Sv: dålig balans
Känner igen det där, fast kanske mest koordinationen för min del. Jag kan knappt GÅ rakt fram utan att småvingla ens om jag koncentrerar mig på det!
Ska följa tråden för lite tips!
En grej som jag själv brukar tänka på att det inte bara är balansen i sig när man rider utan att det ska vara en bra balans för ändamålet. Man behöver inte sitta och vingla hit och dit för att få dålig balans som ekipage, tyngdpunkten kan vara knasig även om man sitter hyfsat stadigt.
Alla de klassiska träna sits-övningarna och liknelser man kan ta till (gärna vid longering utan stigbyglar) borde vara bra.
Ett tips jag försökt ta till mig är att först lyfta upp knäna låångt upp, så man nästan har dom vid manken på hästen, och försöker att lyfta med skelettet, inte med musklerna. Sen flyttar man ut låren åt sidorna, bort från sadeln, likaså där - med så lite muskelspänning som möjligt. Slutligen flyttar man bak låren så mycket som möjligt (utan att själv hamna i framvikt) med så raka ben som möjligt och verkligen överdriver.
Det som händer är dels att man nöter in det där med att rida med skelettet och inte spänner sig i onödan, och dels kommer man ner på rumpan så tyngdpunkten hamnar långt ner. Den ska inte vara på sittbenen (då blir man inte tillräckligt rörlig) utan hellre långt ner i magen. När du flyttar benen på det här viset kommer troligen din placering av rumpan också ändras. Det blir lättare att hitta ett mellanting där man inte sitter för mycket på rumpan och inte i framvikt.
Har själv börjat få pejl på just rumpan mer än tidigare (gått ner mig MASSOR efter hästuppehåll på ett par år och har en häst som kräver mycket vad gäller sits och balans
) men måste hålla bättre koll på underskänklar och överkroppen - att inte hamna i framvikt.