Dålig dressyr på fälttävlanshästar?

the_connemara

Trådstartare
Jovisst, den burkar väl inte vara på topp men efter helgens tävlingar var jag rättså deppig..

Släppte in folk till MsvB D och C samt Lättklass D tror jag det var... och på storhäst dagen lätt och debutant. Båda dagarna stod jag från start (8.00 resp 7.30) till 11.00 (tog tid i terrängen sedan :cool: ) och hade översikt över framridningen..

Kan ju lugn lova på heder och samvete att bland hästarna som gick på tygeln (dvs böjde någorlunda på nacken) gick absolut MAX (tror inte det var så många eg) 20 hästar/ponnyer dessa dagar i lodplan utan att ryttarna drog för mkt i munnen. Såg tre trevligt ridna hästar och tre till som var ok, resten gick mer eller mindre bakom hand! Och frmaridningen var ju inte att tala om.. Snackade med en kompis (hon äe visserligen dressyrryttare i botten) och vi kom överrens om att om man kunde diska de som var medvetet elaka mot sina hästar så skulle absolut inte ens halva klasserna komma till start.. SÅ mycket fult man fick se!!

Har inte haft den uppfattningen innan om fltdressyren, har det blivit värre eller är det jag som fått lite mer insikt?

eh? jag kan inte hålla med riktigt. Brukar se betydligt mer "elakt" på vanlig dressyr och för att inte tala om på vanlig hoppning.

Som tur är så har jag inte sett framridningen på vanlig dressr och hopp i år ännu :crazy: Bävar inför sommarens dressyrtävling..

Men frågan är då, varför i hela friden håller de på så här?

Och, en sak som vi oxå diskuterade, är det inte dags att ha en minimigräns i dressyrmomentet? 50 % eller liknande? Vad tycker ni om det? Skulle väl bli 70 straff eller något..

Det är det redan. Du måste vara under en viss straff för att få tillgodoräkna dig kval. Sedan så behöver ju faktiskt inte dressyren betyda att hästen inte kan hoppa ;) Liksom att den river i banhoppningen inte betyder att den inte kan gå terräng.

Nej det är jag på det klara med (att dålig dressyr inte betyder dålig hoppn osv) men tävlingen består av tre moment och iaf jag tycker att det ska vara ett krav att vara godkänd i alla.. Jag menar, ren grund lydnan och en hyfsad form tycker jag ska vara ett måste om man ska ut och tävla fälttävlan..

Kvalen visste jag inte om, det var iaf positivt men jag tycker som sagt att det borde gälla i alla tävlingar..

På vår fälttävlan 22-23 maj var det med en kille som fick över 80% i dressyren :eek: !! Han är igentligen dressyrryttare, men hans pappar har köpt två rutinerade ft-ponnyer, och han satsar på EM i år, har aldrig ridit ft innan....

men om du tog tid i terrängen kanske du såg mig och Barcelona då?? (förmodligen den största hästen på tävlingsplatsen)
Vi hade faktiskt över 68% = 48.0 straff i dressyren med en felridning så mig kan du inte klaga på iallafall :angel:

jag red också i hermanstorp i msvb och hade 43,5 tycker att det är ganska skaplig straff.....

Antar att det är du som hade den vita ponnyn.. zipp ngt? Har iaf för mig att jag tyckte riktigt mkt om eran dressyr ;) Men, lågt straff är inte alltid (enligt mig) = bra ridning.

En trevlig dressyr?

En häst och ryttare i harmoni där man ser att hästen accepterar bettet och ryttarens hjälper. En häst som söker sig FRAMÅT-nedåt och jobbar bakifrån. En ryttare som inte "sitter emot" hästens rörelser utan följer med och är mjuk i handen, som inte BERÖMER så fort hästen trillar bakom lod (det vanligaste jag blir irritrad på) efter ett för hårt tygeltag.

Eller menade du straffen? Precis som i dressyrtävlingar så tycker jag endel bedömningar är lite konstiga.. Ex ekipage som får 8-9:or på en mellantrav som eg är ökad trav. Flertalet som går bakom lod där domaren verkar gilla formen (höga betyg).

Egentligen så är jag inte så negativt inställd till dressyr/dressyrbedömningar som det kanske låter. Var bara så deppig efter denna dag.. Synd att det är så vanligt bland hästfolk (trodde fltfolk stod liite utanför) att vara mer eller mindre medvetet elaka mot sina hästar. Citat från ngn användare på buke: "Tyvärr är det så att hästarna gör det vi ber dem om."

Självklart finns det konstiga bed. men jag måste ändå säga att de som brukar få bra poäng brukar få det över lag dvs det är hästar som går bra och som rids bra.

Sedan finns det alltid undantag, och ja jag tycker inte heller om när det döms efter namn eller att en ökad trav skall få högre poäng än en riktig mellantrav.

Haha. min häst "kunde" inte gå i form när ja tävlade fälttävlan... Jag fick 47,9% . Inget bra resultat men jag var bara där för att testa på det, för att se om min häst ftyckte om det.
För ja är ingen bra dressyr ryttare o hästen är absolut ingen dressyrhäst :crazy: :p

Liknande trådar

V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 603
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama