för järnupptaget (du behöver alltså inte köpa den dyra specialprovivan med extra järn i, det går bra med den vanliga. Det är själva probiotikan som är grejen).

Hoppas det blir bättre!

Just det, sen kan det faktiskt vara värt att prova Blutsaft eller liknande om du inte har gjort det. En dagsdos (enligt flaskan) innehåller egentligen löjligt lite järn jämfört med en Niferexkapsel, men det är ändå många som får bra resultat på Hb:t av det. Det verkar med andra ord vara väldigt lätt för kroppen att ta upp.

Du ska undvika kaffe, det försvårar järnupptaget. Sen ska du ta järnet med c-vitamin, jag brukar ´skölja ner tabl. med juice. Grattis till din graviditet!!

Det jag kan komma på är väl att

* Undvika mjölkprodukter i samband med järnrik mat. Tänk lite judiskt :D och dela upp målen i "mjölkmål" (tex frukost) och mjölkfria mål!

* Drick så lite kaffe och te som möjligt, och undvik särskilt kaffe på maten

* Ta gärna lite extra c-vitamin i form av juice, frukt eller tablett

* Ät folsyra hela graviditeten, det förbättrar järnupptaget!

* Drick Proviva, man har visat att en god bakterieflora i magen också är bra för järnupptaget (du behöver alltså inte köpa den dyra specialprovivan med extra järn i, det går bra med den vanliga. Det är själva probiotikan som är grejen).

Hoppas det blir bättre!

Mjölkintaget känner jag till & dricker gärna nyponsoppa till mina tabletter & äter folsyra dagligen.
Proviva har jag fri tillång till via jobbet (kör det från produktion till lager nattetid) bland annat femalen går på våra bilar inatt, men jag är ledig tills tisdag för jag behöver hämta mig lite.

C-vitamin äter jag inga tillskott av. Kanske ska ta en multivitaminbrustablett dagligen??

Kaffe dricker jag inte & max 2-3 koppar te i månaden.

Frukt äter jag på nätterna jag jobbar, banan, päron & gröna äpplen. Äter sallad med isbers sallad, gurka, tomat, svarta oliver med olivolja som dressing till varje måltid, ibland feta ost till.

Tycker jag äter bra & varierat & försöker dra till med rött kött & mycket järmrika grönsaker som ångkoks.

Ändå är värdena åt skogen :crazy:

Ja du, då vet jag inte vad man kan göra mer. Om det fortsätter gå neråt får du kanske sprutor? Det ger man väl vid svår järnbrist.

Men kanske gör man först någon mer grundlig undersökning av järnvärdena, för jag har förstått det som att Hb egentligen inte är något vidare bra mått. Man ser inte vilka reserver som finns etc. Du får väl fortsätta diskutera det med din barnmorska helt enkelt.

Jag åt två niferex varje dag under graviditeten och på slutet svalde jag ner dem med c-vitamintillskott, en sån brustablett... Vet inte om det gjorde någon större skillnad dock för de kollade inte Hbt särskilt noga på slutet. ;) Det "kändes" bra dock. :D

C-vitaminen främjar ju järnupptaget så det kan ju inte vara negativt att få i sig extra iaf! C-vitamin är ju vattenlöslig så man kissar ut ett eventuellt överskott.

Jag åt två niferex varje dag under graviditeten och på slutet svalde jag ner dem med c-vitamintillskott, en sån brustablett... Vet inte om det gjorde någon större skillnad dock för de kollade inte Hbt särskilt noga på slutet. ;) Det "kändes" bra dock. :D

C-vitaminen främjar ju järnupptaget så det kan ju inte vara negativt att få i sig extra iaf! C-vitamin är ju vattenlöslig så man kissar ut ett eventuellt överskott.
Fast jag har för mig att just Niferex innehåller ganska mycket c-vitamin i sig själva. Men visst, jag brukar också ta till lite extra. Det går ju inte att överdosera som sagt.

Som Gandalf sa så är Hb inte ett jättebra sätt att kolla järnet på. Om du är orolig så kan man kolla upp järnet och järnmättnaden. Alltså tar man prov för att kolla järn och ferritin och sen så med hjälp av det så får man koll på järnmättnaden i blodet.

Du har fått bra tips på hur du ska få i dig bra med järn av andra. Sen ska man tänka på att järnupptaget i tarmen varierar beroende på hur mycket järn man har i kroppen och hur mycket järn man tillför via födan. Är det gott om järn i födan så minskar upptaget via tarmarna, trots att kroppen kanske har svårt att tillgodogöra sig det järn som man faktiskt tar upp. Det är rätt krångliga vägar det där.
Tycker läkaren att det är befogat så finns det undersökningar och tester för det också, men då ska man har riktigt dåliga järnvärden som inte blir bättre av att man äter mer järn.

Hade också väldigt dåligt Hb under graviditeten. Åt 2 Niferex och 1 Vitamax per dag. Kanske du kan öka på Niferex om magen pallar det? Jag var uppe i 123 när jag kom in på förlossningen, 2 dagar efter Meja kommit hade det sjunkit till 72.

Peta i dig lite extra B12 (gärna kombinerat med folsyra, som du ändå behöver ta nu) :idea:
OM jag inte missminner mig så kan just B12-brist göra att man inte tar upp järnet man äter på optimalt sätt.

Vilka bra tips.
Nu är jag visserligen glutenallergiker ovanpå allt & äter inte vanligt bröd alls, knappt ens glutenfritt. (tycker det är vidrigt)
Men jag äter glutenfri pasta & pajdeg.

Jag får mao avakta & fortsätta peta i mig min dagliga niferextablett dagligen & dubbel dos varannan dag. Fortsätta med min folsyra, nyponsoppa & köpa hem multivitaminbrus tablett för att främja upptaget.

Ska ta upp det med läkaren nästa gång ang sprutorna, känns inte kul att se ut som ett halvdött lik, finns makeup att använda för att få upp färgen. Men det hjälper inte mot min trötthet.

Jordgubbar och havregryn var min spontana tanke också, men det senare blir väl svårt om du är glutenallergiker. Blutsaft borde också funka om man får lov att blanda med Niferexen. Spenat är skitgott!

Som Gandalf sa så är Hb inte ett jättebra sätt att kolla järnet på. Om du är orolig så kan man kolla upp järnet och järnmättnaden. Alltså tar man prov för att kolla järn och ferritin och sen så med hjälp av det så får man koll på järnmättnaden i blodet.

Du har fått bra tips på hur du ska få i dig bra med järn av andra. Sen ska man tänka på att järnupptaget i tarmen varierar beroende på hur mycket järn man har i kroppen och hur mycket järn man tillför via födan. Är det gott om järn i födan så minskar upptaget via tarmarna, trots att kroppen kanske har svårt att tillgodogöra sig det järn som man faktiskt tar upp. Det är rätt krångliga vägar det där.
Tycker läkaren att det är befogat så finns det undersökningar och tester för det också, men då ska man har riktigt dåliga järnvärden som inte blir bättre av att man äter mer järn.

Tack för reflecteringen, men eftersom jag är väldigt bleg & glåmig plus mina "slemhinnor" är bleka , jag är trött så måste järnvärdet vara lågt.
Vi var i Turkiet i höstas en vecka med strålande solsken, dvs man solade ne hel del & jag har fortfarande bra färg på övriga kroppen inkl bikinisolbränna plus vistas mycket utomhus i solen.

Får ofta på sista tiden kommentaren att jag borde vara ute mer för att få färg i ansiktet.:confused:

Ska jag vara ute mer så får jag mer eller mindre flytta ut sängen i trädgården. Har visserligen hängmatta, men det är lite för kallt för det ännu. ;)

Jag tar Duroferon + Blutsaft. Cashewnötter och torkade aprikoser innehåller också ganska mycket järn. Ibland boostar jag med en portion kycklinglevergryta (inte lika mycket A-vit som nöt + att det smakar så mycket bättre!).

:idea: En sak att tänka på är att det krävs vissa B-vit (bl.a. B12) för att järnupptaget ska fungera optimalt. Ta gärna en B Kombin Forte N, finns på Apoteket och innehåller alla B-vit man behöver.

Nötkött innehåller mycket järn som dessutom tas upp bra och lätt, gris och kyckling väldigt lite.

Tack Lupin.

Jag ska ändå in till byn idag för handla broderi garn till mitt senaste projekt, kommer smita in om hälsokosten & köpa blutsaft.

Kyckling lever eller lever överhuvudtaget äter jag inte, Får tvinga i mig leverpastejen som syns under ett tjockt lager med inlagda rödbetor. :crazy:

LEVERPASTEJ MED RÖDBETOR????:eek:

Är det något skånskt fenomen?? *kliar mig i skallen*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka