Dålig i magen :S

R

Rosemullion

Min 16-åriga D-ponny har sen ca 1 år tillbaka varit mer eller minder dålig i magen. Från början var själva avföringen helt som den ska med han sprutade alltid ut nån form av skitvatten efteråt. Nu är vattnet borta men avföringen lös. Jag har provat att ge honom linfrö, funkade inget vidare. Har också flertalet gånger gett honom Krafft MagTarm. Det funkar hyggligt bra med efter ett tag blev han dålig igen. Nu går han på bete sen ca 1,5 månad tillbaka. Jag har varit väldigt försiktig i början att inte låta honom gå förmycket. Nu går han ute nästan hela dygnet förutom några timmar mitt på dagen + tidig em. Jag rider honom i skritt och lite trav i ca 1 h. (jag kan inte rida mer än så eftersom han haft en knäskada sen ca 10 månader och jag startar nu upp honom igen.) Tidigare har han uppträtt ganska agressivt, huggit mot folk som gick förbi i stallgången osv. Nu är det mycket bättre sen jag började rida men jag tänkte att han kanske hade ont innan. Är det nån som vet vad jag kan göra åt detta?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dålig i magen :S

hej!

Förstår att det inte blev bättre med linfrö. De är lösgörande. Men har ett bättre förslag till dig. Fiberplex (säljs av flertalet hästbutiker bl.a. granngården) Företaget som gör detta medel är eclipse biofarmab. ett jättebra företag som har många mycketbra produkter. De har även ett magpreparat som du kan prova. kommer inte på vad det heter nu...:confused:.

Sen tycker jag att när hösten kommer och det blir dags för installning så kontakta t.e.x. krafft så kan de ge dig en korrekt foderstat så tror jag dina problem försvinner.

Fiberplex är inte dyrt och innehåller mycket fibrer och jästprodukter och lite annat. Detta kan man ge hästar som får pencelin och hästar som står på stall mycket, transporteras, ja allt där som får hästar att bli lite lösa i magen.
Fiberplex har t.o.m. fått en krubbitande häst att sluta krubbita.:)

Obs nu är inte detta ett mirakelmedel men tror att i ditt fall skulle det hjälpa. en del hästar får äta detta livet ut.:idea:

Lycka till :rofl:

Hm jag vet inte om jag i första hand skulle kontakta en Krafftrådgivare om min häst hade lös avföring. De hamnar på litet dubbla stolar.

För att stabilisera tarmen är det nog bra att vara helt utan kraftfoder en tid. Huvudtrickset är ett få till en stabil god mikrobflora. Det får man bäst genom grovfoder. Antar att betet nu inte bara består av tunt nyuppväxt gräs utan också litet grövre. Sånt gräs ger jobb åt snälla bakterier så de trivs.

Billigare och kanske bättre än fiberplex är att lägga till levande jäst. Den i fiberplex är död så den är framför allt en näringskälla. ¼ pkt (45 öre) bakjäst om dagen. Om hästen längre fram behöver mer protein än vad betet ger är lusern en tarmstabiliserande proteinkälla.

Betfiber är också tarmflorastabiliserande om inte ovan åtgärder räcker.
HH

Just nu är det ända utöver betet han äter mineraler. Men idag är han ganska bra i magen, så det kanske löser sig av sig själft. Förra sommaren tränade vi ju en hel det och det varken fanns eller blev nåt bete eftersom att vallen hemma var nysådd.

Jag ger min häst torkade kamomillblommor mot lös avföring och det fungerar jättebra!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 052
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 816
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka