Dålig medryttare!

S

swing

Surfade runt lite på hästannonser och vad får jag se, min medryttare har satt ut annons om att hon söker medryttar häst! Hon har ridit hästen några dagar i veckan sedan i våras och vi har blivit bra kompisar och det har gått bra med hästen. Hästen har lite ideer för sig ibland med det har inte verkat vara några större problem.

Nu har hon i 2-3 veckor kommit med olika anledningar till att inte rida... och nu förstår jag varför, hon vill tydligen inte rida min häst längre. Visst, men kan hon då inte säga det till mig så jag vet?! Blir så jäkla arg och besviken!:cry::mad: Här trodde man att man fått en ny kompis och en bra medryttare men inte...man kan helt enkelt inte lita på folk!

Behövde skriva av mig tror jag..

Sv: Dålig medryttare!

Lite dålig stil att inte berätta för dej då om hon inte vill rida din häst nå mera.
Hoppas hon tar sej i kragen och reder ut det med dej!

Senast ändrad:

Trist stil. Hoppas att du inte tappar tron på att det finns hyggligt o ärligt folk för dom finns. Min erfarenhet är att när människor börjar komma med alla möjliga undanflykter så är det något som inte riktigt stämmer. Hoppas du låter henne veta hur du känner det och att människan åtminstonde har så mycket hyfs i kroppen att hon skäm över sig själv.:devil: Hoppas också att du har bättre tur med nästa medryttare om det nu blir någon sådan.:bump:

Sådant där är tråkigt som tusan :(

Jag tycker du skall ta tag i henne och fråga henne hur det igentligen står till, rensar man inte när sådant här inträffas så gror det bara och blir riktigt otrevligt.

Kanske hon blir glad om DU tar upp det, hon kanske inte vpgat själv av ngn anledning?

Skulle aldrig falla mig in att inte tala om för hästägaren i rimlig tid att jag tänker sluta rida dennes häst, minst 2 veckors framförhållning ska man ha, om man inte skrivit kontrakt då.

Har varit med om något liknande. Min syster var bortrest ett halvår och under tiden skulle en annan tjej rida hästen. Hon hade inte ridit så länge och var lite osäker, men det gick fint, vi tog det lugnt och hon tyckte nog att det gick bra. Han busar lite men de var inga större problem. Men sen hade hon mindre och mindre tid för hästen och när hästen får stå i en vecka så brukar han var väldigt pigg och full i fan när han väl kommer ut. Så då blev det till slut att hon inte vågade rida för att han bockade och höll på. Så då fick jag rida syrrans häst och hon fick rida min medryttarhäst.
Inte nog med det. Efter att hon ridit honom ett tag (syrrans häst alltså) så var han nästan okontrollerbar. Hon fick inte stopp på honom. Han kunde helt plötsligt börja trava ner för en brant lerig backe. (illa illa, tänk om han hade halkat) och hon gjorde inte mycket för att stanna, tog i tyglarna en gång och när han inte stannade lät hon honom förtsätta.
Så sen när jag började rida honom var han skitjobbig, så vi fick jobba med att bara få honom att lyssna.

Nu ska syrran snart iväg igen och den här gången kommer vi vara mycket mer noga med vem som får rida honom.

TS: Jag tycker att du ska prata med henne. Säg helt ärligt att du sett hennes annons, så kan hon inte skylla ifrån sig. Och säg helt ärligt att du hade velat få den respekten att hon iaf berättar att hon vill sluta och leta efter en annan. För man passar inte med alla hästar. Även om det funkade med din häst så kanske det inte var det hon hade väntat sig eller önskat sig.
Förklara att du vill veta hur det kommer bli, om hon ska sluta så att du får en chans att hitta en ny eller om hon vill fortsätta (vilket hon antagligen inte vill)
Det är så dumt att skapa mer problem och agressioner än man behöver. Prata med henne så att båda får en ärlig förklaring!

Prata med henne, berätta att du sett hennes annons.

Tycker att det är förbannat dålig stil (det är sånt här som gett medryttare dåligt rykte :crazy:) att inte säga till.

Tror inte att hon blivit rädd, inget som jag märkt iaf. Har försökt att ringa människan några gånger idag men inget svar.. börjar bli irriterad nu, hon vågar väl antagligen inte prata med mig och säga som det är utan struntar bara i att svara... fegt, väldigt fegt måste jag säga.

Har varit med om något liknande. Min syster var bortrest ett halvår och under tiden skulle en annan tjej rida hästen. Hon hade inte ridit så länge och var lite osäker, men det gick fint, vi tog det lugnt och hon tyckte nog att det gick bra. Han busar lite men de var inga större problem. Men sen hade hon mindre och mindre tid för hästen och när hästen får stå i en vecka så brukar han var väldigt pigg och full i fan när han väl kommer ut. Så då blev det till slut att hon inte vågade rida för att han bockade och höll på. Så då fick jag rida syrrans häst och hon fick rida min medryttarhäst.
Inte nog med det. Efter att hon ridit honom ett tag (syrrans häst alltså) så var han nästan okontrollerbar. Hon fick inte stopp på honom. Han kunde helt plötsligt börja trava ner för en brant lerig backe. (illa illa, tänk om han hade halkat) och hon gjorde inte mycket för att stanna, tog i tyglarna en gång och när han inte stannade lät hon honom förtsätta.
Så sen när jag började rida honom var han skitjobbig, så vi fick jobba med att bara få honom att lyssna.

Nu ska syrran snart iväg igen och den här gången kommer vi vara mycket mer noga med vem som får rida honom.

Sådant här blir jag trött på. Din syrras häst bockar en massa för att han stått i en vecka och det blir medryttarens fel? Jag tycker det låter som att ni vill skylla ifrån er hästens uppfostran på någon annan, väluppfostrade hästar ska inte bocka och bli fulla i fan efter en veckas vila eller strunta i att lyssna på förhållningar från ryttaren. Visst jag hade kunnat förstå om ni blev irriterade om hästen var rena mönsterhästen innan men det låter knappast som det.
Dessutom kanske hon inte ville dra i tyglarna i en brant lerig backe just pga att han kunde välta då?

Senast ändrad:

Svara på annonsen och skriv att du säker en ny medryttare!:D

Förlåt. Förstår att det är tråkigt! Och medryttaren har dålig stil som inte nämnt detta för dej.!

Det kan inte vara en gammal annons då? För på de här gratisannonssidorna kan det ju hända att man lägger in en annons och helt glömmer bort den.
Det hände mig nu, var på hästjakt i våras och la in en annons som jag HELT glömt bort o förra veckan fick jag svar på den. (Har haft drömhästen hemma nu i några månader)

Men det ser man ju på datumet iofs, jag försöker bara tänka positivt. :) Lycka till att hitta en ny medryttare om det behövs. :)

Men det var värst vad alla var dömande här då ;)
Hon kanske bara vill kolla läget på 'medhästmarknaden' lite?

Det kan ju vara så att hon visserligen gillar dig och din häst, men ändå inte tycker det funkar 100% och därför sätter ut en annons för att se om hon får några intressanta svar.
I så fall är det fullt förståeligt att hon inte sagt något till dig.

Självklart är det inte medryttarens fel att hästen bockar. Det är en svår häst och absolut ingen nybörjarhäst, han testar gärna och mycket. Men det visste hon redan och hon kunde hantera bocksprång. Det som är hennes fel är att hon inte red så ofta som vi kommit överens om och som hästen behöver. Han får mycket överenergi om han står i en vecka och detta kan då resultera i att han bockar.
Däremot har han alltid lyssnat på hjälper! Men iom att hon satt och drog hästen i munnen stup i kvarten så blev han helt döv för hjälper och slutade bry sig eftersom det inte hjälpte att han gjorde som hon sa. Hon drog ändå.

Jag tycker det är lite fel av dig att döma när du inte vet hur situationen sett ut. Det var väl mitt fel eftersom jag kanske inte beskrev riktigt tydligt hur det hela gått till.

Han har aldrig varit någon mönsterhäst, han är ganska busig, MEN HAN LYSSNAR ALLTID! Han har aldirg gjort så mot någon av oss, utan han blev trött på att hon satt och drog honom i munnen.
Hon tog inte sitt ansvar som var att se till att hästen får motion ett antal gånger i veckan. Oavsett om hästen är snäll eller inte så borde hon ha tagit ut hästen så ofta som vi kommit överens om. Istället fick jag försöka hinna med två hästar. Hästen jag rider är oerhört lydig och världens snällaste men hon drog honom i munnen med, helt utan anledning. Det räcker att ta en lätt förhållning så stannar han. Så i det här fallet så tycker jag nog att det beror mer på ryttaren än på hästen.

Ska kanske tillägga att min syster har ridit hästen sen hon var 9 år och även fast hon inte var så duktig då så har det alltid gått bra. Det är en jättesnäll häst, men han blir busig ibland. Rider man och motionerar honom regelbundet, ett par gånger i veckan, så bockar han inte. Jag vet att han har en del lydnadsproblem, men rider man honom mjukt men bestämt så är han världens snällaste och bockar INTE oavsett om han stått i en vecka eller tre.
Han har bara bockat en enda gång sen hon slutade rida. Säger man till honom så lyder han snällt.
Jag tror de flesta skulle hålla med om att hon inte var den bästa medryttaren, jag skulle själv aldrig göra så mot min medryttarhästs ägare. Kan man inte eller vill man inte rida så säger man det så att man kan hitta en annan som har tid för hästen. Det är det det handlar om och det är ju därför man skaffar medryttare, för att man inte har tid själv.

Senast ändrad:

Ber om ursäkt för misstolkningen.
Om hon drog honom i munnen hela tiden så ser det ut som att det var det största problemet men varför låta en sådan ryttare få fortsätta rida ens häst? Borde man väl se på provridningen.

Tycker att ni borde lägga över all skuld på er själva, jag skulle aldrig låta en sådan ryttare rida min häst om
den skulle vara som din systers. jag tycker att hon verkar vara väldigt oansvarig som lägger ett så stort ansvar på en person
som inte har kunskapen för det, och hon borde verkligen kollat ha upp hur duktig hon var innan!

Tro mig, det var inte vi som bestämde vem som skulle bli medryttare. Det var ägaren som kände hennes föräldrar, och de hade länge tjatat om att hon så gärna ville följa med och rida.
Men eftersom jag själv bara är medryttare i stallet så kunde jag inte göra så mycket mer än att prata med ägaren och med tjejen. Jag visste ju att hon inte ridit så jättelänge. (typ tre år) så jag tänkte att det bästa var att försöka hjälpa henne och lära henne att man inte behöver dra. Jag trodde hela tiden att det skulle bli bättre och att hon skulle lära sig. Jag pratade med henne flera gånger och hjälpte henne att öva. Och så länge jag gick jämte och mer eller mindre höll i hennes händer så gick det bra. Men så fort man släppte blicken i fem sekunder så började hon dra.

Jag tycker att ni är lite väl dömande. Ni vet inte hur jag är och ni vet inte hur hästen är eller hur hon red.

Jag försökte hitta en annan som kunde rida och hade med mig en kpmpis ett par gånger, de funkade jättebra, men jag kunde ju inte sparka ut den där tjejen, det var ju inte jag som tog dit henne. Så jag tycker jag har gjort allt jag kunde iom att jag förklarade för ägaren hur det låg till och hennes lösning var att tjejen skulle rida min medryttarhäst om hon nu ville det (inte för att hon red bättre på den hästen, men han säger ifrån om man drar han för mycket i munnen, ruskar med huvudet, så där kunde hon inte dra hela tiden.)

Vad mer kunde jag ha gjort, det är ju inte min häst och jag tycker inte att jag har rätt att gå över ägarens huvud om hon ville att tjejen skulle rida hennes häst!

Vilken dålig stil! jag tycker att du ska prata med henne och säga som det är, att du sett hennes annons. Tycker det är märkligt att hon inte sagt något, men hennes ursäkter känske tyder på att hon inte vill vara medryttare hos dig mer... Tråkigt att man inte kan vara rakt om en sådan sak isåfall. Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 816
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama