dålig syn på kaninhållning!

linnsan

Trådstartare
mina kompisar var hos mig i helgen och när de kom till kanin och marsvinsburen(de går tillsammans, men har den lilla luckan öppen så att kaninen kan vara ute i rummet om han vill)

så sa min ena kompis(som också har kanin):men de har ju ingen mat!:eek:
-jo sa jag, de har hö, men "kraften" får de "bara" morgon och kväll.
-men då har de ju ingen mat.
-jo de har HÖ.
-men min kanin har alltid pellets.
-ja, men det är ju inte bra, då får de ju problem med tänderna och med fetma.
sedan så säger andra kompisen: men min kanin hade också alltid pellets..blabla..
-jaha, men det är liksom fortfarande inte bra.

och sedan när jag skulle ge dem kvällsmat så sa de: men det där var väl ändå snålt.
de betedde sig verkligen som om jag var misskötte dem:mad: :( :cry: , undrar vem det var som misskötte vad?

de får:
morgon:
kornkross: 4 msk
lusernpellets: 2 msk
och likadant på kvällen fast då får de även:
ngn grönsak
ngn frukt
hårt grovt bröd och/eller knäckerbröd
kan tilläggas att det finns lite kvar när de ska utfodras..

kornkrossen kommer att bytas till "bara" lusern och ev. marsvin och kaninpellets.
de äter ganska mycket hö och plockar lite i halmen och är i gott hull.
är det sånt här synsätt på kaniner och gnagare?
kan man inte skaffa information om djuret innan man skaffar sig det?:confused:

Senast ändrad:
Sv: dålig syn på kaninhållning!

hmm.. 8 st som har kollat, men ingen som har svarat?
är det bara jag som tycker att det är en dålig syn på kaninhållning?
speciellt om de inte äter tillräckligt med hö..

Tyvärr är det du beskriver såååå vanligt. Och gäller även katter! Hundar brukar klara sig för att de rör på sig mycket men hur många övergödda labradorer ser man inte då och tAXAR....

Så här får mina
Kanin på morgon nån grönsak/frukt eller hårtbröd.
På kvällen får kaninen ca 1 dl kaninpellets. Har alltid en pinne i buren och alltid fri tillgång på hö.( När de varit utekanin så har mina haft nästintill fri tillgång på pellets då har de haft ca 30kvm att springa på. Men har tvingats att ta in dem i år)

Mina marsvin får nån grönsak på morgon och nån frukt/grönsak på kvällen och har alltid fri tillgång på hö och pinne. Jag har även gett dem 1-2 msk marsvinspellets 1 gång om dagen.

Så fodrar jag mina.

jo, det är synd att det är så vanligt:crazy: :mad: :cry:
men de här människorna är ju ändå 15, och då tycker jag faktiskt att man borde ta reda på mer:mad: , egentligen så SKA inte åldern spela ngn roll heller. och alla som ska skaffa ett djur, oavsett villket, tycker JAG att man måste ta reda på så mycket fakta så att djuret iallafall mår någorlunda bra!

min dvärjvädur klarar sig bra på 100g torfoder och hö gräs på somaren då han är ute i uteburen !! :rofl:

ja, det brukar ju inte behöva såå jätte mycket precis;)

Min kanin får ½ dl Carrier kanin/marsvinspellets varje dag. Eller rättare sagt, så här:

Morgon: En fjärdedels dl Carrier
Kväll: En fjärdedels dl Carrier, grönsaker/frukt

Samt att hon får en knäckemacka innan läggdags och har fri tillgång till hö.

Enligt uppfödaren räcker det med ½ dl per dag, så får man öka lite om kaninen är mager. Men Peach är i perfekt hull! :smirk:

tja.. min kanin e nästan på snudd mager.. (börjar bli gammal)
det beror väl på vilken pellets man ger dem? det min får är köpt från ett veterinärföretagsmojjs å hon brukar få max 2dl om dagen.. tyvärr får hon så dålig mage om man ger henne för mkt frukt å sånt, annars skulle hon få mer sådant..

tycker din foderstat verkar vettig! det märks ju fort om kaninen får för lite mat!

Verkar som om folk inte tycker att man behöver läsa på och skaffa sig lite kunskap inom ämnet när man skaffar sig smådjur såsom kaniner och marsvin. :crazy: Just övergödning är nog vanligare än man kan tro, tyvärr.. Kaniner ska äta hö. De klarar sig i många fall fint på enbart hö och vatten, utan pellets och diverse feta foderblandningar. Och visst, de små liven föredrar kanske att knapra i sig feta havrekorn om de får välja. Men kaniner vet heller inte vad som är nyttigt och bra. Förstår att du blir upprörd över dina vänners uppenbara okunskap, men du kan åtminstone må gott över att din egen nin har det bra. ;)

det dumma är ju att folk ofta köper kanin från djuraffär och får väldigt dåligt med information från dem om allt ifrån fodermängd till hur gamla kaninerna kan bli...

Foderstaten får ju regleras efter kaninen/kaninerna
en fransk vädur på upp emot 6 kilo behöver mer än en hermelin på 1 :smirk:

Mina får just nu nästan 1dl/dag och fri tillgång til hö,och lite frukt och grönt, detta för att den ena börjar bli till åren och magrar på vintern (bor ute) och den andra är belgisk hare+dvärghare (bor inne) och har hög ämnesomsättning (hararna skall tydligen ha det ^^)
den äldre herren är lite för stor, men det lommer att försvinna en del när dt blir varmare och han kan gå på gräset =) men den lille är i perfekt hull =)

Mina får allt från 1 matsked till 4dl.

Holländaren: 1dl
Dvärgväduren+dvärgvädurskorsningarna: 1/3dl - ½dl
Hermelinen: 1msk
Belgiska jätten: 4dl

Detta får de på vintern för att ligga bra i hull, på sommaren minskas pelletsmängden och ersätts lite av gräset. :)
Men som sagt så är ju foderstaten olika beroende på hull,ålder,kön och aktivitetsnivå. :)

Tyvärr är det alldeles för många som inte har en aning om hur de ska sköta sina djur! Många föräldrar tar inte alls något ansvar när deras barn skaffar djur, vilket är alldeles galet.

Låter som att du har koll på läget, så ta inte åt dig av deras kommentarer.

det dumma är ju att folk ofta köper kanin från djuraffär och får väldigt dåligt med information från dem om allt ifrån fodermängd till hur gamla kaninerna kan bli...

Jag håller verkligen med.. Den information jag fått från diverse djuraffärer kan öht inte mäta sig med den jag fått av uppfödare och veterinärer.. :smirk:

För att vara säker på att gnagare får i sig allt så är det lättaste att alltid ha mat framme till dem, alltså fri tillgång.Gnagare behöver ju dessutom äta på vissa saker för att lättare slipa tänderna.Har alltid haft framme hö samt gnagarmat(& vatten såklart) till de marsvin & kaniner jag haft.Sen är det bra att ge olika typer av grönsaker varje dag.
Eftersom mina djur varit så otroligt kräsna så skulle jag inte haft en chans att sitta & rensa ut just de sorters frön de hade velat äta ur gnagarmaten så för att inte råka ut för att de får för lite mat har de fått äta som de vill;)
Hört av veterinärer att de måste klippa kaniners tänder just för att kaninerna inte gnagar nog mkt & slipar sina tänder, helst ska de ju kunna gnaga på saker jämt för att reglera sånt.Oj vad tjatigt detta blev.

Men kaniner räknas väl inte som gnagare, utan som hardjur?

Jag kompletterar Oskars foder med lite äppelkvistar som han kan gnaga på närhelst han vill. Tänderna ser då fina ut iaf.. ;)

Men kaniner räknas väl inte som gnagare, utan som hardjur?
... som i sin tur räknas till de dubbeltandade gnagarna ;)

Mina kaniner (korsningar, storlek dvärgvädur) går på en halv deciliter Stampe-pellets om dagen. plus fri tillgång till hö och vatten såklart.

delvis knapplån..
de flesta verkar ju hålla med mej iallafall..;)
blir bara så arg att man ser på djuren på detta sättet..
tänk om det var hästar det handlade om, vad skulle "folk" säga om man skulle ge dem fritt med kraft?

Senast ändrad:

Liknande trådar

B
  • Låst
Ekonomi & Juridik Jag har ett stall med 20 boxar, det är nu bara 8 boxplatser som används till hästar, en används till kaniner (har de lösa därinne på...
2
Svar
30
· Visningar
4 772
T
Foder & Strö Jag har ett varmblodstp på 14 år som jag inte får upp i vikt längre. hon har hållt sig skapligt i hull under vintern men nu på...
Svar
15
· Visningar
1 294
Senast: Tuvisen
·
J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
968
Senast: jooosan
·
J
Övr. Djur Hejsan! Jag skulle gärna vilja ha lite tips på övningar som motionerar kaninen! Vad gör alla här med sina kaniner? Hopptränar ni lixom...
Svar
9
· Visningar
1 421
Senast: Catta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama