Dålig andedräkt

Filbunke

Trådstartare
Hunden käkar numera färskfoder, vilket hon älskar. MEN många av dem luktar ju något så fruktansvärt illa och det känns som att hela hon stinker efteråt. Förutom att det sätter sig i skägget luktar hon ju ur munnen och värst är det när hon ätit laxfodret. Jag står inte ut! Hon kan ligga 1 meter ifrån henne och jag tycker ändå att hon stinker fisk.

Finns det något (ofarligt) man kan ge hunden så det slutar stinka så dant? Borsta tänderna funkar inte, (tandkrämen smakar leverpastej och luktar också så illa) och att tvätta skägget tar bara ur lukten från just skägget men inte ur käften.

När hon var valp satte hon i sig ett av mina lypsyl som doftade hallon och då luktade hon gott, men det är ju inget alternativ :D

Hur ser hon ut i munnen? Tandsten eller så? Eller är det helt enkelt själva maten du tycker att luktar illa och vilka sorters färskfoder ger du i så fall?

Hur ser hon ut i munnen? Tandsten eller så? Eller är det helt enkelt själva maten du tycker att luktar illa och vilka sorters färskfoder ger du i så fall?
Hon är bra i munnen och ingen tandsten.
Det är själva maten som stinker, särskilt fisksmaken.. Hon äter mush måltidskorvar, den med lax är den värsta!!

Därför slutade jag ge mina laxolja mådde så förbenat illa när hundarna kom i ansiktet på mig. Kunde inte äta lax på ett tag heller... Känner på lillkillen som äter färskfoder att det luktar äckelpäckel ur hans mun. Men de äter ju råttkött så det är ju inte så konstigt att de luktar äckligt

Min började också att lukta som en gamal varan i truten på färskfoder. För att inte tala om hur äckligt skägget blev!!
Testade ett par olika sorter men gav sen upp. ALLA kommenterade hans andedräkt. Provade med både tandborstning och sådana där "godisar" som ska motverka dålig andedräkt.
Gick tillbaka till torrfoder och lukten försvann.

Hm är det så illa alltså. Torrfoder igen är inget alternativ dock.. Är dessutom extra känslig mot lukt av kött eftersom jag är vegetarian. Sambon jobbar dessutom i fiskdisken så de två stinker ikapp hela dagarna :D

Så illa behöver det ju inte vara för alla :)
Nu har ju jag en Dvärgschnuzer med en massa ljust skägg....inte så praktiskt vid färskfoder. Inte nog med att han luktade apa, skägget blev missfärgat. Särskilt av laxen. Så han såg även lite ofräsch ut :yuck:

Nu har ju jag en Dvärgschnuzer med en massa ljust skägg....inte så praktiskt vid färskfoder. Inte nog med att han luktade apa, skägget blev missfärgat. Särskilt av laxen. Så han såg även lite ofräsch ut :yuck:

Haha jo, min är ju också en ds men hon ser iof alltid ganska ofräsch ut..

Jag försöker tvätta skägget och ha i något sorts torrschampo för hundar. Men andedräkten finns kvar..

Jag hade samma problem på färskfoder. Fast min luktade väldigt skumt, inte ruttet utan odören påminde mer om tungmetaller. Provade frekvent tandborstning, tugg för bättre andedräkt, något i vattnet med samma funktion, plackpulver, ingen skillnad. När det inte gick att ha hunden i bagaget utan att man fick åka med rutorna nerhissade fram gav jag upp, tyvärr.

Mina DS luktar inte alls illa ur munnen när de äter färskfoder. Ger främst Bravo och deras sorter utan vom luktar ju knappt något alls. De kan lukta lite en stund i skägget direkt efter att de ätit, men det känns verkligen bara om man har näsan nära deras huvud, inte annars. Och efter några timmar försvinner lukten. Men andedräkten luktar inte illa.

Däremot ger jag inte färskfoder dagligen pga risken för missfärgning i skägget av fukten.

TS, prova en annan sort färskfoder utan fisk? Bravo lamm är relativt torr och luktar knappt något alls.

Liknande trådar

Hundhälsa Då var det dags, rädslan, ångesten och tankarna att "man ska inte skaffa djur". Mollan är dålig, och jag livrädd! Idag vid 14-tiden låg...
Svar
13
· Visningar
2 132
Senast: Fibusen
·
Relationer Hur talar man om för sin partner att han har dålig andedräkt? Vi har varit tillsammans i över ett år. I början kände jag nog aldrig att...
2
Svar
35
· Visningar
10 014
Senast: Badger
·
Hundhälsa Min tik har haft dålig andedräkt i 3 år (hon är 5,5 år). Jag har skött hennes tänder med tandstensskrapning, plaque-off, borstning och...
Svar
14
· Visningar
7 537
Senast: Annika_L
·
T
Övr. Hund Min hund har fruktansvärt dålig andedräkt. Jag har provat det mesta, olika "godisar" som ska va bra och någon spray och tom borstat...
Svar
8
· Visningar
1 146
Senast: Shettisar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna