Dålig hovkvalitet! Vad göra?

Fashionistan

Trådstartare
Mitt snart 16 månaders unghäststo har en ganska dålig hovkvalitet som det verkar. Inte så att hon kommer att få problem, snarare får man bara hålla efter det extra noga! (Fullblodsbiten som kommer in antar jag). Finns det något medel man kan ge för hovarna som inte påverkar foderstaten nämnvärt? (Hon äter linfröolja redan, om det nu hör i hop). I ena bakhoven fattas en flis stor som en 50 öring, och det är inte ens en månad sen hon verkades! Hon har inte ont utav det eller så. (Ska självklart åtgärdas snarast) men det hade vart bra om hon kunde få en bättre hovkvalitet!

Sv: Dålig hovkvalitet! Vad göra?

Min häst hade mkt dåliga hovar när jag fick henne,fick ett tips av min hovslagare att ge kisel+kalkstensmjöl.Nu har hon inga problem med dem.

En hovslagare jag haft kontakt med säger såhär:

"Det är dålig cirkulation av blodet i hoven så blir det dålig hovkvalitet, och dålig tillväxt utav hoven. Mer rörelse och bättre cirulation dvs låt hästen gå utan skor ett tag så kommer du att se förändring längst upp mot kronranden. Om du tex låter den gå barfota ca 2månader så kommer ungefär 2 cm vid kronranden att se annorlunda ut.

Det finns mycket ”smörja” på marknaden men jag upplever inte att hästen får igång cirkulationen, och den går ju i gräs i hagen och där är det fuktigt så då får den fukt till hoven då kommer skillnaden som du kan se på hovväggen. Nej jag tror inte på att smörja hovarna. Mat är absolut jätteviktigt för hela hästen och hovarna men jag ser inte någon mat speciellt som gynnar hovtillväxten då ser jag mer till att rörelsen påverkar. Rid eller kör mer med den."

Det tänker jag prova innan ja börjar me någon "smörja"

Hej.
Ifall hovarna blir torra och "spricker" el. liknande kan du prova att byta underlag till ngt som fuktar mer som tex, torv, kanske ha på hovolja, hovfett, torskleverolja eller ngt sådant.
Hoppas du får bukt med det.
MVH Elin

En hovslagare jag haft kontakt med säger såhär:

"Det är dålig cirkulation av blodet i hoven så blir det dålig hovkvalitet, och dålig tillväxt utav hoven. Mer rörelse och bättre cirulation dvs låt hästen gå utan skor ett tag så kommer du att se förändring längst upp mot kronranden. Om du tex låter den gå barfota ca 2månader så kommer ungefär 2 cm vid kronranden att se annorlunda ut.

Det finns mycket ”smörja” på marknaden men jag upplever inte att hästen får igång cirkulationen, och den går ju i gräs i hagen och där är det fuktigt så då får den fukt till hoven då kommer skillnaden som du kan se på hovväggen. Nej jag tror inte på att smörja hovarna. Mat är absolut jätteviktigt för hela hästen och hovarna men jag ser inte någon mat speciellt som gynnar hovtillväxten då ser jag mer till att rörelsen påverkar. Rid eller kör mer med den."

Det tänker jag prova innan ja börjar me någon "smörja"

Men min lilla är ju bara 16 månader :) Kan omöjligt vara dålig cirkulation! :)

Hej.
Ifall hovarna blir torra och "spricker" el. liknande kan du prova att byta underlag till ngt som fuktar mer som tex, torv, kanske ha på hovolja, hovfett, torskleverolja eller ngt sådant.
Hoppas du får bukt med det.
MVH Elin

Lillan står redan på torv inne! :) Får väl pröva med olja!

Liknande trådar

Övr. Barn Hade en intressant diskussion på ämnet. Hur har pappans roll i barnets/barnens uppväxt förändrats under "senare tid" (säg senaste 20-30...
26 27 28
Svar
540
· Visningar
33 970
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 458
Hästvård Hej allihopa! Precis som rubriken anger så undrar jag om någon av er har möjlighet att länka/hänvisa till vetenskapliga studier som...
2
Svar
31
· Visningar
3 371
Senast: VAT
·
Hästvård Har fyra ettåriga unghingstar på lösdrift. Började i måndags att stalla in dom för att de ska vänja sig att stå en och en och för att...
2
Svar
21
· Visningar
7 610
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka