Dålig bjudning mm..hjälp!

T

tomat5

hej alla!:laugh: Det är så att jag är medryttare på en arab som har Otroligt Dålig bjudning.... han kan springa på som bara den, men i galoppen är det mest som om han "hoppar" fram och inte riktigt galopperar...:cool: och man får otroligt dålig balans på honom... om man har spö så sparkar han något fruktansvärt mot det.. jag har ridit för en superduktig tränare, hon sa bara att det var som om han hade 2 handbromsar i:grin: vi jobbade mkt på att få fram honom, även att jag hade spö ibland.. och genom hoppning, att han skulle tycka att det var roligare, men han bockade mest och ja flög all världens väg :crazy: han är också sprallig, allmänt "arabig" av sig... skulle verkligen vilja att han fick bättre bjudning, tror allt skulle bli bättre då.... Tips??! :idea: skulle verkligen behövas! :bow:

Sv: Dålig bjudning mm..hjälp!

Hej!

Jag börjar med de vanliga frågorna:
*Är hästen kollad av veterinär?
*Passar sadeln? (inte bara ligger sisådär).
*Passar bettet?
*Är hästen så pass stark att den orkar galoppera ordentlig?
*Ger du dubbla hjälper/får hästen att känna sej låst?

Jag har själv en arab och hon är mycket lätt att få att galoppera på stället- bara hålla fram och driva på så blir hon tokkort och vägrar gå framåt. Det är lite av en arabfeature.. Oftast när hästar gör som du beskriver vill de tala om att något är fel, sen om det är smärta eller att ryttaren rider som en säck potatis är ju upp till ryttaren att ta redan på (i mitt fall är det jag som rider som en kratta, men så länge jag lyssnar på min kära häst och försöker bättra mej är vi iaf på rätt väg). Jag har träffat ytterst få hästar som är "arabiga" pga rasen.

/ Lavinia, men en urcool arab som alrid skulle nedlåta sej till "arabbeteende" om inte matte rider så klantigt att inget annat val finns.

sådär var min med.
min tränare sa att jag red henne trött och att jag skulle galoppera så fort vi kunde några varv och de hjälpte. Ställ dig i lätt sits och smacka. Annars kan du prova rida ut

hästen är kollad av veterinär, inga fel... Sadeln, (tror jag) är utprovad av en sadelutprovare... då den borde det inte va några fel på... bettet borde passa, tränaren kollade alllt sådant när jag red eftersom hon också misstänkte att hästen hade ont..Han kan galoppera "ordentligt" när man är ute, och andra hästar är med ;) men det kan bero lite på muskler såklart! jag kan ju inte säga att jag rider superbra, man har alltid något att jobba på, så klart det också kan inverka lite, men jag tänkte på om ni/du har något tips på någon övning eller något? ;)

sådär var min med.
min tränare sa att jag red henne trött och att jag skulle galoppera så fort vi kunde några varv och de hjälpte. Ställ dig i lätt sits och smacka. Annars kan du prova rida ut

alltså jag rider mkt ute o så, då kan han galoppera ganska bra.. men han bockar lätt o så... men så fort man kommer in på banan så bara känns de som om de blir tvärstopp:grin: även i skritten liksom..

Min arab va lika när ja fick henne.
Jag har lite övningar som hjälpte henne.
De som många gör fel är att försöka få en bra galoppfattning innan hästen går bra i skritten/traven. Rid fram hästen ordentligt utan att trötta ut den, se till att den har bra framåt bjudning i traven. Gör halvhalter men behåll framåt bjudningen se till att den går i stadig form sen gör du en fattning o galopperar på i ganska fort tempo ställ dig i lätt sits efter ca 3 min så sätter du dig o gör halvhalt så hästen kortar sig något i ca 3galoppsprång sen saktar du av till trav travar några meter gör samma sak igen träna på de ett tag. Med fördel kan man göra de ute spec i början så hästen får bättre bjudning :)
Gör en massa kul med hästen, så den inte blir uttråkad:)
Om den inte går att hoppa så träna bommar börja i skritt och trav.
Min unghäst blev också galen av att hoppa i början, en jätte bra övning är att ha ca 5 bommar som är upphöjda på ena sidan av bommen bara, som en cavalettiserie sen ett litet hinder efter serien t.ex. ett litet kryss fatta galoppen ca ett-två språng före. Hästen hinner oftast inte göra så mkt dumheter fram till hindret då :)
En annan sak är att hoppa små hinder på en volt då har du den rundad hela tiden och hästen måste hitta balansen och koncentrera sig :)

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

efter galoppfattningen på min arab så galopperar han i en skitkort galopp på 3 spår och det enda jag kan göra för att få honom att söka sig framåt och bli någolunda rakare är att driva med knappt någon kontakt i bettet. Det är arabens grej.

Så när du fattar galopp, ta tag i manen el likn. med innerhanden så den ger full eftergift och håll kvar lite, lite kontakt på ytterhanden så kan hästen fatta galopp utan att bli svängd/låst/tillbakahållen. Då kan du som ryttare ha kontroll på hästen och ge den eftergift att själv ta för sig i de första galoppstegen. Men sen när fattningen är gjord ska du inte samla hästen alls utan håll kvar händerna som tidigare och när den bjuder framåt, beröm och sakta av till trav. Om den inte bjuder efter 2-5 steg så ställ dig upp i lätt sits, med samma händer som innan: eftergift på inre hand, kontakt på ytterhand, och driv.

Men detta tipset funkar bara om hästen bjuder framåt i alla andra gångarter. Detta jobbar jag hela tiden på med min arab, från marken och från hästryggen. Vissa dagar bjuder han framåt och sänker huvudet men andra dagar så går skritten mer åt molnen än framåt och då är det lönlöst att ens försöka få en jämn trav utan jag får sitta och jobba förhållande- och framåtdrivandehjälper.

tack för alla tips och ideér! :bow: Nu får jag försöka komma igång m pållen igen, lättare nu när man fått lite inspiration! :p har ni några tips på hur jag kan jobba m bjudningen från marken? typ tömköra o massa då... eller något.. :grin:

tömkörning är bra ibland :) om inte annat för att den ska bygga mer muskler. Löshoppa brukar dom tka är kul med ! :)

Kolla upp "utbildningskalan häst". Bara att googla så kommer det upp massor. Från den kan man få lite inspiration eftersom det ger en lite större bild om hur en häst fungerar.

Och jag ska använda tömkörningen för att min pålle ska ta stöd och balansera upp sig, inga inspänningar som ridhäst-tömkörningen utan bara bett - körgjordsringarna - min hand i första hand.

Men eftersom du är medryttare så gäller det ju också att du och hästens ägare rider på samma villkor för hästen... (flummigt skrivet, hoppas du förstår)

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301
Kropp & Själ Är inte ute efter att någon ska försöka ställa någon diagnos nu, självklart är det ingen som kan det över nätet. Jag vill bara få lite...
2
Svar
25
· Visningar
4 282
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar