Dålig hovkvalitet på föl

Z

zorro

Vi har en fölunge på bete hos oss som är född 200503 och hennes hovar är väldigt dåliga, de spricker, delar på sig så det kommer in grus i mellan hon är regelbundet verkad av ägarinnan.
Fölet äter lite Kraft groov och mineral grön från Kraft
Kan man ge fölungar något tillskott som gör hovarna bättre?

Trevlig sommar!

Sv: Dålig hovkvalitet på föl

zorro skrev:
Vi har en fölunge på bete hos oss som är född 200503 och hennes hovar är väldigt dåliga, de spricker, delar på sig så det kommer in grus i mellan hon är regelbundet verkad av ägarinnan.

Trevlig sommar!
Frågan är väl oxå om "ägarinnan" vet vad hon gör (utbildad??)samt att fölungen verkas tillräckligt ofta??regelbundet låter lite diffust..
Trevlig sommar själv förrässten!! :p

zorro skrev:

Trevlig sommar!

Det kan var lite hålvägg. Då har de en tendens att spricka. Speciellt om det är grusigt i hagen så kan det bli värre. Hålväggar skall skäras bort til friskt horn. Regelbunden verkning på föl tycker jag är var annan till var tredje vecka. Verkas den inte så ofta så kan hovarna helt enkelt vara för långa.

Hälsning Maja

Hej!

Tack för era svar!

Fölet verkas var 3:e vecka, hagen är en vall/gräshage så det finns inte så mycket grus.
Vi har 3 andra föl i samma hage och de har kanon hovar.
Beträffande ägarinnans utbildning kan jag inte svara på jag har inte frågat henne, men hon verkar veta vad hon gör.
Min hovslagare föresolg Biotin men han var inte säker på att man fick ge föl det, vet ni? (Har inte hunnit kolla upp det)

Soliga hälsningar !

Liknande trådar

Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 916
Senast: Dopy
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 997
Senast: Otherside
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 971
Senast: Egonson_
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama