Suck. Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Men vi tar det från början..
Ordinarie hovslagaren (som vi är jättenöjda med) hade skadat handen (olycka vid körning) när det var dags att sko om hästarna, han erbjöd sig att skicka ut en annan istället. Det tyckte vi förstås var jättesnällt, att han fixade en ersättare.
Så kom det ut en väldigt snacksalig kille. Kanske var det därför jag inte märkte vad han gjorde med shettisdamens hovar..
Det blev lite bråttom så jag tog ut hästarna i hagen direkt efter att killen var klar. När jag senare tar in dem för kvällen märker jag att:
a) Storhästens framskor är 1 storlek för små, dvs noll traktstöd eller utlägg whatsoever
b) Storhästens vänstra framsko sitter snett (tåkappan är ca 1 cm felplacerad)
c) Shettisen i princip står på SULAN.
Jag är lite förbryllad över att min ordinarie hovslagare, vars hovslagari höjer sig högt över det ovanstående, skickade ut den här nissen till mig men det kan ju ligga andra faktorer bakom det..
Klanterierna i storhästens fall är ju inte akuta. MEN SHETTISEN. Hon är toköm, vill inte gå ur boxen på morgonen och är då väldigt svullen i benen (puls osv). Rörelsemönstret påminner om när hon hade fång för två somrar sedan, med en slags V-rörelse med frambenen i skritten. Dock blir hon bättre efter ngn timme i hagen, fin i benen och går mkt bättre. Men inte på något sätt okej. Hon ska inte behöva ha ont.
Hon är alltså verkad på så vis att sulan ligger högst (bär all vikt). Sulan är till och med formad som en slags bula framtill i tån
, det har dock blivit mindre tydligt nu efter några dagar, hoven är planare nu. Alla hovar är verkade på samma sätt.
Jag är dels rädd att detta ska utlösa fång, eller reda har gjort det eller förstås, andra problem och skador på hovarna. Jag har avvaktat några dagar för att se hur det hela utvecklas, men ingen skillnad direkt. Imorrn har jag tänkt ringa till vet.
Min fråga, eller frågor, är då: Vad kan jag göra åt detta?
Annat än att ringa vet. (självklart kommer samma diskussion has med vet. och ordinarie hovis). Rent praktiskt.
Hur allvarlig är en sådan här "felverkning"? Nu gäller det ju en häst som har haft fång ordentligt en gång. Ökar det kanske riskerna för belastningsfång?
Kan hovslagaren (ordinarie) göra något åt detta i nuläget? Det finns ju inget att "ta av" på hoven.
Kanske sätta på henne boots i hagen? Det känns ju inte kul att hon ska behöva gå runt och ha ont NU. Bör man kanske sko henne?
Jag behövde skriva av mig lite. Man blir verkligen jättebesviken, både på sig själv och hovslagaren, när sånt här händer.
Tankar och ideér mottages tacksamt.