Dålig pälssättning.

igbest

Trådstartare
Vi har ponny i vårat stall som i princip inte sätter någon vinterpäls. Är det någon som har någon aning om varför, eller har några ideer på hur man kan hjälpa till med pälssättning. Hon går inte med täcke.

Vi har många hästar i vårt stall som inte sätter någon päls direkt och faktist är det mestadels fullbloden! Men de är som sagt uppfödda utan täcke och har aldrig gått med täcken och är inte frusna heller av sig.

Det här är ett russ och de brukar ju ha ordentligt med päls. Hon har gått på Lojsta hed på Gotland.

Ponnyer har oftast MYCKET mer vinterpäls än de behöver!
Jag tror inte att du behöver oroa dig egentligen, för är ponnyn ifråga bara i gott hull så kommer den inte frysa! :)
Jag har själv ett halvblod vars vinterpäls i princip inte är tjockare än sommarpälsen (behöver ALDRIG klippas, även om han rids mkt och svettas ymnigt). Och jag har aldrig sett honomfrysa, oavsett temperatur eller väderlek.

Vi har också ett russ som vid första ögonkastet ser ut att ha väldigt lite vinterpäls men tittar man närmare och känner på pälsen så är den som tjock tjock sammet. Han har helt enkelt en annan slags päls än de andra hästarna som har decimeterpäls och ser ut som om de fått en elchock!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 071
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
511
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hur ska jag rida het häst
  • Uppdateringstråd #2