dålig kvalité (ridskor)

E

EmMmY

köpte i augusti förra året ett par ridkängor, (jättesköna :love:) men nu sen i mars har de här skorna blivit mer och mer trasiga. När jag köpte dem var de vattentäta och ett ganska hårt material på utsidan men nu har det yttre skicktet ramlat av :eek: och kvar finns bara tyg som liknar filttyg. Några sömmar har lossnat och jag undrar i vilket ögonblick de ska falla ihop. :crazy:
MEN om man köper ett par skor för 400-500 ska man väl kunna räkna med att de håller åtminstånde några år?
Kvittot e ju inte kvar men kan man riga till butiken och klaga ändå? vad skulle ni gjort? De kosta ju ändå runt 500kr vilket enligt mig inte är lite pengar.

sur :mad:

Ja självklart skall skorna hålla! Minst 2 år tror jag att det skall vara (hör med din kommuns konsumentombudsman om du vill veta exakt...). Det är lite synd att du inte har kvittot kvar för i så fall skulle det vara ett självklart fall gällande reklamation, bara att gå tillbaka till affären och klaga så är de skyldiga att antingen reparera skorna eller ge dig ett nytt par. När du nu inte har kvittot kvar kan du ju egentligen inte bevisa att du har köpt skorna i den affären och vid det tillfället. Trots det tycker jag att du skall göra ett försök att reklamera dem, vissa affärer accepterar det trots att man inte har kvar kvittot, andra är lite kinkigare...

Summan av kardemumman blir iaf: Spara alltid kvittot på lite "dyrare" saker, det kan komma till nytta! :idea:

Köpte själv ett par Mountain Horse ridskor för mindre än ett år sedan. De används iofs varje dag men jag tycker ändå att de bör hålla lite bättre än de har gjort.
Utvändigt är de hela, men invändigt bak vid hälen har fodret gått sönder fullständigt, så hälen ligger mot skinnet baktill på skon - om ni förstår...
Dessa skor kostade mig 900 spänn så det är vansinnigt retfullt. Självklart har inte heller jag kvar kvittot - idiotiskt! Men jag skall trots detta gå tillbaka till affären.
Man kan ju i alla fall påpeka det för dem.

Utvändigt är de hela, men invändigt bak vid hälen har fodret gått sönder fullständigt, så hälen ligger mot skinnet baktill på skon - om ni förstår...

Precis samma hande med mina Mountain Horse-kangor. Dessutom gick massor med sockar sonder, da de skavdes sonder i halen.
Jag ringde till butiken och fragade (inte klagade) om det var ett vanligt fel, och kvinnan i butiken sa att det var det! Nu bor ju jag pa Irland, sa det ar billigare for mej att kopa nya, an att skicka tillbaka mina kangor till butiken i Sverige, dar jag kopte dem. Men du ska definitivt klaga, om inte till buktiken, rakt till Mountain Horse.

Jag undrar hur många Mountain Horse ridskor jag förbrukat :confused:
Massor! Dom går sönder hela tiden men är sköna

Jag tycker t o m Hööks jodphurs med stålhätta är bättre än MH. Värsta skitet jag ägt, jag har reklamerat 4 eller 5 par (men alltså bara köpt ett par, resten är ersättningspar jag fått efterhand - lika dåliga de!).

Blundtstone från bl a Granngården är bättre. Med en bra sula i (t ex från ett par gamla gympadojjor) funkar de bättre, längre och skönare än övriga jag har provat.

Dom med stålhätta kan jag inte ha, inte heller hööks vanliga ridskor. Dom är så breda i foten.

Blir det inte kallt med stålhätta? Eller använder ni annat på vintern?

ja har ett par sånna kängor... som ja haft i två år om inte mer. och jag älskar dem men nu börjar de "falla ihop" och känns bara jobbiga att gå och rida i.
men sådär me hälen har de aldrig blivit va ja märkt.

Bor ju härnere i södra delen, här är inga problem att ha stålhätta på vintern. Har en rejäl fårskinnssula i och tjocka strumpor på.

PRECIS! Sockorna går sönder par efter par - och just där bak i hälen!
Jag började nästan undra om jag hade ovanligt vassa hälar, men nu förstår jag att det verkar vara ett vanligt fel. Jag ska definitivt kontakta butiken redan idag, och hjälper inte det får det bli direkt till MH.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka