Dålig medryttare!

Sv: Dålig medryttare!

Verkligt dålig stil tycker jag! Jag har faktiskt gjort det motsatta, slutat ringa en medryttare och sökt ny utan att så att säga avsluta med den första...

Den medryttaren gjorde en massa tokigheter. Dagen före julafton red hon långtur med min häst. Jag var på julklappsutdelningsrunda och när jag kollade min telefon vid 19-tiden hade hon skickat ett sms vid 18-tiden att ridturen gick bra men att hästen hade en sko som "satt fast i bara en spik, jag vågade inte ta bort den för då skulle nog hoven gå sönder". Hon hade ridit typ kl 14, och sen lämnat ut hästen i stenfrusen hage med en sko som hängde i en söm... men tyckte inte att hon behövde ringa och berätta det... Jag ruschade till stallet, bände bort skon med hovkratsen (!) och ringde min underbara hovslagare som kom bums! Jag fick ett sms vid 23.30 där medryttaren var lite orolig hur det gått. Jag svarade frostigt att det gått bra. Två veckor senare ringde hon, då hade hon insett att det var oansvarigt det hon gjort, och jag gav henne en andra chans. Sen red hon ca 1 gång/vecka under våren, men sen kom jag på att hon inte alltid red fast hon skrivit det, och sen kunde hon inte komma och rida för att hennes kille ville fara på fotbollsträning och hon måste vara hemma med hunden... Då slutade jag att höra av mej och satte in en ny annons. Tyckte lixom att måttet var rågat...

Ursäkta trådkapet...

Jag var medryttare på en häst förut.
Tyvärr så "klickade" aldrig jag med hästen, men det fungerade.
Ägaren var också en konstig männsika samt att hon hade många medryttare på samma häst, vissa dagar fick man dela dag (ta morgon eller kväll) så jag trivdes inte.

Så jag satte in en annons att jag sökte ny häst utan att kolla med ägaren men jag sköte fortfarande om den hästen, kom de dagar jag skulle och gjorde mina sysslor.

Sen hittade jag en ny häst men precis då, av en annan anledning blev jag osams med ägaren av den första hästen och jag fick sluta så jag slapp säga upp mig men hon var ganska elak så jag kontrade med att jag hade en annan häst redan, då blev hon häpen.

kl

Just sådana här historier om medryttare gör att jag aldrig vågat mig på att annonsera faktiskt :crazy:
Min mamma har nu en underbar medryttare till sina islandsston, så jag vet att det finns :idea: men för att hitta henne träffade vi på ett
par olika människor som kändes väldigt oseriösa. Framförallt hade de flesta väldigt svårt att avsluta det hela, utan slingrade sig som ts medryttare :grin:

Knapplån

Nu har vi ju fått höra här i tråden hur det hela låg till men är det någon som tänkt tanken att det kunnat vara så att hon ville ha en till medryttarhäst?

Ts, tråkigt att hon betedde sej så illa och bara kom med undanflykter istället för att prata med dej. Hoppas att det går bra för dej att hitta en ny pålitlig medryttare!

Vilken dålig stil! jag tycker att du ska prata med henne och säga som det är, att du sett hennes annons. Tycker det är märkligt att hon inte sagt något, men hennes ursäkter känske tyder på att hon inte vill vara medryttare hos dig mer... Tråkigt att man inte kan vara rakt om en sådan sak isåfall. Lycka till!

...men bara för att man sätter ut en annons betyder det ju inte att man måste ta erbjudandena man får..?
Hon kanske bara ville kolla lite vad och OM hon skulle få några intressanta svar överhuvudtaget?

Men fy, det är inte bra att vara för många på en häst. Jag skulle vägra om vi va flera på samma. Hästägaren o så jag som medryttare är fullt tillräckligt. Det finns mkt opålitligt folk inom hästvärlden, både i form av hästägare medryttare, hovslagare, stallägare... osv...

uch va tråkit då det blir sådär och att hon kommer med ursäkter :/
btw, hur gammal är hon?

Jag har slutat att ha medryttare eftersom det har varit så mkt knasiga människor..

Tar några ex

1. Ganska ny medryttare som ska ta hand om hästen två ggr/vecka. När jag kommer ut till stallet på tisdagen så får jag reda på att det aldrig var någon och tog hand om min häst på måndagen som det var överenskommet.. Alltså ingen som hade mockat eller gjort mat till han!! Stallägaren hade upptäckt detta vid kvällsfodringen och slängt åt han hö till natten i alla fall och till frukosten. Kraftfoder fick han inget eftersom hon inte visste hur mkt han skulle ha. Försökte i flera dagar få tag på medryttaren utan resultat.. Fick till slut tag på människan på torsd morgon och då utspelar sig följande. Jag: Hej jag har försökt ringa dig flera dagar men inte fått ngt svar.. Du var aldrig ute i måndags?? Medryttaren: Jag hade jätteont i huvudet och somnade och när jag vaknade så var det för sent för att ringa dig, jag ber så mycket om ursäkt, det ska aldrig hända igen..

Kan säga att det inte hände igen eftersom hon inte fick fortsätta.. Visst alla kan väl bli sjuka och så men då hör man väl av sig snarast!! Om det hade varit jag så hade jag ringt redan på morgonen för att förklara och inte gått under gjord i flera dagar.. Trodde hon inte att jag skulle upptäcka det eller!!!

2. Ny medryttare var ute och provred, nybörjare men klart entusiastisk över hästen. Hade tydligen aldrig ridit en underbarare häst förrut.. Och hon fortsätter att ösa beröm över hästen dom närmaste veckorna.. För att sedan helt gå upp i rök.. Inga svar när man ringer eller smsar.. Började nästan tro att det hade hänt en olycka eller så. Men sedan så såg jag henne något år senare fullt välmående.. Ändå så skrev jag i smsn när jag inte fick tag på henne på tfn att det bara var att skriva att hon inte ville fortsätta så att jag visste i alla fall. Men icke det var tydligen för svårt!!!

3. Ny medryttare igen.. Ganska ung tjej som tydligen var van att rida stökiga hästar på ridskolan.. Var ut och provred, var inte så jätterutinerad men helt ok dock väldigt tyst, mest hennes föräldrar som pratade. Skulle sedan rida ut själv för första gången och jag var med och instruerade hur hans utrustning skulle sitta, var väldigt noga eftersom han var väldigt känslig i ryggen och hade haft lite problem med ledinflammationer.
Tjejen var allmänt ointresserad och svarade bara ja (typ jag vet) på mina instruktioner om utrustningen.. Hon skulle sedan rida ut med stallägaren och dom fick rida i alla gångarter. Min häst var jättesnäll och okomplicerad att rida ut på men man fick tänka sig lite för när man red med andra eftersom han var hingst.

Jag bad henne sedan ringa mig och berätta hur det hade gått. Kvällen gick men ingen ringde, till slut så ringde jag upp henne och då så sa hon bara oj då jag skulle ju ringa dig, det glömde jag. Jaha sa jag men gick allt bra i alla fall? Jodå det gick jättebra. Du har inga frågor eller något frågade jag? Nejdå allt var jättebra. Ok sa jag då kan vi väl höras när du vill rida nästa gång och sedan så avslutade vi samtalet. Jag ringde sedan upp stallägaren för att höra hur hon hade tyckt att det gick eftersom tjejen var så fåordig. Fick då höra att det hade varit katastrof, tjejen hade låtit min häst gå upp i baken på stallägarens häst flera ggr trots tillsägelse och det hade slutat med att stallägarens häst hade sparkat min häst!!! När jag sedan kom ut till stallet dagen efter så var all utrustning huller om buller och sadeln var slarvigt upphängd utan sadelskydd och dyl som jag ändå hade sagt till tjejen om att jag var noga med eftersom grejerna hängde oskyddade framme stallet..

Hon fick inte heller fortsätta...

Sedan ska jag ärligt säga att jag har haft två medryttare som har varit helt underbara! Men dom är så svåra att hitta så jag har numer hästen i ett fullskötselstall och dom dagarna jag inte har tid så får han helt enkelt vila, mkt enklare så..

Har du pratat med henne ?
Du tror inte att hon kanske vill ha ytterligare än medryttarhäst?
Vet måna i min omgivning som har fler än en medryttarhäst då de tycker det är himla roligt att rida olika hästar.

Precis samma sak hände min kompis, fast tvärtom. Hon var medryttare på en häst och allt funkade jätte bra både med henne och hästen och henne och ägaren. Sen ser jag att ägaren lagt ut en annons på blocket där hon söker medryttare :grin:

Jag frågade min kompis varför hon skulle rida hästen och hon blev alldeles förvirrad, hon hade ingen aning om vad ägaren gjort. ägaren hade inte sakt ett ord till henne.. Schysst stil..:cool:

Ja, man får tänka på att det faktiskt finns rötägg åt båda hållen. Det är ett jäkla gnäll på medryttare i denna tråd ;) men ni skulle bara veta vilka konstiga hästägare och idioter rent ut sagt man stöter på när man söker en medryttarhäst! jag har själv ett antal exempel... :crazy:

Ja vist gör det det! Ägaren till min kompis förra medryttarhäst var om jag får säga det själv riktigt knäpp.:crazy: Så det finns såklart rötägg på båda sidor.

I TS fall tycker jag absolut att medryttaren bettet sig väldigt barnsligt och omoget, sätt ut en annons om att du söker ny medryttare tycker jag! Du är värd någon som kan vara ärlig och inte komma med massa dåliga undanflykter!

Usch, jag känner att jag måste bikta mig lite, det här är antagligen inte helt rätt plats för det, men ändå ^^

I somras bestämde jag o "syrran" oss för att leta medryttarhäst tillsammans. Vi hittade en annons som verkade bra och mejlade.
Hästägaren och vi kom överens om en provridning, och vi åkte rätt långt ut i skogen och red. Hästen kändes helt perfekt, inte världens piggaste, men vadå, då får man ju bara nåt o jobba med! :D
Iaf så bestämde syrran sig för att hon inte ville rida henne eftersom att det låg så långt bort, men jag bestämde mig för att försöka. Tror jag var där och red 2-3 ggr när mamma plötsligt (vi har haft det lite svårt i familjen) inte alls skulle skjutsa ut mig dit, och intef*n skulle jag ha pengar till busskort heller. Jag lipade och skrek och tjatade konstant i tre dagar (och var tvungen att ställa in två ridpass..) men tillsist insåg jag att jag nog inte skulle kunna fortsätta som medryttare.. Hästägaren var visserligen helt bäst, men hon blev nog inte särskilt glad, och jag förstår henne!

Jag muttrar fortfarande över det då och då, för jag tyckte verkligen om både hästägaren och hästen något så otroligt efter bara ett par ggr!
Dessutom känner man sig _NÅGOT_ oseriös.

Altså visst, hon kanske ville ha en till medryttar häst men när hon har kommit med ursäkter att hon inte kan rida i flera veckor + veckorna därinnan har hon ridit max en gång i veckan kan man ju undra om hon skulle ha tid till det när hon inte ens har tid till att rida min häst..

Be henne sluta och skaffa en ny. Jag få denna känslan:
1, Hon har troligen din häst som en reserv, ifall hon inte hitta någon annan
2, Hon är inte mogen, för kan man inte ge en riktig anledning varför man inte rider sin häst (medryttar häst då!), utan känner bara rädsla. jag anser inte det som moget iallafall.

Detta är vad JAG får för intryck,

kl
Måste berätta om den roligaste hästägaren jag mött. Hästen som behövde medryttare var enormt stor (nära 180), hopphäst. När hon red den på banan och jag tittade på sa hon "tänk på att han inte ska gå i form, han är ju ingen dressyrhäst".
Jag skulle bara rida honom i skogen och då berättade hon att hon åkt runt och ställt ut stolar i skogen för han vågade inte gå över vägen, inga broar osv. Så då skulle man hoppa av och sen upp igen.

Haha det där med stolarna måste vara det roligaste jag hört på läänge :p

Det där med att hon ville ha min häst som reserv stämde nog...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 816
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama