Dålig prognos...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ia_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 5 493

ia_

Trådstartare
Min 12 åriga tävlingsvalack blev lite "knackig" att rida för ca 2 månader sen, åkte till veterinären för att kolla genom honom. Hästen har sedan tidigare problem med sin rygg (överridande tornutskott) så jag misstänkte att det kunde vara några av de problmen som återkommit.
Det visade sig att han var ca 1 grad haft vänster fram och vänster bak. Hältan lokaliserades till framknä resp. bakknä, men inga förändringar syntes på röntgen.
Han behandlades med kortison resp. "tuppkam", skulle sedan skrittas i 3 veckor, vid återbesöket var han betydligt mycket bättre, endast en svag markering vid böjprov bak och även lite kort i steget bak vid longering. Så han fick en nu behandlig och skulle skrittas i 3 veckor till.
Sedan var det dax för ännu ett återbesök i måndags och dagarna innan känndes han inte helt ok ändå.
Så i måndags visade han sig vara kraftigt halt vid böjprov (4 grader fram o 3 grader bak). :cry:
igår (onsdag) sövdes han och veterinären gick in och kollade i både fram och bakknä. Det visade sig att han hade "krossskador" med sprickor genom brosket både fram och bak, bak i både "inre" och" yttre leden och i framknäet endast i övre leden.
De var ganska så kraftigt så veterinären gav ingen god prognos på det :( , han kommer att behandlas om 3 veckor igen och sedan få sommaren på sig att läka ut, det finns trots allt chans att han blir bra!

Så ni får minsann hålla tummarna för min snygging!!!

Någon som har koll på örter o naturpreparat som är bra för leder och ligament?

iiiäääkk...

Kan bara hålla tummarna att det ska bli bra!

Det ska väl vara glukosamin och Bio Synov (gurkmeja) som är bara för leder, va?

Oj låter jobbigt. Min häst har också bakknä problem vi har återbesök 21 april.

Ang örter så finns:

Gurkmeja
Gullris
Djävulsklo (obs! Starkt i klass med butta)
Angelica
Arnikatinktur
Hagtorn
Pueraria
Schisandra

Hej
Varför inte försöka hitta en seriös alternativbehandlare.
Jag såg att du var i från skåne och vet en som är väldigt duktig i Kristianstads trakten.
Glukosomin är bra för lederna, det ska finnas något för brosk också men kommer inte på vad det heter.
M vH Mannis

Usch vad jobbigt. Jag håller tummarna att han blir bra!

Jag började ju ge min valack ett ledtillskott innehållande glukosamin, kondriotin och hajbrosk (och lite annat) och det gav faktiskt stor skillnad. Dock inte så attd et mirakulöst läker ut grejer etc, men det blev en KLAR positiv förbättring.

Efter artroskopin i hasleden på valacken (han har en skelettdefekt där och de gick in och kikade närmare på den och skrapade lite) så rek veterinären glukosaminpreparat i 3-6 månader efter för ledens skull (för de varit inne i den och micklat).Nu fick han ju det sedan en knapp månad innan artroskopin så jag har ju bara fortsatt. Men efter som jag sett skillnad i hur hästen rörde sig och kändes innan artroskopin (han blev mycket mer elastisk och 'mjuk') och att veterinären faktiskt rek det efter artroskopin så är det något jag skulle prova om det där var min häst?

Min veterinär säljer olika örtpreparat. :idea:
Jag fick en broschyr av henne igår över allt hon säljer..
Om du är intresserad kan jag kolla efter och höra av mig till dig igen.
Själv köpte jag djävulsklo till min pålle igår

Du får jätte gärna kolla om de finns något speciellt för leder o ligament bland de örtpreparaten!
Han har fått en del "omgångar" med Djävulsklo innan bla för muskelinfammationer i samband med ryggproblemen, men nu är det ju inte någon inflammation han har... dessutom står han på Butta nu så djävulsklo ger jag honom inte ännu.

Hästen har iaf fått komma hem nu o ser hur pigg och glad ut undrar hur glad han är efter 3 veckors strikt boxvila...

Började ge honom Glukosamin direkt nu, dyrt men det får de vara värt!
En av veterinärerna tyckte definitivt att han skulle ha glukosamin medans den andre tyckte att de kunde kvitta, men så länge de finns chanser att de hjälper honom så får han det!

Men jag VET att jag sett/läst om något preparat som är bra för just brosk och/eller ligament, kan bara för mitt liv inte komma på vad det heter... :crazy:

Kan rekommendera Bioglucomin! Fungerar mkt bra för min häst.
Sedan finns också en Mobility Mix från Dodson&Horrell, kan rekommendera deras sortiment! Mer info: www.dodsonandhorrell.com

Från Eclipse Biofarmab finns två preparat för lederna: Biosynov Complex och Bioglucomin. För mer info: www.eclipsebiofarmab.se¨

Lycka till!

Mvh Huntress

Ska kolla upp det imorgon så hör jag av mig!
Pussa pållen på mulen från mig så länge.. :D

Djävulsklo är antiinflammatoriskt först och främst, så får han redan butta SKA du inte blanda dessa två.

Glukosamin ökar tillverkningen av ledvätskan, som gör att det glider bra inuti leden och förhindrar friktion. Typ som olja i bilmotorn.
Det tar dock ett tag innan glukosaminet börjar få effekt, kan ta mellan 1 - 4 veckor ungefär.

Gurkmeja och biosynov Complex är i stort sett liknande, men den gurkmeja du köper i kryddburkar har mycket mindre effekt eftersom den reagerar i kontakt med luft och fuktighet osv. Gurkmejan är främst antiinflammatorisk men går finfint att ta ihop med butta eller djävulsklo.

Biosynov Complex är väldigt bra, eftersom det också innehåller Chondroitin, något som utöver glukosamin verkar väldigt bra för leder.

Har provat båda ovanstående på olika hästar (både vanlig gurkmeja och Biosynov Complex) både i kombination med glukosamin och utan, och båda har gett en klar förbättring i hästens rörelser!

Men... jag skulle rekommendera ett preparat som innehåller tillräckliga halter av:
Glukosamin
Chondroitin
MSM

Det är den absolut bästa kombinationen till hästar med ledproblem.
Skulle också rekommendera att du fortsätter att ge din häst djävulsklo i små doser efter att du avslutat behandlingen med butta.
Gör dock en paus mellan butta och djävulsklo så hästen får en chans att återställa sin magfunktion till det normala.

Har ett mycket bra preparat framför mig, som heter FLEXON POWDER (Tillverkare: Diafarm / Danmark). Köpte den i en zoobutik till min ena hund som lider av artros och det har funkat mycket bra!
Denna produkt innehåller kort och gott allt, och i höga doser:
Glukosamin, Chondroitin, MSM, C-vitamin, Manganese, Djävulsklo och Ingefära.

Rekommenderar starkt en liknande produkt!

Lycka till med din fina pålle!

Nu har jag kollat och där finns ett preparat som jag skulle tro passar bra.
Det står så här i foldern;
"En unik sammansättning av MSM, Glukosamin och chondroitinsulfat så som ämnena återfinns i brosk och ledvätska.
Innehåller även antioxidanter, för borttransport av ledens slaggprodukter.
"Smörjer" lederna. Mycker bra både till hästen som redan har problem eller i förebyggande syfte, speciellt till den äldre tävlingshästen."

Säg till om det låter intressant..
Kram Stallkatten

TACK för alla era tips :bow:

Har fått en ganska klar bild nu över vilka tillskott jag kommer att ge honom!

Lova att hålla tummarna för honom framöver!

Klart vi håller tummarna! :bump:
Glöm inte berätta hur det går med pållen!

Nu har jag kollat och där finns ett preparat som jag skulle tro passar bra.
Det står så här i foldern;
"En unik sammansättning av MSM, Glukosamin och chondroitinsulfat så som ämnena återfinns i brosk och ledvätska.
Innehåller även antioxidanter, för borttransport av ledens slaggprodukter.
"Smörjer" lederna. Mycker bra både till hästen som redan har problem eller i förebyggande syfte, speciellt till den äldre tävlingshästen."

Säg till om det låter intressant..
Kram Stallkatten

Vad heter preparatet? Återförsäljare? Hemsida? pris?
:confused: :D

Mvh Huntress

Preparatet heter Joint Flexion Powder och tillverkas av Nutri-Lab.
Enligt foldern jag har fått står det att preparatet endast kan köpas genom veterinärer.
En burk med 800 gr kostar 520 kr men det står inte hur mycket man ska ge.. Det står antagligen på burken :D

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 614
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 154
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 075
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka