Dålig eller bra sadel? Vart kan den komma ifrån?

Mobruden

Trådstartare
Nu är det så här att jag studerar till sadelmakare och har tagit hem vår gamla westernsadel för framtida (eventuell, får se om det blir värt besväret) renovering.

Men jag vet väldigt lite om westernridning och ännu mindre om sadlarna (kommer förhoppningsvis lära mig göra dem i framtiden, men ännu är mina kunskaper extremt begränsade).

Så lite historia om sadeln, som jag fått det berättat och som jag minns det (ta detta med en stor nypa salt då mina källor inte kan något om varken hästar eller sadlar): Som det är sagt från opålitliga källor ska sadeln vara gjord för hand i Strömsholm och sedan såld till en släkting till min styvfar.
Omkring 2000-2002 köpte min mor sadeln av släktingen för ca 1500 kronor, då var den redan ganska använd.
Jag gissar alltså på att sadeln är minst 15 år gammal, och antagligen värd mer än 1500 kronor vid köpetillfället, då det blev s.k. "kompispris".
Det jag själv minns är att sadeln blivit dåligt omhändertagen och ganska väl använd fram till omkring vintern 2009/2010, sen har den bara samlat damm.

Det jag vill veta är om ni tror det här är en bra eller dålig sadel, och om ni kan ha en aning om vem som gjort den och/eller vilken typ av sadel det rör sig om. Trail, roping, pleasure..? Eller bara en påse sk*t?

SNÄLLA bortse från slitaget och de HEMSKA kattstryparlagningarna, det är just därför jag vill renovera den! Den är väldigt bekväm att sitta i, men frågan är om den är bra för hästen.

Om ni vill ha närbilder eller bilder från andra vinklar så säg till, jag ordnar det asap i så fall!

Det jag noterat efter inspektion: Trä- och råhudsbom (dock är kvalitén på den osäker, vill ni se bilder?), handpunsade detaljer, handsöm på vissa ställen, men misstänker maskinsömnad på andra, fårskinnet på undersidan är fake men känns ändå högkvalitativt för att vara det. Inga namn eller märken från ev. tillverkare så vitt jag kan se, tyvärr!

421790_10151565608248783_167423922_n.jpg

13224_10151565608073783_199920258_n.jpg

559792_10151565608258783_1016362703_n.jpg

484971_10151565602738783_355281635_n.jpg

295668_10151565603363783_1330444950_n.jpg

Hoppas bilderna går att se.

Sv: Dålig eller bra sadel? Vart kan den komma ifrån?

Är den vita sömmen möjligen plast? :angel:

Gå in på facebook och kolla efter gruppen som heter "westernutrustning som bör slängas/kasseras" eller liknande. Där finns nog alla dåliga sadlar med och du kan då uteslutasä eller fundera mer om din sadel. Jag misstänker en gammal börjes-sadel av sorten" oanvändbar i alla lägen"

Har samma tanke. Möjligt att sadlarna kan användas på unghästar som ska bära sadel för första gången och där det kan bli en del bockande :p

Om den har ett wood-rawhide tree då för du kola att "the joints" där dom olika biter sitter ihopp har inte lösnat innan du försöka renovera! Dra i sadel horn och känn efter att främvalvet inte glappa.
Allt som behöva renovera är nya fenders, dom gamle är Split Leather, dom ska vara hel, finns att beställa och ett rejäl rengörning, inoilninng och smorning.

Ja, det vita är plast... :angel:

Jag har fått gissningen börjes- eller höökssadel från 90-talet innan, så jag tror nog också att det kan vara det, tyvärr...

Det är synd, då jag tycker den är ganska fin.

Tror tyvärr det är en Börjessadel... De fanns bruna och svarta med brun sits.

Nu ska jag gå emot strömmen lite. Ja, det är ingen kvalitetssadel. Men beroende på vilken typ av ridning som är tänkt tror jag den kan fungera. Till tävling: nej. Till skogsridning någon gång emellan åt: sure, varför inte?
Så länge bommen är rak och hel.

Nu ska jag gå emot strömmen lite. Ja, det är ingen kvalitetssadel. Men beroende på vilken typ av ridning som är tänkt tror jag den kan fungera. Till tävling: nej. Till skogsridning någon gång emellan åt: sure, varför inte?
Så länge bommen är rak och hel.

Jag är ganska säker på att bommen är hel, och den ser rak ut också.

Jo om den ska användas blir det mest skogsturer, men känner inte riktigt att det är värt pengarna att göra en ny sadelgjord och nya stigbyglar till den här när den visat sig vara ganska kass... Ska i alla fall rengöra, olja in och laga sömmarna på den, sen får vi se vad den blir, antingen barprydnad, barstol eller skrutta runt i skogen-sadel.

Ja, håller med om att den inte är värd att lägga speciellt mycket tid eller pengar på. Bättre att hitta en äldre kvalitetssadel och renovera i så fall. Om det inte vore för de vita sömmarna hade den gjort sig bra som barprydnad!

Inte för att vara elak men den sadeln skulle jag aldrig lägga några pengar på, den är helt enkelt inte värd det.

Det där är en gammal börjes sadel med nypris på 2000:-.
Visst dom är oftast sköna att sitta i men stackars häst och dess rygg som behöver ha dessa sadlar.

Köp en kvalitetsadel istället om du vill satsa på en bra sadel det tjänar både du och hästen på i längden

Liknande trådar

Islandshäst Jag har börjat spåna lite på en framtida sadel till min lilla skrutta som fyller 3 år till sommaren. Det är med andra ord ingen panik...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
33 463
Senast: Niela
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 734
Senast: oki
·
Utrustning Hej alla kloka Bukefalister! Tänkte se lite med er vad ni tycker om detta.:confused: Min lilla arabflicka har musklat ur sin sadel...
Svar
2
· Visningar
997
Senast: Grannox
·
Utrustning Har fått chans att köpa en dressyrsadel för en billig peng av en bekant i stallet. Men den måste ju passa också, ska självklart ta ut en...
Svar
10
· Visningar
1 422
Senast: Taxilock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama