Dålig på att äta

L

lotta_k87

Jag har en blandrashane på drygt 1 år som alltid har varit väldigt dålig på att äta. Medan vår goldenhane slänger i sig maten och är helt tokig när mat serveras, så brukar våran lilla bara nosa lite kräset, ibland inte ens gå fram till maten, och "säga" nej tack.
Han äter ju, men han äter verkligen inte mycket. Han lämnar oftast åtminstone hälften av maten.
Jag har testat att byta mat och det fungerar för stunden. Han tycker det är gott med något nytt, men efter ett tag lessnar han även på det och slutar äta ordentligt.
jag har provat korv och andra godbitar, men han är så "smart" så att han nosar igenom all mat och äter endast godbitarna.
Han är väldigt kräsen av sig som ni märker :eek:
Han är dessutom helt frisk och är pigg och allert och det har han alltid varit! Han är helt enkelt bara för bortskämd :devil:..
Nu är mina ideer snart slut. Jag vill ju inte byta foder stup i kvarten och inte börja använda någon "mjukmat" eller annat.
Någon som har en lika kräsen hund som jag och som kan ge lite tips?
Jag måste ju ändå få i honom mat och han äter så väldigt lite... Hur ska man få en hund som aldrig "tyckt om mat" att glufsa i sig allt som vår andra hund?

Sv: Dålig på att äta

Jag förstår att du oroar dig och med tanke på att din andra hund är så matglad är det väl uteslutet att ha mat framme alltid , så lillahunden kan äta när han behagar.

Många åsikter om matregler finns det, vi har själva en liten småhund som också har någon sorts motivationsbrist vad gäller mat. Vi har prövat allt ifrån att byta hundfoder till att blöta maten , servera på särskilda tider osv. Fenomenet tycker jag ser ut att gå i vågor.
Värmeböljor verkar inte vara någon höjdare för aptiten.

Facit sedan vi fick hem denna lilla kräsmage är att ibland är det gott att få något smaskigt på maten, ibland är det bra att lägga några bitar mat utanför skålen, han gillar o ha rent på golvet, ibland får han bättre aptit av lite mer motion när det inte är för varmt.
Ibland stålsätter jag mig helt enkelt o låter honom äta som han själv har lust.
Ibland ser han lite tunn ut , men ibland lite rundare.
Min oro för det här har minskat lite grann, han är nu 1,5 år o verkar själv rätt så tillfreds.

Avmaskning vill man bara ge om man tror det finns synnerliga skäl

Har han inte ätit klart på 15 minuter från det att du ställt ner skålen så ta bort den och ge inte igen föränn nästa gång det är dax att få mat. "Svält ut" honom helt enkelt - en hund äter när den är hungrig. Ge ingenting mellan målen utan låt honom bli hungrig. Samma visa nästa dag och nästa tills han fattar att han får mat en gång/dag - that's it. Då måste man äta annars blir man utan.

precis som Lillaloppan skriver gjorde jag med min lilla kräsfia när jag fick hem den något glupska hanen.. kändes ju jättehemskt till ne början, men efter inte alls många dar så började faktiskt lillskitan att äta med god aptit

Det funkar inte på alla hundar att göra så. Min borderblandning åt inte på nästan två veckor med den metoden. Hon vill ha mat framme hela tiden och äter helst om nätterna. Men nu när hon har en till att konkurrera mot äter hon bra och har börjat gå upp i vikt igen.

På jobbet att tvångsäta pga han e så liten.Nu har han blivit större och eftersom vi gör detta så blir hans matsäck större.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
2 022
Senast: Bison
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Fetaost
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 777
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar