Dålig prognos...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ia_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 5 493
Håller verkligen tummarna för din häst, kanske du kan hålla en tumme för min knackiga häst som ska kollas på fredag?

När det gäller olika fodertillskott, alternativbehandlare, massörer etc etc så tror jag nog helt säkert att de kan vara till hjälp ibland. Det är dock en sak som jag tycker man ska tänka på innan man börjar med det här och det är ju att man kan ju lägga ut enorma summor på olika örter, massage, kotknackare m.m. plus kostnaden för veterinärbesök och själva försäkringspremie eftersom det ena kanske inte tar ut det andra och då kommer man ju tillslut till en smärtgräns när man måste tänka på hur mycket man är beredd att betala för något som ingen kan lova med säkerhet hjälper just den egna hästen. Den här smärtgränsen och hur lång tid man är beredd att satsa tror jag man ska tänka på innan det gått alltför lång tid och innan man har satsat alltför mycket pengar. Kanske tänker jag krasst men om jag lägger ihop alla summor som jag lagt på olika örter, massage och kotknackare så blir det inga små pengar!

Jag har tänkt göra så här:

Han har 9 veckor framöver nu ( till midsommar) då kommer jag att göra massor, olika tillskott, återbesök hos vet o spruta lederna, ev också testa akupunktur. Vid midsommar släpps han på sommarbete o får gå så länge vädret tillåter sedan ska han kollas hos vet igen. är han då fortfarande halt får jag ju med STOR sorg ta bort honom. Annars, oavsett om han kommer att bli tävlingshäst igen eller inte så kommer han att gå kvar hos mig som promenad häst, livet ut!

Är han inte frisk/alt MYCKET bättre efter sommaren ser jag ingen anledning att fortsätta kämpa, tyvärr! Det är en häst som älskar att tävla och jobba skulle han få månader efter månader av vila hade han bara mått dåligt psykiskt. Nu har jag lite "tur" ju som kan låta honom gå hela sommaren på bete, värre om de här hade upptäckts på hösten så han hade en lång vinter framför sig inne på stall...

Men jag håller verkligen alla tummar jag har, det finns bara EN som honom!!

Det låter som ett klokt upplägg, håller tummen för att det ska gå bra!!

Åhnej inte Zeb :cry: :(

Förstår att de känns jobbigt, men både jag o dotra lovar att hålla precis alla tummar vi kan!
Zeb är en riktigt kämpe o hårding det vet vi ju :)

Sv: Dålig prognos...

Hej.. kanske lite sent att svara på detta nu=) men Ledum, e kanon. De är ett naturläkemedel.. Det köper man hos såna som håller på med homeopati... kram

OJ vad det känndes att läsa denna tråden igen!

Detta hände för drygt 3 år sedan och jag hade nästan glömt hur nära det var att min älskling fick vandra vidare.

Jag vet inte om det var för all tummhållning eller alla bra tips på tillskott, men han går här i hagen och mår toppen, tävlar gör han också. Han debuterade fälttävlan för 2 veckor sedan och vann direkt :D

När vi kom tillbaka för kontroll efter sommarbetet trodde veterinären att jag hade bytat ut hästen, för han skulle inte bli bra ju :D

*peppar peppar* så han han inte varit halt en dag efter det vet. besöket, men så är jag också super petig med honom, kyler och lindar alltid osv!

Vad härligt!
Har du några tips på tillskott som verkade funka bra?

Om tillskotten hade någon effekt eller inte vet jag ej, men frisk blev han ju :)

Direkt efter fick han glucosamin och litozin(nypon), numera äter han fortfarande glucosamin + gurkmeja. I sommar var han utan detta några veckor och känndes då stelare att rida så han får fortsätta äta detta alltid!

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 614
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 154
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 075
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka