Dålig hoppteknik

A

Ahlen

hejsan, håller på att hoppa in en häst kan man väl kalla det, hoppar 1 gång i veckan. Hon älskar att hoppa, men vi har ett problem hennes hoppteknik är inte den bästa, Hon hoppar av för tidligt eller försent, tycker det är väldigt tråkigt eftersom både gillar att hoppa. behöver hjälp, kan ni några övningar vi kan testa ?

Sv: Dålig hoppteknik

enkelt, lägg galopp eller travbommar innan så hon kommer rätt på hindret i anridningen, sedan är det ditt jobb som ryttare att börja lyfta ur sadeln då hästen ska trampa av så hon på så sätt får en tydlig signal när det är dags. Lycka till :)

Prövade faktiskt det i lördags men hon hoppar ändå för tidigt, vilket gör att jag flyger upp i sadeln men när hon kommer rätt är hon väldigt duktig på att hoppa

då är nästa sunda alternativ att ta ut en duktig tränare som kan se hästen live och avgöra vad som behöver tränas på, om hästen hoppar av för tidigt trots korrekt avstånd på bommar så är det kanske inte själva hoppningen som bör tränas, och speciellt inte så ofta. Däremot avståndsbedömning genom ordentligt markarbete. Lycka till:)

Gör hästen likadant vid löshoppning? Det du kan göra förutom de förslag du redan har fått är att du tränar/prövar på att stå upp i lätt sits hela tiden och håller i manen och låter hästen sköta jobbet och du bara följer med dvs så lite störningar som möjligt från ryttarens sida och du kan i den sitsen undvika att du flyger i sadeln då du redan står upp. En del hästar blir väldigt störda om ryttaren inte är tillräckligt balanserad och följsam och en del hästar är mer förlåtande. Lycka till.

Så gjorde min unghäst då vi började. Han väntade tills han var precis framför, sen slängde han över alla ben på en gång:D Såg roligt ut. Vi körde en massa cavalettiserier, olika avstånd växelvis med några 50cm "hinder". Och som nån sa, löshoppning? Hur funkar det?

Om hästen har svårt att hitta rätt avstamp så är det bästa att bara travhoppa, med en hjälpbom före hindret. Jag har stora hästar och lägger hjälpbommen ca 2,5 m före hindret.
Kan också tipsa om den klassiska fem-och-en-halvan, en hoppövning som är superbra, nästan omöjligt för hästen att komma fel på hindrena.
"Det första hindret är ett inbjudande litet kryss med travbom framför (2,3m före krysset). Fem och en halv meter efter första hindret ställer man upp en oxer. Rid mot hindret i trav för att avstånden ska stämma. Hästen ska vara rakställd och tempot jämnt. Efter att ha hoppat krysset ska hästen landa i galopp, ta ett galoppsprång och sedan hoppa oxern. Rid rakt fram efter hindret. Ryttaren ska tänka på sin sits och balans och låta hästa jobba själv i den mån det går. Ryttaren ska vara "så tyst om möjlig" på ryggen."
Googla fem och en halvan så hittar du mer info. Lycka till!

Tack för tipsen, ska ut till henne om en timme så ska nog bara travhoppa och några hopp i gallop. Nativa är inte min häst så har aldrig varit med när hon löshoppats, dom löshoppar alla hästar på onsdagar när jag är i skolan, men jag kan fråga Elin om det för det är hon som sköter om löshoppningnen :)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 927
Senast: Squie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka