Dåliga hovar...

Bubbaz

Trådstartare
Min häst har dåliga hovar eller rättare sagt strålar. Hovslagaren anmärkte på det sist han var ut...har själv upplevt att hon under hösten/vintern fått allt mindre stråle, som om den ruttnat bort...Det luktar inte surt ur hoven eller så men det är som om strålen bara "faller sönder" :confused:
Nån som varit med om nå liknande och/eller kanske har några tips vad jag kan göra :idea:

Sen har hennes fötter växt dåligt i vinter, hovis anmärkte på det oxå sist hon skoddes då hade fötterna växt knapp 1 cm på 12v! Tycker det e konstigt då hennes fötter växt mycket mer på 8v. tidigare...
Idéer, tips för att få bättre hovar på henne i allmänhet...
 
Sv: Dåliga hovar...

På vintarna brukar ju strålarna bli väldigt blöta av all snö, så då brukar de ju gå sönder mer, till skillnad mot sommrarna då de är torra. Jag märkte detta extra mycket när jag bytte till lösdrift åt mina hästar. Sen växer ju hovarna mycket mindre på vintern. Jag ger mina hästar aloe vera i kraften, och det ger bra hovar och bättre hårrem. Min ena häst (arab) som går barfota har fått MYCKET finare hovar, de har blivit väldigt hårda och fina, men tyvärr tar det ju ganska lång tid innan man ser resultatet.
 
Sv: Dåliga hovar...

Aloe vera. :idea: Ahh det kanske vore en orsak till att prova det då om det är bra för hovar/hårrem oxå. (min pålla kan vara lite känslig i magen iband oxå). Ska genast prata med min syster, hon är återförsäljare för F*rever l*ving pr*ducts (aloe vera)

*mer tips idéer??*
 
Sv: Dåliga hovar...

Hästars hovar växer oftast mindre på vintern så dethade jag inte oroat mig för

När det gäller en krympande strålen så brukar det vara ett säkert tecken på att den inte får någon markkontakt vilket den skall ha.

Tycker dock det är lite konstigt att din hovis inte kan åtgärda detta.

Om barfota ett tag är ett alternativ så sätter det sprätt på strålen igen.
 
Sv: Dåliga hovar...

Bubbaz skrev:
Aloe vera. :idea: Ahh det kanske vore en orsak till att prova det då om det är bra för hovar/hårrem oxå. (min pålla kan vara lite känslig i magen iband oxå). Ska genast prata med min syster, hon är återförsäljare för F*rever l*ving pr*ducts (aloe vera)

*mer tips idéer??*

Snacka med henne! Min mamma är återförsäljare för samma företag, haha :D Min ena häst har varit dålig i magen och jag har testat ALLT, men han fortsatte att skita som en ko...:crazy: Sen när jag typ hade gett upp så började jag med aloe vera, och det var rena trolleriet! Kan inte annat än rekomendera! :banana: Så jag kommer aldrig någonsin att ta bort det, ger det varje dag till mina fyra pållar, ca 1 msk om dagen. De innehåller ju en massa vitaminer/mineraler som de behöver. Men det vet ju din syster då! :rofl:
 
Sv: Dåliga hovar...

:) Hej... Mitt kallblod hade dåliga hovar förut, men sen har han fått "steeljoint" mineraler som har fungerat jättebra på honom+ att han oxå får biotin. Min hovis säger att han har fått jättefina hovar nu. Lycka till.:banana:
 
Sv: Dåliga hovar...

Det där med växande oroar jag mig iof inte så mycket för blev bara lite förvånad då dom växt så mycket nu tidigare under året ( har bara haft henne 1 år). Min fd pålles fötter växte ganske jämt över året...

Har nyss bytt hovis, så han har bara varit ut 1 gång. Och det blev nu under senhösten/förvintern mellan hovis bytet som det uppenbarade sig. Ska se vad han säger nu nästa gång han kommer ut...

Skulle haft henne barfota ett tag om det gått..hon e väldigt hovöm :(
 
Sv: Dåliga hovar...

Min häst har också lidit av trasiga och spröda hovväggar. Hela förra sommaren var ett rent helvete. Min hovslagare rewkommenderade mig att köpa ENZION, från Bole. Detta medel visade sig, redan efter 3 veckors användning, att ge ypperligt recultat. Jag har inte haft något problem med hästens hovar sedan jag började med det. Jag har för säkerhets skull fortsatt att ge en underhållsdos, på 1/2 dosmått / dag.
 
Sv: Dåliga hovar...

Carinto skrev:
Min häst har också lidit av trasiga och spröda hovväggar. Hela förra sommaren var ett rent helvete. Min hovslagare rewkommenderade mig att köpa ENZION, från Bole. Detta medel visade sig, redan efter 3 veckors användning, att ge ypperligt recultat. Jag har inte haft något problem med hästens hovar sedan jag började med det. Jag har för säkerhets skull fortsatt att ge en underhållsdos, på 1/2 dosmått / dag.

Rena trolleriet då.
Eftersom det inte finns något att ge som kan påverka den hov som redan är utväxt. Det är nog snarare så att hoven hade ett tillväxtområde med störd hornproduktion som din hovslagare verkade bort. Om man har en häst som har dåliga hovar pga av störningar i magen så tar det ung. ett år innan man ser resultat efter att problemet rättats till.
 
Sv: Dåliga hovar...

Carinto skrev:
Min häst har också lidit av trasiga och spröda hovväggar. Hela förra sommaren var ett rent helvete. Min hovslagare rewkommenderade mig att köpa ENZION, från Bole. Detta medel visade sig, redan efter 3 veckors användning, att ge ypperligt recultat. Jag har inte haft något problem med hästens hovar sedan jag började med det. Jag har för säkerhets skull fortsatt att ge en underhållsdos, på 1/2 dosmått / dag.

Enzion är jätte bra mot dåliga hovar och man kan väldigt snart upptäcka en märkbar förbättring. Det finns även ett annat medel som heter Steel Joint som oxå är kanon mot dåliga hovar.
 
Sv: Dåliga hovar...

Min förra häst blev avlivad för ett tag sen p.g.a hovröta, hade kämpat i flera år för att han skulle bli frisk men han hade så ont nu i slutet så..:cry:
 
Sv: Dåliga hovar...

hovis skrev:
Enzion är jätte bra mot dåliga hovar och man kan väldigt snart upptäcka en märkbar förbättring. Det finns även ett annat medel som heter Steel Joint som oxå är kanon mot dåliga hovar.

Hur snart är "väldigt snart" och hur menar du att medlet påverkar hornet i den nedre delen av hoven?
 
Sv: Dåliga hovar...

*kl*

Tack för alla bra tips om olika produkter :bow: Ska prata med min hovis när han kommer ut nästa gång om vad vi kan göra åt hennes hovar och framför allt strålarna!
Funderar på att pröva smeta på tjära för att skydda mot snön, så dom inte vittrar sönder mer, för det finns inte mycke markkontakt där inte... :confused:
 
Sv: Dåliga hovar...

Ingen som har nå mer tips vad jag kan göra åt hennes dåliga, knappt existerande strålar???
Har nämligen börjat koppla ihop hennes svullna bakben med de dåliga strålarna...har ju knapp någon markkontakt = dålig cirkulation. Fick tipset av stallägaren att jag skulle köpa och lägga på henne kilsulor, sådan sulor som lägger mer "tryck" på strålen. Bra - dålig idé? ni som vet och kan ;)
 
Sv: Dåliga hovar...

Speciellt vid denna årstid kan det vara knasigt att hålla hästens fötter i god kondition. För trettio(:crazy: ) år sedan sådär lärde en gammal gube mig en huskur :) Stå på torrt underlag, kratsa ur hovarna ordentligt så inget sitter kvar, (borsta också om det behövs) spreja med utspädd jodopax under hela hoven och på ballarna. Låt hästen stå ett tag så paxen torkar. Smeta på tjäran där det behövs. Dock ALDRIG på hovens framsida. Att man använder jodopax, beror på den "renande" verkan och att det under den uttorkande tjäran minimeras risken för att "något som kunde blivit sjukt" sitter kvar.Har jag för mig :confused: Jag har fått tipset att inte använda tjära mer än 1g/vecka, men för mina pållar har det funkat bäst med 3ggr/vecka. Lyckligtvis har inte någon av mina hästar haft några problem med fötterna efter att jag började med kuren:D Dessutom går det kanon att rida, eftersom inte snön blir platåskor. Ja just ja, ska kanske tillägga att jag alltid har mina sötingar barfota, förutom om de riskerar att slita ner alldeles, vid promenader på t.ex asfalt....
 
Sv: Dåliga hovar...

SO Hovslagare skrev:
Hur snart är "väldigt snart" och hur menar du att medlet påverkar hornet i den nedre delen av hoven?
*KL*
Kan inte förklara hur men ganska fort har det gått:idea:
Det var definitvt inte ½ år- 1 år.
Fick detta som bonus när jag började med Steeljoint till den OC- opererade hästen.
:banana:
 
Sv: Dåliga hovar...

axel skrev:
*KL*
Kan inte förklara hur men ganska fort har det gått:idea:
Det var definitvt inte ½ år- 1 år.
Fick detta som bonus när jag började med Steeljoint till den OC- opererade hästen.
:banana:

Steel Joint och även Enzion tas upp i hovens friska levande vävnad, som vi alla vet så består hoven samt sulan,strålen av levande vävnad förutom den nedersta delen som vid verkning verkas bort och endast består av dött horn. Verkar man för djup så börjar det blöda och man befinner sig således i frisk levande vävnad. Det är därför inget konstigt med att man ganska snart (inom ca tre fyra veckor) börjar se en märkbar skillnad på hovens kvallite.
 
Sv: Dåliga hovar...

Bubbaz skrev:
Ingen som har nå mer tips vad jag kan göra åt hennes dåliga, knappt existerande strålar???
Har nämligen börjat koppla ihop hennes svullna bakben med de dåliga strålarna...har ju knapp någon markkontakt = dålig cirkulation. Fick tipset av stallägaren att jag skulle köpa och lägga på henne kilsulor, sådan sulor som lägger mer "tryck" på strålen. Bra - dålig idé? ni som vet och kan ;)

Bara en liten fråga. Vid skoning/verkning renskärs då sula och stråle samt hörnstöden från allt gammalt dött sulhorn och hur är benställningen. Rak,framåtbruten eller bakåtbruten??? Kan du inte lägga in ett par bilder så kanske det kan hjälpa till med ett bättre förslag på lösning( så vida det nu har med hovarna att göra vilket inte är helt säkert).
 
Sv: Dåliga hovar...

hovis skrev:
Steel Joint och även Enzion tas upp i hovens friska levande vävnad, som vi alla vet så består hoven samt sulan,strålen av levande vävnad förutom den nedersta delen som vid verkning verkas bort och endast består av dött horn. Verkar man för djup så börjar det blöda och man befinner sig således i frisk levande vävnad. Det är därför inget konstigt med att man ganska snart (inom ca tre fyra veckor) börjar se en märkbar skillnad på hovens kvallite.

Verkar du för djupt så att det börjar blöda så har du slagit hål på sulläderhuden och visst det är levande vävnad. Men om vi pratar hovväggen så har du väl inte levande vägghorn ovanför där du slutar verka? i såfall får du verka till kronranden och det skulle nog göra ont.
 
Sv: Dåliga hovar...

I denna diskussionen ser man nackdelen med uttrycket levande horn om horn med friskt samband. Horn är inte levande utan består av döda sammanklistrade hudceller. Det finns ett skikt utanför basalmembranet, ngt tiotal celler tjockt, där cellerna gradvis dör av men där finns inga blodkärl.
PL
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 899
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 041
Senast: Marvin
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 909
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp