Dålig hovslagare.. Shettis som går "på sulan! Långt.

L

Lord Owen

Suck. Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Men vi tar det från början..

Ordinarie hovslagaren (som vi är jättenöjda med) hade skadat handen (olycka vid körning) när det var dags att sko om hästarna, han erbjöd sig att skicka ut en annan istället. Det tyckte vi förstås var jättesnällt, att han fixade en ersättare.:bow:

Så kom det ut en väldigt snacksalig kille. Kanske var det därför jag inte märkte vad han gjorde med shettisdamens hovar.. :crazy:

Det blev lite bråttom så jag tog ut hästarna i hagen direkt efter att killen var klar. När jag senare tar in dem för kvällen märker jag att:

a) Storhästens framskor är 1 storlek för små, dvs noll traktstöd eller utlägg whatsoever

b) Storhästens vänstra framsko sitter snett (tåkappan är ca 1 cm felplacerad)

c) Shettisen i princip står på SULAN. :eek:

Jag är lite förbryllad över att min ordinarie hovslagare, vars hovslagari höjer sig högt över det ovanstående, skickade ut den här nissen till mig men det kan ju ligga andra faktorer bakom det..

Klanterierna i storhästens fall är ju inte akuta. MEN SHETTISEN. Hon är toköm, vill inte gå ur boxen på morgonen och är då väldigt svullen i benen (puls osv). Rörelsemönstret påminner om när hon hade fång för två somrar sedan, med en slags V-rörelse med frambenen i skritten. Dock blir hon bättre efter ngn timme i hagen, fin i benen och går mkt bättre. Men inte på något sätt okej. Hon ska inte behöva ha ont. :mad:

Hon är alltså verkad på så vis att sulan ligger högst (bär all vikt). Sulan är till och med formad som en slags bula framtill i tån :eek:, det har dock blivit mindre tydligt nu efter några dagar, hoven är planare nu. Alla hovar är verkade på samma sätt.

Jag är dels rädd att detta ska utlösa fång, eller reda har gjort det eller förstås, andra problem och skador på hovarna. Jag har avvaktat några dagar för att se hur det hela utvecklas, men ingen skillnad direkt. Imorrn har jag tänkt ringa till vet.

Min fråga, eller frågor, är då: Vad kan jag göra åt detta? :confused: Annat än att ringa vet. (självklart kommer samma diskussion has med vet. och ordinarie hovis). Rent praktiskt.

Hur allvarlig är en sådan här "felverkning"? Nu gäller det ju en häst som har haft fång ordentligt en gång. Ökar det kanske riskerna för belastningsfång?
Kan hovslagaren (ordinarie) göra något åt detta i nuläget? Det finns ju inget att "ta av" på hoven.
Kanske sätta på henne boots i hagen? Det känns ju inte kul att hon ska behöva gå runt och ha ont NU. Bör man kanske sko henne?

Jag behövde skriva av mig lite. Man blir verkligen jättebesviken, både på sig själv och hovslagaren, när sånt här händer.
Tankar och ideér mottages tacksamt.

Sv: Dålig hovslagare.. Shettis som går "på sulan! Långt.

Tråkigt.
Kanske kan man lägga på henne skor i fram en omgång? Funderingar bara.
Om du menar barfotaboots går det utmärkt att ha dem på i hagen.

Ja. Tråkigt är det minsta man kan säga.
Det är knepigt att få tag på skor i rätt storlek åt henne bara, i alla fall här. Men det GÅR säkert. Ska kolla upp det!

Med boots menar jag barfotaboots ja, i det här fallet Easy Boot Epic. Tror inte att de är så bra att ha på ute i hagen (väldigt kuperad) med tanke på vajrarna och så men i det är ju ännu värre om hon går runt och har ont.

Det "lustiga" är ju just det att hon blir dåligare av att stå inne, där det är mjukare (tjock med strö). Det måste ju bero på avsaknaden av cirkulation eftersom hon så snabbt blir bättre när hon får gå ute (där det är frusen mark). Det gör mig :confused: .

Fy vad tråkigt.
Ta ut hovisen o sko den.
synd att du inte var med. En dålig skoning kan ta lång tid att fixa tillrätta.
Har du ringt honom o berättat?

Jag VAR med, men han pratade så mkt och jag höll på att väga foder eftersom shettisen är så enkel att verka. :crazy: Har jättedåligt samvete för att jag inte hade större koll, men jag litade på min ordinarie hovslagares kompetens när han skickade ut honom.

Ja, grejen är ju att normala hovis har skadat handen. Det är ONT om hovslagare här på ön, finns många kvacksalvare dock. Och jag vill inte ta ut killen som sabbade hovarna direkt... Så då får jag vänta ett tag, men jag ska ringa och berätta läget för både klanten som verkade senast och min ordinarie (något kan han säkert göra). Däremot får jag kanske vara lite försiktig där.. Vet inte hur nära bekanta de är och jag har verkligen inte råd att förlora ordinarie hovis, även om han verkligen inte borde reagera genom att säga tack och hej bara för att de ev. är vänner.

Fast vad ska jag göra under tiden? Säg att hovis inte kan komma förräns om 2 veckor, och hon inte får mindre ont? Frågan är ju också om det faktiskt bara är ömt av felverkningen, eller om det triggat igång ngt annat.. Men det får veterinären kolla.

Nej, som sagt, har inte ringt än. Kände att jag skulle avvakta lite för att "ha på fötterna".

Senast ändrad av en moderator:

Tror du att din ordinarie hovis skulle ta den andra i försvar:confused:

Ring o prata med bägge. bättre att ringa på en gång än i efterskott.

Något måste ju göras om den inte ska riskera att få fång. Vet kan ju inte göra ngt konkret, bara ställa diagnos.

Jag vet inte. Jag tror inte det, men är rädd för att riskera något. Men det är nog en fråga om formulering.

Ja, det är ju lite krångligt med julhelgen osv. Tyvärr. :crazy: Men ska ringa runt imorrn. Håller på att leta skor i rätt size just nu. Bör man sko henne runt om trots att hon bara visar det tydligt fram?

Det är väl ganska akut?
Jag skulle inte dra mig för att ringa. På själva julafton är väl en sak.
Hovis ser ju vem som ringer o svarar inte om han inte har lust.
Skicka ett SMS! Så vet han ju om det o kan då höra av sig.

Framskor brukar räcka.

Senast ändrad:

Update;

Misstänkte att det inte skulle finnas ngt att slå i skon I så att säga så jag måttade med en sko i rätt strl som jag hade hemma och precis, det finns inget att slå i sömmarna i. Hovslagaren har liksom "fasat upp" kanterna på hoven så att när man lägger en sko mot blir det ett stort glapp mellan sko och hov.. :crazy: Kanske man skulle kunna plasta en kant eller något i så fall.

Pratade med hovis. Han tyckte att jag skulle sätta bootsen på henne och vänta tills det vuxit ut en bit. Enligt honom går det inte att göra så mkt mer när man tagit så mycket.

Tja. Boots okej, men hon har ju mest ont när hon står inne. Ska jag ha dem om natten inne då? Tror inte easyboots är så optimalt att ha 24/7 direkt, men hellre än smärta iof. Det hjälper säkert lite, men ändå - bootsen är ju platta inuti, ingen avlastning för sulan där inte.

Ska testa ha dem på henne inatt dock och se hur hon mår imorrn.

Lägg in mkt strö.
hovisen skulle erätta dig för bootse- kan jag tycka

Ja, det har jag redan gjort. Typ 2½ dm nu. Men inga boots nattetid tycker du? Utan bara ute isf?

Har tagit reda på mer om klanthovis, han har inte helt rent mjöl i påsen i en del tidigare affärer med folk jag känner. Men ska nog kontakta honom i alla fall. No mercy. :devil:

Har du inte kontaktat hovslagaren som utförde verkningen?
Denne har inte en chans att hjälpa dej att rätta till problemet om du inte påtalar det. Det är väl som med vilken hantverkare som helst-är man inte nöjd vänder man sej till vederbörande och denne skall utan kostnad rätta till felet, om ett sådant begåtts.Eller har jag fel?:confused: varför sitta på ett forum och beklaga sej?

Jag ska ringa honom och berätta vad som hänt (ge honom en chans att förklara) men jag VILL INTE att han ska komma hit och "rätta till" när han med bägge hästarna visat att han saknar grundläggande kompetens. Det kan precis lika väl bli ännu värre.Om det är ngn hovis jag vänder mig till i detta fallet så är det den jag VET kan sina saker. Jag prioriterar i första hand att hästen inte ska ha ont NU.

Ang. "sitta på ett forum och beklaga sig", självklart vill jag skriva av mig om detta, "beklaga mig", få lite peppning och tips rent allmänt. Är det så konstigt?

Ja,jag tycker faktiskt att det är konstigt. allt det du skriver här borde du berättat för ansvarig hovslagare i stället. Sen finns det snabbhärdande plast som kan limmas på i stället för sko tillfälligt.

Du tror inte att det kan vara så att jag berättat allt det jag skrivit ner här för hovslagaren OCKSÅ? Dock inte den ansvariga, då det framkommit info som jag inte vill skriva ut här och som påverkar hans trovärdighet som yrkesperson. Jag ska kontakta honom, som sagt, men han får inte röra shettisens hovar igen.

Jag tycker fortfarande inte det är konstigt, detta är ett Hästvårdsforum - varför skulle man inte få "beklaga" sig här? Så länge man inte endast sitter här och gnäller utan faktiskt gör ngt IRL också.

Ja, det finns plast. Men det tyckte alltså inte min ordinarie hovis var ngn bra idé i nuläget. Sen vet jag inte hur bra sådan plast hålls på hoven om dagarna i en ordentligt kuperad hage?

Senast ändrad av en moderator:

Tråkigt med dina hästar spec shettis. bry dig inte om saila, tycker visst att man får beklaga sig och be om råd, men hon hoppade på mig också när en klant till hovis gav min häst ordentlig sulläderinflamation som ledde till hovbenssänkning sedan fång antagligen utav den smärtstillande pencillinen som gav ännu mera hovbenssänkning. jag ville ej heller ha ut honom mer till mina hästar så jag valde att betala till min andra jätte duktiga men dyrare hovis. nu så får jag hålla på att åka med denna häst till klinik. Och ja Saila jag påtalade dessa fel för honom dagen efter att hon var jätteöm sedan igen och då var hen inte diret trevlig mot mig.

Jag tycker du kan avvakta några dagar om det inte är akut så shettisen inte kan gå eller något..Om shettisen får röra på sig mycket så växer hovarna ut fortare. Går det bättre i hagen än i stallet??? Boots kan funka ett tag.
Du kan prova att ge din ponny lite örter som kan ge smärtstillande och sätta hoven i bättre funktion::idea:

Djävulsklo- Harpagophytum procumbens - Rot.
Verkan: Anti-inflammatorisk, anti-reumatisk, smärtstillande.
Användning: Vid smärta och inflammation, ledproblem, artrit. Djävulsklo har visat sig vara mer än konkurrens kraftig vid kliniska undersökningar. Den kan mäta sig med farmasepiska smärtstillande medel och icke-steroida anti-inflammatoriska medel.
Varning: På människor har den påvisats ha en livmoder stimulerande effekt. Ge ej till dräktiga ston.

GINKGO - Ginkgo biloba - Blad.
Verkan: Anti-astmatisk, Bronkutvidgande, cirkulationsbefrämjande.
Användning: En av de äldsta medicinalväxter människan känner till. Ginkgo används för att öka blod tillförseln till extremiteterna. Den har också visat sig hjälpa vid problem i bronkerna och vid tillstånd som astma.

"N. Amr. ASK"/PRICKLY ASH BARK (Har inget svenskt namn) - Zanthoxylum clava-herculis - Bark.
Verkan: Cirkulationsbefrämjande, antireumatisk, smärtstillande, svettnings befrämjande vid sänkning av feber, gasfördelande.
Användning: Traditionellt för att behandla reumatism, dålig blodcirkulation speciellt benen, matsmältnings problem som kolik och vid feber. Prickly Ash har upptäckts ha en stimulerande effekt på lymf systemet och slemhinnor. Utmärkt för att öka blodtillförseln till delar där blodflödet tidigare varit begränsat.

Jag är inte så jättebra på örter men du kan prova med smärtstillande och se om det blir bättre så du kan röra på shettisen...

Lycka till med allt!!!!!

Är det en utbildad hovslagare det handlar om??? Ring upp ono/henne igen snarast och förklara det du beskrivit här, så personen ifråga får chansen att ställa sakerna till rätta.

Nej, inte utbildad i den meningen att han gått en direkt hovslagarutbildning (tex. via hovslagarskolan i Skara). Det finns bara EN sådan hovslagare permanent på Åland och han skor endast specialfall nu för tiden, pga skada.

Och som sagt, jag är inte särskilt intresserad av att han ska komma ut igen och försöka rätta till. Jag vänder mig hellre till ngn jag vet kan sina saker. Även om jag förstås förstår poängen med att låta hovis få en chans att rätta till felverkningen.

-kl-

Ang plast. Ordinarie hovis, som vet hur mina hagar ser ut, sa att "plast kommer inte sitta kvar en halv dag ens, det kommer inte funka". Precis som jag trodde. Synd.

Ponnyn har haft boots inne i natt men det var min mor och inte jag som tog ut henne så jag har inte fått "rapport" än.

Ponnyn går bättre i hagen än i stallet ja, är inte säker på vad det kan bero på men förmodligen ngt med cirkulationen. Kanske det blir för mkt tryck i hoven när inte blodet cirkulerar runt på samma sätt? Rent spåneri.

Jag vet inte riktigt om jag vill ge henne örter, just med tanke på magen och fångrisken. Men jag ska fundera på det och se vad som finns att få tag på här. Tack för tipset!

Liknande trådar

Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med min ponny och tänkte att jag kanske kunde få något bra tips utav er. Min ponny har fått...
2
Svar
34
· Visningar
3 332
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 533
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka