Dålig eller bra sadel? Vart kan den komma ifrån?

Mobruden

Trådstartare
Nu är det så här att jag studerar till sadelmakare och har tagit hem vår gamla westernsadel för framtida (eventuell, får se om det blir värt besväret) renovering.

Men jag vet väldigt lite om westernridning och ännu mindre om sadlarna (kommer förhoppningsvis lära mig göra dem i framtiden, men ännu är mina kunskaper extremt begränsade).

Så lite historia om sadeln, som jag fått det berättat och som jag minns det (ta detta med en stor nypa salt då mina källor inte kan något om varken hästar eller sadlar): Som det är sagt från opålitliga källor ska sadeln vara gjord för hand i Strömsholm och sedan såld till en släkting till min styvfar.
Omkring 2000-2002 köpte min mor sadeln av släktingen för ca 1500 kronor, då var den redan ganska använd.
Jag gissar alltså på att sadeln är minst 15 år gammal, och antagligen värd mer än 1500 kronor vid köpetillfället, då det blev s.k. "kompispris".
Det jag själv minns är att sadeln blivit dåligt omhändertagen och ganska väl använd fram till omkring vintern 2009/2010, sen har den bara samlat damm.

Det jag vill veta är om ni tror det här är en bra eller dålig sadel, och om ni kan ha en aning om vem som gjort den och/eller vilken typ av sadel det rör sig om. Trail, roping, pleasure..? Eller bara en påse sk*t?

SNÄLLA bortse från slitaget och de HEMSKA kattstryparlagningarna, det är just därför jag vill renovera den! Den är väldigt bekväm att sitta i, men frågan är om den är bra för hästen.

Om ni vill ha närbilder eller bilder från andra vinklar så säg till, jag ordnar det asap i så fall!

Det jag noterat efter inspektion: Trä- och råhudsbom (dock är kvalitén på den osäker, vill ni se bilder?), handpunsade detaljer, handsöm på vissa ställen, men misstänker maskinsömnad på andra, fårskinnet på undersidan är fake men känns ändå högkvalitativt för att vara det. Inga namn eller märken från ev. tillverkare så vitt jag kan se, tyvärr!