Dålig i magen?

saddi

Trådstartare
Lilltjejen har blivit dålig i magen senaste dygnet och inatt har hon gått runt och gnällt hela natten och verkat orolig.
Ringde uppfödaren nyss som sa att jag skulle ge kokt ris och sparris till henne så ska testa det så fort macken bredvid har öppnat.

Vad brukar ni ge era hundar när de är dåliga i magen?:confused:

Sv: Dålig i magen?

Jag har en hund som har känslig mage och hon får lätt diarré. Vid sällsynta fall kräks hon också. Jag har alltid Canicur hemma att ge henne. Köps receptfritt på apoteket. Har en tub med Pro kolin i kylskåpet också då jag ibland även ger det.

Igår var magen dålig igen och jag testade en ny kur som jag fick reda på av en vän som varit på en föreläsning av en veterinär som talat om foder. Denne veterinär hade talat om att har du en hund med dålig mage så är hästbajs bra. Min hund har inte varit i stallet och "haft tillgång" till hästdyngan sedan i maj. När hon blev dålig igår så gav jag henne lite av hennes mat och sedan gick vi ner till stallet och hon fick gå in i en box och mumsa lite. Hon har sovit lugnt hela natten och nu när vi var ute var hennes bajs normalt igen. :)

Jag har en hund som har känslig mage och hon får lätt diarré. Vid sällsynta fall kräks hon också. Jag har alltid Canicur hemma att ge henne. Köps receptfritt på apoteket. Har en tub med Pro kolin i kylskåpet också då jag ibland även ger det.

Igår var magen dålig igen och jag testade en ny kur som jag fick reda på av en vän som varit på en föreläsning av en veterinär som talat om foder. Denne veterinär hade talat om att har du en hund med dålig mage så är hästbajs bra. Min hund har inte varit i stallet och "haft tillgång" till hästdyngan sedan i maj. När hon blev dålig igår så gav jag henne lite av hennes mat och sedan gick vi ner till stallet och hon fick gå in i en box och mumsa lite. Hon har sovit lugnt hela natten och nu när vi var ute var hennes bajs normalt igen. :)

Att hästbajs är bra kan jag skriva under på!
Min gammelman hade i sin ungdom kronisk tarminflamation och ingen behandling hjälpte. När han fick börja vara med i stallet och äta hästbajs så spydde han först som en gris och efter några dagar så blev han bra i magen. Han hade aldrig mer problem med magen efter det.

Jag brukar ge kokt ris och torsk, men först ungefär ett dygn efter att diarré/kräkningar slutat. Inte medan det fortfarande pågår!

*kl*

Har inget stall nära så hästbajs blir det inget med tyvärr..
Hon går bara runt och gnäller, somnade tillslut i soffan bredvid mig men vaknade nyss och då var det BRÅTTOM ut :( Har fått en liten portion ris nu iallafall, ska få lite fisk senare. Macken hade inte sparris så får åka iväg till Ica och köpa det senare.

Tack för tipset. Vilket av dem är bäst?
Såg nu att apoteket är stängt lördag/söndag :(

Senast ändrad:

Tack för tipset. Vilket av dem är bäst?
Såg nu att apoteket är stängt lördag/söndag :(

Canicur ger jag i första hand. Finns det inget apotek som har öppet på helgerna lite längre bort? Veterinärkliniker brukar också sälja det.

Hur såg bajset ut nu på morgonen? Har hon diarré?

Senast ändrad:

Hon väckte oss vid 6 tiden i morse då var det som "chokladpudding". Fick henne att somna om efter ett tag och när hon vaknade var det akut ut igen och då rann det ur henne helt & hållet :(

Närmsta apotek som är öppet är en timme bort med buss (har inget körkort) och när nästa buss går har det stängt igen (älskar sommartiderna:cool:) Finns en veterinär en bit bort, ska kolla om de har öppet och försöka fixa skjuts dit i så fall.

Hon väckte oss vid 6 tiden i morse då var det som "chokladpudding". Fick henne att somna om efter ett tag och när hon vaknade var det akut ut igen och då rann det ur henne helt & hållet :(

Närmsta apotek som är öppet är en timme bort med buss (har inget körkort) och när nästa buss går har det stängt igen (älskar sommartiderna:cool:) Finns en veterinär en bit bort, ska kolla om de har öppet och försöka fixa skjuts dit i så fall.

Låter helt klart som om hon skulle behöva en kur Canicur. Har du ingen hundvän som kan tänkas ha hemma? Se till att hon får i sig vatten. De blir fort uttorkade när de har diarré.

Ska kolla med grannen, annars får jag åka in imorgon bitti.

Saken är den att jag flyttat till ett ställe 7 mil från Karlstad där jag har familj och kompisar. Ska flytta tillbaka till hösten men känner knappt någon här så allt blir så komplicerat :p

Mitt fösta tips blir inte en massa olika dieter eller läkemedel utan ett dygns fasta!
Så magen hinner "lugna ner" sej.

Därefter provar jag att geöverkokt ris i PYTTE portioner - ca en halv matsked - vid ett par tillfällen med några timmars mellanrum och ser hur magen reagerar.

Om hunden fortfarande inte blir bättre så sätter jag antingen in canicur eller diarsanyl ELLER kontaktar vet. om jag anser att diarrén verkar mer allvarlig.

/Swat

Fasta.
Och precis som swat säger ska det sedan vara överkokt.

Har fått tips av veterinären när min var som sämst om liknande produkter som Berin rekommenderar (tror jag) men har inte provat de till hunden självl.

*kl*

Hon har fått några små portioner ris under dagen och har inte bajsat sedan ca 10.00. Så nu har hon iallafall fått behålla maten utan att det åkt direkt igenom. Verkar lite piggare också, har småbusat med brorsan iallafall. :)

Ang det med hästbajs vill jag bara tillägga att man måste vara säker på att hästarna i fråga inte medicineras eller har avmaskats just, om hunden ska äta bajset.

Ang det med hästbajs vill jag bara tillägga att man måste vara säker på att hästarna i fråga inte medicineras eller har avmaskats just, om hunden ska äta bajset.

Ja, självklart och dessutom måste de själva vara "fräscha" i magen. Inga lösa koblajor utan runda blanka fina bollar.

Först och främst fasta, sen ger jag antigen A-fil eller överkoktris med kyckling el fisk.

Och jag säger UNDVIK A-fil - och alla övriga laktos-produkter! - då många hundar är känsliga mot dessa!

/Swat

Det finns dock Acidofyllus i pulverform sam man kan ge, garanterat laktosfri, finns på hälsokostaffärer.

knappis:
TS, varför skulle sparris vara bra för hundar som är dåliga i magen?
Vad gäller överkokt ris så skall man ha dubbla mängden vatten när man kokar. Är hunden mycket dålig så börjar man med risavkok.

Sparris kan man ju ge om hunden satt i sig något vasst och olämpligt - så det var väl därför uppfödaren drog till med det också. Det skadar ju inte ifall hunden ätit något som man inte sett.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är... 2
Svar
23
· Visningar
1 989
Senast: G-uldlock
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 479
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 608
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka