dålig hovkvalitet

D

dr.pepper

vad rekomenderar ni för att stärka hovarna så om inte pricker eller blir dåliga?

Sv: dålig hovkvalitet

Tjaa.. det första jag tänker på är god hovvård och lagom med motion på varierande underlag.

tack för svaren men vi gör et bästa men vad har ni provat tex för salva eller olja som ni tycker verkat fungera bra för att stärka.

Förhindra uttorkning=vattenbad med ev. efterföljande insmörjning...
Korrekt fodring, mineraler o vitaminer!!!

enzion är grymt, hovolja och sånt är sällan bra för det gör bara att hovarna torkar ut på läng sikt. Men köp enzion, har hjälpt min ponny somfaen. (Enzion är ett fodertillskott)

Testa fodertran & smörj in med(finns på Granngården)

Min pålle får god hovvård,bra motion,ute dygnet runt men får lätt hovsprickor osv.Smörjer med fodertran ibland,har fått det tipset av hovslagare.En del hästar har ju dåligare hovkvalitet.

När en av mina hästar hade hovar som flisade sig så rekomenderade min hovslagare och vetrinär en "smörja" som heter Cornucresin. Med den ska man smörja vid kronranden. Den fungerade på min häst.

På min häst så hjälpte det att byta ut spånet mot torv. Terpentinet i spån torkar ut hovarna.
Spola hovarna med vatten ofta och gärna låta dem så med hovarna i vettenhinkar en kvart om dagen.
Regelbunden behandling av hovslagare.

hej..våran flinga hade dåliga hovar när vi löpte honom...jag köpte hoof aid...toppenbra...lite dyr men väl värt sina pengar,sedan smörjde vi kronranden med idominsalva(vitaminsalva) nu..tog ju ett tag...har han fina fötter så jag "underhåller" dem med kiselgur som är mkt billigare....sen e de ju som dom ovan här sa..mkt utevistelse..en bra huovslagare är a och o
Lycka till =)

Du måste ge lite mer information än så för att man ska kunna ge några råd. Tex: Hur lång är skoperioderna ? Beslag ? Söm ? Ev avvikande hovform ? Foderstat ? osv...Det finns mycket mer man kan göra än att smörja och stoppa i massa tillskott. Man kan korta skoperioderna så hovarna ej hinner flyta ut och spricka, andra beslag som passar bättre, tunnare söm, vatten bad, barfotagång osv...Vad har du själv gjort ?

Salvor och oljor bara gömmer problemet som är brist på vatten/fukt.
Hovlera kan man använda (måste bytas varje dag) om hästen står på box. Går den ut edygnet runt som mina nu på sommaren så låter man slangen stå och rinna en halvtimme extra vid vattenbaljan så att det blir lerigt runt om den. Då trampar hästen i fuktig lera var gång den dricker vilket är jättebra.

BIOTION från Foran (tror jag märket heter) är kalasbra!

Min häst hade väldigt dålig kvalité på hovarna så ja tänkte prova barfotagång när ja va på semester förra året..(två veckor) så vi plockade av henne skorna och hon gick ute dygnet runt i två veckor å de blev helt nya hovar..Var tyvärr tvungen att sko på igen för att ja skulle kunna rida hem hästen från betet (otroligt stenig väg) men har nu börjart göra så att hovis+ridlärare lärt mnej plocka av skor så ja tar av dom en vecka innan han kommer så skor han på nya sen igen. Nu har det funkat väldigt bra (var första gången jag provade) Så från att ha lite halvmjöliga hovar som luktade lite illa så har hennes hovar blivit som asfalt och luktar inge mer än jord..Och ändå har hon bara gått barfota i knappt en vecka..Kanon grej verkligen!! :)

Alger ska vara bra för att förbättra hovkvalitén, prova det. Det kan dock ta ett tag innan du märker förbättring. Jag kommer börja med det efter betet till min häst så jag är lite osäker på vart det finns att köpa... :angel:

Jag brukar oxå smörja in med olivolja efter ridning och använder torv som strö i boxen. Hovarna torkar inte ut och spricker inte lika lätt när det är torrt ute.

Håller med om bra hovslagare, de kan oxå ha bra råd för hur du kan förbättra hovkvalitén då de oxå känner din hästs hovar.

Hälsningar
Zephyr

dr.pepper skrev:
vad rekomenderar ni för att stärka hovarna så om inte pricker eller blir dåliga?
Självklart BIOTIN,och naturlig väg nypon! Jätte bra!

jag har precis gjort min häst barfota och han som verkade (lasse österman för de som är intreserade...) gav mig en salva som heter hovstärkare. Jag har använt den en gång och märkte redan stor skillnad! från hovar av papper till stenar :P smörjde på igen idag så om jag fortsätter såhär är väl pållen riktigt stenfotad om ett tag. produkten är så ny att den inte kommit ut på marknaden än, men företaget heter ion silver och du kan besöka deras hemsida: ion-silver.com det finns andra hovprodukter där som fungerar på liknande sätt!
rekomenderar de VARMT!
TIPS: läs användarberättelserna. ni kommer bli riktigt rörda!
kram /Ewe - Ewe.Has.It

mannis skrev:
När en av mina hästar hade hovar som flisade sig så rekomenderade min hovslagare och vetrinär en "smörja" som heter Cornucresin. Med den ska man smörja vid kronranden. Den fungerade på min häst.
Jag har också mkt goda erfarenheter av det. :)

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 079
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 039
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 138
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?