dålig balans

N

nathalieuhlan

Hej! :love:

jag tycker jag har otroligt dålig balans, och skulle behöva lite tips och övningar jag kan göra för att bättra på min dåliga balans,
har varken bra balans på hästryggen eller på mina två egna ben. men de är framförallt på hästryggen jag vill träna upp balansen på :p

Kan det ha o göra med mina otroligt svaga fotleder och hur isf kan jag träna upp det? :eek:

Sv: dålig balans

har du dålig balans när du sitter ned med? jag har knäproblem vilket gör att jag blir "ostadig" när jag rider lätt osv, men sitter jag ner går det bra.
bästa balansträningen är ju barbacka ;)

Jag går sjukgymnastik, och där får vi med knäproblem träna på en "balansplatta", vilket även skulle vara supet till vrister! kolla in på tex Team sportia och fråga efter balansplatta / Balansmatta.

För att förbättra balansen på hästryggen så är det bra träning att rida utan stigbyglar. Låt gärna någon longera dig så kan du koncentrera dig helt på din sits och balans.

När det gäller svaga fotleder så är balansplatta som Tender nämnde väldigt bra. Gå på ojämna underlag som skogstigar, sandstränder, mjukmattor osv är också väldigt stärkande. Tåhävningar och att stå på ett ben är inte heller så dumt för balansen och fotlederna och det kan man göra varsomhelst.

Ja, då är det väl bara att sätta igång och träna:D

Av att bara rida helt vanligt hjälper också, eftersom det också stimulerar balanssinnet. Men det kanske inte är lika effektivt som att rida barbacka/ utan stigbyglar.

Dålig balans kan säkert bero på svaga muskler. Ju starkare man, desto stadigare känns allt tycker jag.

hela vintern rider jag barbacka å på våren har man sån jäkla balans så de e inte klokt sen åker sadlen på på våren å sne barbacka när det är varmt på sommaren och sedan sadel på hösten. så brukar jag göra. men självklart så blir d elite variation därimellan.

Känner igen det där, fast kanske mest koordinationen för min del. Jag kan knappt GÅ rakt fram utan att småvingla ens om jag koncentrerar mig på det! :rofl:

Ska följa tråden för lite tips! ;)

En grej som jag själv brukar tänka på att det inte bara är balansen i sig när man rider utan att det ska vara en bra balans för ändamålet. Man behöver inte sitta och vingla hit och dit för att få dålig balans som ekipage, tyngdpunkten kan vara knasig även om man sitter hyfsat stadigt.
Alla de klassiska träna sits-övningarna och liknelser man kan ta till (gärna vid longering utan stigbyglar) borde vara bra.

Ett tips jag försökt ta till mig är att först lyfta upp knäna låångt upp, så man nästan har dom vid manken på hästen, och försöker att lyfta med skelettet, inte med musklerna. Sen flyttar man ut låren åt sidorna, bort från sadeln, likaså där - med så lite muskelspänning som möjligt. Slutligen flyttar man bak låren så mycket som möjligt (utan att själv hamna i framvikt) med så raka ben som möjligt och verkligen överdriver.
Det som händer är dels att man nöter in det där med att rida med skelettet och inte spänner sig i onödan, och dels kommer man ner på rumpan så tyngdpunkten hamnar långt ner. Den ska inte vara på sittbenen (då blir man inte tillräckligt rörlig) utan hellre långt ner i magen. När du flyttar benen på det här viset kommer troligen din placering av rumpan också ändras. Det blir lättare att hitta ett mellanting där man inte sitter för mycket på rumpan och inte i framvikt.

Har själv börjat få pejl på just rumpan mer än tidigare (gått ner mig MASSOR efter hästuppehåll på ett par år och har en häst som kräver mycket vad gäller sits och balans :angel: ) men måste hålla bättre koll på underskänklar och överkroppen - att inte hamna i framvikt.

lyfter du båda ben, eller ett itaget, verkar vara en kanon bra övning, likaså balans platta.

lyfter du båda ben, eller ett itaget, verkar vara en kanon bra övning, likaså balans platta.

Båda ben, fast ett i taget kanske man skulle prova! :d Det man får tänka på då är att inte ändra överkroppen utan BARA lyfta ett ben i taget utåt absolut inte ändra något annat, då tränar man ju på att inverka med ett ben i taget utan att vika sig! :idea:

Jag fick lära mig en jätteenkel och jätteeffektiv övning för många år sedan. Den tränaren använde den övningen både till nybörjare och till dem som red medelsvår/svår klass.

Lägg tyglarna i en bygel, så att du har lite bromskontroll på hästen, men inte ett direkt stöd. Trava sedan och rid lätt, men rid sitt-sitt-stå-sitt-sitt-stå. Variera med att rida sitt-stå-stå. Det gör att man blir tvungen att se till att fötterna är under ens egen tyngdpunkt, och man kommer ifrån det där med att "skjutsas" upp av hästens rörelser. Tänk på att inte använda tygeln som stöd bara. Lycka till!

Obs! Strunta helt i hur hästen har huvudet, det är din egen balans som ska tränas.

Jag fick lära mig en jätteenkel och jätteeffektiv övning för många år sedan. Den tränaren använde den övningen både till nybörjare och till dem som red medelsvår/svår klass.

Lägg tyglarna i en bygel, så att du har lite bromskontroll på hästen, men inte ett direkt stöd. Trava sedan och rid lätt, men rid sitt-sitt-stå-sitt-sitt-stå. Variera med att rida sitt-stå-stå. Det gör att man blir tvungen att se till att fötterna är under ens egen tyngdpunkt, och man kommer ifrån det där med att "skjutsas" upp av hästens rörelser. Tänk på att inte använda tygeln som stöd bara. Lycka till!

Obs! Strunta helt i hur hästen har huvudet, det är din egen balans som ska tränas.

har för mig att det kallas för att rida i "vals-takt", om det hjälper förklaringen :D och det funkar verkligen super! är jättesvårt i början, även om det låter lätt!

Som andra skrivit, rid utan stigbyglar det tränar upp balansen mycket.

Sen träna med balansboll, tycker det är mycket bra träning. Som även stärker bål partiet och du får en bättre balans.

Sen även balnsplattor är bra, det använder jag får att träna upp mina knän.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 441
Senast: Roxy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 899
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
882
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 182
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama