Dålig svanshållning :/

Mel

Trådstartare
Jag har ett litet krux, jag vet inte om det är vanligt eller så, men jag tycker att det känns som att något inte riktigt står rätt till.
Det är så att min häst sällan lyfter svansen ordentligt. Alltså, hon spänner sig vid kors/länd, så att musklerna vid sidorna är helt bulliga, jag misstänker att hon har spänt dom så att de har uttvecklats så mycket. :confused: Dock har hon blivit mjukare nu, igår stretchade jag svansen och började väldigt lugnt och mjukt, då blev det bättre. Men hon lyfter inte svansen ändå som hon ska alltid. Jag vet inte vad som är felet, jag menar när hon kutar i hagen med någon annan häst som reser svansen och visar upp sig springer hon bara med svansen i arslet. Inte att hon är slö eller depprimerad, för hon bjuder framåt men.. Är det någon som har liknande problem?
/Melina

Sv: Dålig svanshållning :/

Här kommer två bilder då hon kutade runt och visade upp sig lite. Man ser lite på huvudet att hon visar upp sig, men inte svansen :confused:

18110795.jpg

Bilderna är från November tror jag.
18110796.jpg

(Hon är nååågot vinterfet där) :angel:

Tycker det ser helt normalt ut! Vad vill du att hon ska göra med svansen?:confused:
Lyfter hon den när hon skiter?

Nu vet jag inte om detta kan vara samma sak, men jag har vänner som har en valack som antagligen gått omkull eller liknande och han har tappat musklerna i viss del av rumpan i svansen. Lyfter man upp hans svans, så har du knappt något motstånd (har blivit myyyycket bättre ska tilläggas) men där kan man kanske känna om din häst kniper eller är slapp.

Hon ska lyfta den mer, som araber :angel: det gör många andra O.o Men det kanske är normalt ändå, jag blev bara lite nervös. Dock har hon blivit bättre nu när jag har fått hjälp, och nu när hon har börjat röra på ryggen mera. Men i alla fall :crazy:

Lyfter jag på svansen så brukar jag få en fis tillbaka. :cool: Men kanske blir bättre med tiden att hon blir mer avsklappnad?

Vet inte om du förstod vad jag menade, men när du lyfter svansen på din häst försöker den knipa och hålla tillbaka svansen? Väger svansen lika mycket som de övriga hästarnas?

Jaha, du menar så =) nej jag får kolla det när jag tar in henne!

På de hästar som jag har träffat så har det varit iaf en som jag stött på som var väldigt spänd runt svansen/bakdelen.
Han knep alltid men det var antagligen pga av mycket andra spänningar.

Hästar är olika & har olika svansföring, denna har väl ingen naturligt hög svansföring.

På de hästar som jag har träffat så har det varit iaf en som jag stött på som var väldigt spänd runt svansen/bakdelen.
Han knep alltid men det var antagligen pga av mycket andra spänningar.

Men det måste ju vara bättre än att hästen är helt förslappad i musklerna där bak som jag berättade om... Denna hästen har nog varit med om något, han blev också förstoppad och kunde varken kissa eller bajsa den stackaren...

"Lyfter jag på svansen så brukar jag få en fis tillbaka. Men kanske blir bättre med tiden att hon blir mer avsklappnad?"

Om hon fiser bara du lyfter på svansen så är hon nog TILLRÄCKLIGT avslappnad...;)

Alltså jag vet inte så mycket om det här men vad jag vet så är det mest araber som lyfter på svansen så! har då aldrig sett en isis som lyft på svansen som en arab även om man har sett att dom kan höja den en aning när dom visar upp sig. Jag tycker då inte att du ska oroa dig för att din isis inte lyfter svansen som en arab! Tänk också på att en isis oftast har mer svans en hästar med arabblod isig och det gör juh så klart också att det kan vara ganska tungt att orka lyfta svansen rättupp men självklart ska dom kunna lyfta den där dom fiser eller likande:p
Sedan skiljer sig nog svansföring mycket, inte bara från ras till ras utan också mellan olika individer

Här har vi två som lyfter på svansen. Är nog den enda gången fluga visat upp sig tror jag :confused:
(bilden är från mors hemsida, orkade inte lägga in i pixbox o greja)

Straumur_och_Fluga.JPG

Somsagt det skilljer sig mycket från individ till individ men jag tror ändå inte att islasndshästar normalt har lika mycket svanslyft som en arab. jag menar araber brukar juh nästan ha sin svans rätt upp. och jag menar bara på det att det är få hästar som har svanshållning som en arab utan att själv vara en, men självklart ska även isläningar kunna lyfta en aning på svansen när dom visar upp sig! men dom islänningar jag har varit i kontackt med har då inte lyft sina svansar så där jätte mycket och det går absolut inte jämföras med en arab!

Jag håller med om att svansföringen ser lite loj ut. Är hon en lite nervös häst, eller är hon sansad och vettig? Vissa hästar känns alldeles "lösa" i svansen när man lyfter den och vissa kniper fast den när man tar i den, ingetdera är så sunt i mina ögon. Jag vill kunna lyfta den lätt, men hästen skall själv hålla upp den om jag kliar vid svansroten. Om den inte gör det brukar jag göra lite svansövningar:). (Se längre ned) Men om hon fiser när du lyfter svansen så låter det inte som att hon är den typen som "vill ha sin svans för sig själv" iallafall.

Du behöver nog inte oroa dig så mycket om hon mellan varven har den lyft. Hon ser ut att ha den lite buren när du rider, och det är ju positivt. Min fd. häst (vad konstigt att inte skriva MIN Faxi längre!) Faxi har inte heller alltid svansen särskilt lyft när han busar.

Samma dag två varianter.
faxigalopp2.jpg
faxiomg.jpg

Det finns en övning som man kan göra om hästen inte använder svansen "som de skall". Kolla om du kan få tag på Linda Tellington Jones& Sybil Taylors bok TTOUCH. Det finns en hel del bra övningar och massagetips, bland annat en övning just för att få hästen att bli mer varse om sin svansföring. Kan inte garantera att det funkar, men det är trevliga övningar att lära sig i vilket fall. (Man cirklar , lyfter och drar (!) försiktigt i svansen.) De flesta hästar som jag gjort det på har verkat gilla det och bla. reagerat med att slappna av i kors& svansrot. Finns nog att låna på bibblan. Annars är det en trevlig bok att ha i hyllan. En del kontroversiella saker också om hästars anletsdrag, kontra egenskaper, men man tar till sig det man tycker verkar sant.

Fluga ser jättefin ut!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 726
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18