Dålig blodbild samt hög feber

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare mallelund
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 917
M

mallelund

Hej!
Efter att varit lite slö senaste veckorna insjuknade min häst akut i torsdags med hög feber, svullna och ömma lymfkörtlar, svårt att svälja. Ingen snuva eller hosta. Vi tog infektionsanalys samt erlichiaprover.
Enligt blodprov lågt HB, dåligt med röda och vita blodkroppar, dåligt med trombocyter samt diffen visade övervägande lymfocytära celler.

Är nu insatt på Penovet och Metacam men vågar inte ens hoppas på en förbättring.

Blodcancer? Annan ide?
Någon som varit med om ngt liknade?

Malin :cry:

Sv: Dålig blodbild samt hög feber

En häst jag red tidigare hade liknande symptom (vet inte hur blodvärdena såg ut) då var det erlichia. Hon återhämtade sig helt efter behandling.

Har vet. sagt något om fortsatt behandling om behandlingen inte hjälper?

Hoppas pållen blir bättre ;)

Usch, jag vet inte vad det kan vara, men jag vet hur jobbigt det är med en sjuk häst.
Har också sjuk häst.:(

Lider med dig!

Hade hästen feber i flera dagar? min fick oxå hög feber förra veckan, men gick tillbaka redan dagen därpå.. jag ringde jouren på kvällen men han sa att det var inget han kunde göra mer än att komma ut och konstatera att hästen hade feber :crazy: så jag rinde min ord vet på morgonen, han sa att jag skulle avvakta och se om febern gick ner och ta det lungt och bara skritta honom över helgen. Nu var ju febern borta dagen efter.. vet faktiskt inte vad det var inge förskyld inge snorig el någonting efter det :confused:, fick för mig att han reagerat på nån växt i hagen men jag hittar inget giftigt. tog dock bort honom från den hagen. Ville mest bara fråga om din hade feber i flera dagar.. (det blev långt..);) Hoppas att din häst kryar på sig!

Senast ändrad av en moderator:

Hej! Min häst har ännu 40 graders feber. Står nu sedan 2 dagar på behandling för erlichia men utan resultat.
Blir avlivning imorgon om ingen bättring under natten. Hennes blodbild är jättedålig, nu ännu mindre vita samt nästan inga trombocyter samt visar diffen omogna celler ... puh!!

Akut ekollonförgiftning kan visa sig med din hästs symtom.

Ge hästen iaf. tiden ut gällande anaplasmosbehandlingen, man brukar se en förbättring första dygnet men ibland så har det tagit upp till sista dagens behandling innan man sett en vändning.

Åh fyy, stackars dig!:cry: Håller tummarna för att det vänder!!

Liknande trådar

Avel Mitt 12åriga sto som jag köpte i våras hade i onsdags jämntjocka svullna bakben, jag blev genast lite misstänksam och tog temp, 39,9...
Svar
14
· Visningar
2 351
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka