S
SomethingBad
I söndags morse så upptäckte jag att min häst inte hade ätit upp sitt hö, och såg allmänt orkeslös ut. Gick en runda med honom och då kom han igång och var frammåt. så jag släppte ut honom i hagen. 4 h senare när jag kom upp så stod han längst uppe i hagen och hade inte ens kollat om vi hade utökat hagen så då tog jag in honom och han brydde sig snappt när man kom. åt varken hö/gräs.
Nu äter han gräs bra men jag får en känsla av att han är väldigt försiktig när han tuggar. havre/kraft tar han in i munnen och spottar ut igen men jag märker att han är hungrig för han kollar krubban osv.
Nu till min fråga:Vad kan detta bero på?
Symtom:
-Dålig aptit
-hängig
-allmänt orkeslös och seg
men han bajsar och kissar. så då utesluter jag kolik.
Det som jag funderar på är:
-tänderna, men lite konstigt att det blev så på bara en natt?
-Mask,avmaskade honom och de andra i söndags för säkerhetsskull.har inte sett något med avförningen.( förutom att det har varit "utspridd" som att fåglar har varit där, kan det vara mask då?)
-något med halsen. typ fastnat något, fast han andas ju normalt så jag vet inte...
-Erlichia/Borelia.
Har ni några andra ideer om vad det kan vara?det har blivit bättre men han äter inte havre/kraftfoder.han är piggare och mera med än vad han var innan. Men det konstiga är att han är jättefin i pälsen,nästn finare nu än innan.
Jag ska ringa veterinär imorgon för ev kolla tänder,blodprov. Men det hade varit skönt att få veta lite om andra liknade situationer...
Jag vet varken om jag ska låta honom stå inen hela dagen och gå promenader eller att låta honom vara ute för att få i sig lite mat. Han dricker inte så mycket i förhållande hur ofta han kissar så jag är rädd att han har vätske brist. Urinvägsinfektion?
kan det vara för pälssättning? han får B-vitaminer och är klippt.
Hoppas att någon har lust att hjälpa mig för jag blir inte klok på detta.
Nu äter han gräs bra men jag får en känsla av att han är väldigt försiktig när han tuggar. havre/kraft tar han in i munnen och spottar ut igen men jag märker att han är hungrig för han kollar krubban osv.
Nu till min fråga:Vad kan detta bero på?
Symtom:
-Dålig aptit
-hängig
-allmänt orkeslös och seg
men han bajsar och kissar. så då utesluter jag kolik.
Det som jag funderar på är:
-tänderna, men lite konstigt att det blev så på bara en natt?
-Mask,avmaskade honom och de andra i söndags för säkerhetsskull.har inte sett något med avförningen.( förutom att det har varit "utspridd" som att fåglar har varit där, kan det vara mask då?)
-något med halsen. typ fastnat något, fast han andas ju normalt så jag vet inte...
-Erlichia/Borelia.
Har ni några andra ideer om vad det kan vara?det har blivit bättre men han äter inte havre/kraftfoder.han är piggare och mera med än vad han var innan. Men det konstiga är att han är jättefin i pälsen,nästn finare nu än innan.
Jag ska ringa veterinär imorgon för ev kolla tänder,blodprov. Men det hade varit skönt att få veta lite om andra liknade situationer...
Jag vet varken om jag ska låta honom stå inen hela dagen och gå promenader eller att låta honom vara ute för att få i sig lite mat. Han dricker inte så mycket i förhållande hur ofta han kissar så jag är rädd att han har vätske brist. Urinvägsinfektion?
kan det vara för pälssättning? han får B-vitaminer och är klippt.
Hoppas att någon har lust att hjälpa mig för jag blir inte klok på detta.