Dålig hästägare?

B

Bellyra

Är jag det?
Har sådan stor vånda nu över att min häst får alldeles för lite tid.
Har träffat grabb på annan ort, halva landet emellan typ, och är där så ofta jag kan. Ofta 2-3 veckor i sträck.
Hästen är lite till åren och är bara en hobbyhäst som inte behöver tränas direkt och mår väl lika bra av att gå i hagen egentligen med sina hästpolare.
Hon står inhyrd och mina föräldrar fixar mockning och fodring och hyresvärden tar in o släpper ut o fodrar på morgonen.
Nu går hon på bete och hyresvärd fixar vatten och kollar till dom.
Men just det här pysslet får hon inte och att jag lämnar henne. Var meningen att en kompis skulle åka till hästen men hon har inte haft tid så det har inget blivit när jag varit bort nu i sommar.
Det som dövat det dåliga samvete är att det här bara är tillfälligt tills jag flyttat ner till grabben och kan ta hästen med mig. Men så här tillfälligt har det vart i ett år nu och flytt är ännu inte aktuellt...
Jag har nu satt ut annons på att jag vill hyra ut hästen ett år. Jag vill ju gärna ha hästen kvar men det känns själviskt.
Gör jag rätt eller har hästen det bra som hon har det?

Sv: Dålig hästägare?

kan du inte skaffa medryttare eller halvfodervärd? då får ju hästen den skötsel och tid som du inte hinner med och du behöver inte ha dåligt samvete. hade jag vart du så hade jag nog sattsat på det.

Det kanske vore något. Det är ett rätt litet samhälle jag bor i men ska testa sätt upp en lapp om det iaf.
Tack för förslaget!

Jag tror att alla hästar mår bäst när de får pyssel och motion, oavsett om det är en tävlingshäst eller skogsmulle. Jag tycker att du ska skaffa medryttare, alt. hyra ut hästen på foder, beroende på när du tänkt flytta. Om du hyr ut hästen och den ska stå kvar på samma ställe som nu så tror jag inte att det blir något problem, men om hästen först ska flytta till fodervärd, sedan flytta hem, sedan flytta någon annanstans, ja, det kanske blir lite mycket? Bara en fundering.. Gör det som känns bäst för dig och din häst.

Hej Jag tycker att du ska låta någon annan hästälskare få sin dröm att få ta hand om en häst.Men skriv ett ordentligt kontrakt.Tänk igenom det ordentligt och var rimlig.Vilka krav hade du gått med på om du skulle låna häst. Kram

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 648
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama