Dålig häst =/

S

SomethingBad

I söndags morse så upptäckte jag att min häst inte hade ätit upp sitt hö, och såg allmänt orkeslös ut. Gick en runda med honom och då kom han igång och var frammåt. så jag släppte ut honom i hagen. 4 h senare när jag kom upp så stod han längst uppe i hagen och hade inte ens kollat om vi hade utökat hagen så då tog jag in honom och han brydde sig snappt när man kom.:crazy: åt varken hö/gräs.
Nu äter han gräs bra men jag får en känsla av att han är väldigt försiktig när han tuggar. havre/kraft tar han in i munnen och spottar ut igen men jag märker att han är hungrig för han kollar krubban osv.
Nu till min fråga:Vad kan detta bero på?

Symtom:
-Dålig aptit
-hängig
-allmänt orkeslös och seg
men han bajsar och kissar.:confused: så då utesluter jag kolik.

Det som jag funderar på är:
-tänderna, men lite konstigt att det blev så på bara en natt?

-Mask,avmaskade honom och de andra i söndags för säkerhetsskull.har inte sett något med avförningen.( förutom att det har varit "utspridd" som att fåglar har varit där, kan det vara mask då?)

-något med halsen. typ fastnat något, fast han andas ju normalt så jag vet inte...

-Erlichia/Borelia.

Har ni några andra ideer om vad det kan vara?det har blivit bättre men han äter inte havre/kraftfoder.han är piggare och mera med än vad han var innan. Men det konstiga är att han är jättefin i pälsen,nästn finare nu än innan.:confused:

Jag ska ringa veterinär imorgon för ev kolla tänder,blodprov. Men det hade varit skönt att få veta lite om andra liknade situationer...

Jag vet varken om jag ska låta honom stå inen hela dagen och gå promenader eller att låta honom vara ute för att få i sig lite mat. Han dricker inte så mycket i förhållande hur ofta han kissar så jag är rädd att han har vätske brist. Urinvägsinfektion?
kan det vara för pälssättning? han får B-vitaminer och är klippt.

Hoppas att någon har lust att hjälpa mig för jag blir inte klok på detta.

Sv: Dålig häst =/

okeej:(
men det syns på blodprov lr? stämmer symtomen?

FEBER! Förmodligen har han ngn infektion i kroppen. Symptomen är feber dock. Tempa och ring vet.

Håller med! Tempa!!!

Ta även puls och kolla andningsfrekvens.

Min pålle visade liknande symptom vid erlichios.

Säger som dom andra,har han feber?
Annars låter det lite som magsårs symptom..?

Går han i hage där han kan komma åt ekollon? Kan vara ekollonförgiftning, drabbat några i grannstallet och dom reagerar med hängighet, aptitlöshet och svullna lymfor vid ganaschen.

du skrev att du avmaskade i söndags, alltså iförrgår?

Min ena häst blev jättedålig i samband med en avmaskning en gång. Det berodde på att avmaskningen "tog" så bra, att alla avdödade parasiter inte kunde tas om hand av kroppen, utan helt enkelt förgiftade hästen. Hon var jättesjuk i tre-fyra dagar.

I sommras upptäckte vi att vår ponny hade problem med att äta och spottade ut gräsbollar. Han dreglade även ibland och var lite hängig. Kraftfoder och frukt/grönsaker åt han men med visst besvär.
Allt detta kom från den ena dagen till den andra och när vi tog ut veterinär visade det sig att han hade en läskig inflammation i tandköttet bredvid en tand.
Vet trodde att han ev hade gjort sig illa på något vasst och sedan hade det fastnat mat i såret som då hade blivit inflammerat.

Hoppas det bara är någon tillfälligt och att hästen blir bättre snart!

Något liknande var jag med om för några år sedan. Ena hästen ville plötsligt inte äta - stod bara och hängde och såg allmänt eländig ut - och det var inte kolik.
När vet. kom ut för att titta på hästen så upptäckte han - av en slump - att hästen hade fått en häftklammer (!!!) inkilad mellan två tänder längst bak i käken. Den satt som berget och vet. vågade inte dra ut den. Så det blev akut transport till Djursjukhuset där häftklammern kunde dras ut efter visst besvär.

Tack alla för de olika alternativen.Ringde vet idag och han kommer förmodligen imorgon kväll. Han n tyckte att det lät som nån tand men ska även ta ett blodprov för att se hans värden.

Jag trodde först att det var mask så jag avmaskade efter att han blivit dålig.

Han är mycket piggare nu och äter gräs riktigt bra, vågar inte ge honom något foder än förrens han är kollad.
Jag kan återkomma med diagnosen.

min häst har varit precis likadan, blev vöer en natt, och varit hängig i tre veckor. men han är det p.ga pälssättningen då han tycker det är jättejobbgt.

han har dock alödrig haft problem med det förut.

kanske någe liknande med din pålle?

du måste ta tempen det är jätteviktigt!!!!
under pälsättning o fällning brukar ofta hästar bli lite trötta,hängiga och inte orkar o även bli tjuriga o grini´ga.

men det här med borrelia.
min ponny hade borrelia och hon tappade aptitet helt o var seg o trött.

men du bör absolut kolla tänderana,för om hästen inte kan äta ordentligt o inte får i sig nån näring så är det inte konstigt att hästen är trött o så.

men det är bra att även ha tatt ett blodprov

hoppas pållen blir bra snart!!!:rofl:

Det var en virusinfektion. Hade låga värden vita blodkroppar så det var ganska tydligt. Tänderna var helt perfekta.
Tack för svaren, nu blir det vila i ytterligare 8 dagar;)

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 832
Senast: Bee
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 231
Senast: mily
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 520
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 087
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V