Dålig i magen

frittan

Trådstartare
Min häst är alltsom oftast dålig i magen.
I förra stallet var han ALLTID dålig i magen.
Flyttade honom till nytt stall i juli och här
är han dålig i magen lite från och till.

Vad kan det bero på?

Han äter hö, havrefri musli, betfor och mineraler.

De andra hästarna i stallet är inte lösa alls!

Sv: Dålig i magen

Svårt att svara på, det kan bero på mkt. Obalans i tarmen eller rentav störning i tarmen pga baketrier tex. Har hästen varit långvarit lös borde den nog kollas upp av veterinär. Har du provat mag o tarm balans?

Svårt att svara på, det kan bero på mkt. Obalans i tarmen eller rentav störning i tarmen pga baketrier tex. Har hästen varit långvarit lös borde den nog kollas upp av veterinär. Har du provat mag o tarm balans?

Alltså det kommer ju och går lite. Vissa dagar är han inte lös alls, och andra är väldigt lös. Alltså inte koblajjor, men inga fasta bollar!
Inte provat mag o tarmbalans, nej! Är det bra?

Har två olika problem med just häst och mage.

Första var det ett stall vi stod på som hade dåligt vatten. Vilket ledde till lös mage till och från samt att det var omöjligt att få upp honom i hull.

Andra var att hästen blev dålig i magen av betfore vilket vi byte ut mot linfrö. Vi upptäckte att han blev lös i magen av before, när de som hade stallet blandade betfore i förväg i en stor hink och portionerade ut. Fick han då betforn från botten av hinken ledde det till diaree. Även blandat i singel portion var det lätt att han fick lös mage av betforn.

MVH

Senast ändrad av en moderator:

Har två olika problem med just häst och mage.

Första var det ett stall vi stod på som hade dåligt vatten. Vilket ledde till lös mage till och från samt att det var omöjligt att få upp honom i hull.

Andra var att hästen blev dålig i magen av betfore vilket vi byte ut mot linfrö. Vi upptäckte att han blev lös i magen av before, när de som hade stallet blandade betfore i förväg i en stor hink och portionerade ut. Fick han då betforn från botten av hinken ledde det till diaree. Även blandat i singel portion var det lätt att han fick lös mage av betforn.

MVH

okej... så du tycker jag inte ska ge honom betfor då? eller?

men om inte de andra hästarna blir dåliga av vattnet så borde det inte vara det väl?

Betfor i sig är ju lösande, prova med o ta bort det ett tag o se om han blir bättre.

Betfor i sig är ju lösande, prova med o ta bort det ett tag o se om han blir bättre.

okej, får prova det:) är ju mest för att det är gott som han äter det. men mja, gör det magen dålig så får han ju helt enkelt vara utan!

Jag skulle nog plocka bort allt utom höet och bara ge hö under en period för att se om hästen mår bättre. Är hästens mage ok då så börjar man försiktigt med det kraftfoder man vill använda och har koll på om magen reagerar eller inte. Tycker det är bättre att utesluta allt och sedan plocka på allt eftersom.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
715
Senast: Sirap
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
895
Senast: Murray
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 052
Senast: Bee
·
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
1 121
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka