Dåliga hovar

W

wichy_noveau_lingon

Behöver kloka råd tack :bow:

Har ett sto på nio år som jag köpte för tre månader sedan.

Hovis tycker att hon växer sakta i fötterna. Hon kan lätt vänta 10 veckor mellan skoningarna...
Dessutom är hon väldigt trasig längst ner nu, men det beror på att hon blev skodd med fem-sex veckors mellanrum hos förra ägaren oavsett om det behövdes eller inte :(

Hovis sa att ”man kan ju ge henne extra Biotin”, men hon har just, sen två månader tillbaka, börjat käka mineraler med biotin det gjorde hon inte där hon bodde förut, så då trodde hovis att det möjligen skulle visa sig så småningom allteftersom:confused:

Det trasiga längst ner ville han att vi skulle använda hovförstärkare på med jämna mellanrum tills nästa gång han kommer, så får vi se hur det ser ut då...den här blöta sommaren har ju inte heller gjort underverk på hovar som redan har fått sig en törn...

Vad tror ni därute? :confused:
Extra Biotin, eller avvakta med tålamod för att se om de mineraler hon redan får är tillräckliga i längden?
Hon får Mustangs Röda mineraler o de innehåller 3 mg.
Samt Mustangs pelleterade foder som hon åxå får innehåller 0,20 mg.
(Dessutom får hon b-vitamin och de röda Mustangmineralerna innehåller även vitamin B1, B2, B6 och B12)

Eller så kanske det finns andra tips jag kan ta till mig?
Tacksam för intresse och svar!

Sv: Dåliga hovar

Enzion är bättre än biotion. Iaf på min hästs hovar.
Vänta inte och se ifall det blir bättre, införskaffa enzion/biotin och cornecrusine. Bättre att ta det säkra före det osäkra, det är ett h-vete med hästar som har dåliga hovar! :crazy:

Har själv haft en häst med dåliga hovar. Kunde inte gå barfota sa den hovslagare jag hade då. Efter att ha bytt hovslagare, han tyckte han skulle vara barfota, har han fått jättebra hovar. Starka och fina. Det gör gott om de kan gå barfota en tid.

Har börjat sko honom igen. Går barfota sommartid.

Har själv haft en häst med dåliga hovar. Kunde inte gå barfota sa den hovslagare jag hade då. Efter att ha bytt hovslagare, han tyckte han skulle vara barfota, har han fått jättebra hovar. Starka och fina. Det gör gott om de kan gå barfota en tid.

Har börjat sko honom igen. Går barfota sommartid.

Även min häst hade väldigt dåliga hovar medans han gick med skor. Markbundet kort steg var också ett problem. Sen ett år tillbaka har han gått barfota vilket verkligen har hjälpt! Myckte bättre steg och inte alls så ömfotad på hårt. Visst, första veckorna var han ömfotad men han vande sig och lärde sig att anväda hovarna till det bättre. Jag tävlar både hopppning och fälttävlan vilket går utmärkt barfota.:)

Hej,

Det gör absolut inget att skointervallen är 10 veckor, däremot är det ju en fördel om det finns nåt att verka bort då...samt att det inte bara är trasigt när nya skorna ska på...

Enzion är bättre än biotion. Iaf på min hästs hovar.
Vänta inte och se ifall det blir bättre, införskaffa enzion/biotin och cornecrusine. Bättre att ta det säkra före det osäkra, det är ett h-vete med hästar som har dåliga hovar! :crazy:

Tack för tipsen, ska se vart det går att köpa :bump:

Hej,

Det gör absolut inget att skointervallen är 10 veckor, däremot är det ju en fördel om det finns nåt att verka bort då...samt att det inte bara är trasigt när nya skorna ska på...

Ni får väl ha ÄNNU längre intervall annars! ;) Om hoven inte växer fortare så behöver det väl inte heller verkas oftare. Om inte skorna behöver bytas ut oftare förstås... Men i det fallet kanske du kan försöka införskaffa riktigt slitstarka skor som håller en längre period t ex s k guldskor.

Men VILL du få hovarna att växa mer så gäller ju mycket RÖRELSE (lösdrift?), blodcirkulationen måste ökas, en balanserad foderstat med alla behov täckta och kanske kan du även smörja in (och massera) kronranden med t ex fodertran dagligen.

Ni får väl ha ÄNNU längre intervall annars! ;) Om hoven inte växer fortare så behöver det väl inte heller verkas oftare. Om inte skorna behöver bytas ut oftare förstås... Men i det fallet kanske du kan försöka införskaffa riktigt slitstarka skor som håller en längre period t ex s k guldskor.

Men VILL du få hovarna att växa mer så gäller ju mycket RÖRELSE (lösdrift?), blodcirkulationen måste ökas, en balanserad foderstat med alla behov täckta och kanske kan du även smörja in (och massera) kronranden med t ex fodertran dagligen.

Tack för den kunskapen :)
Skorna är ganska slitna efter 10 veckor, så det kan ju va idé att kolla på något mer slitstarkt...
I övrigt så går hon ute i hage 12 timmar / dag (under sommarbetet var det dygnet runt) och det ska väl vara främst på foderstatens mineraler och vitaminsammansättning som jag känner att det behövs en djupanalys :smirk:

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 355
Senast: Lisalei
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hundhälsa FODER NUMMER 1: Köttmjöl från vildsvin (30 %), köttmjöl från frigående lamm (25 %), gula ärter (20 %), kycklingfett (med tokoferoler...
2
Svar
33
· Visningar
2 983
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka