Dagur frá Thvera

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare La_Faye
  • Startdatum Startdatum
L

La_Faye

vill veta mer om denna hingst, någon som vill berätta lite? :idea: speciellt avkommor, vad han nedärver. Undrar också vem mamma Dögun är efter.

Dagur frá Þvera (IS1991158660) är en isabellfärgad femgångshingst, född 1991. Han är efter Feykir frá Hafsteinsstödum och undan Dögun frá Kambi.

Dögun är isabellfärgad och efter Jupiter frá Reyjkum och undan Skjona frá Kambi.
Feykir är en skimmelfärgad femgångshingst, totalbedömd till 8,04p.

Dagur har Sörli frá Saudárkróki i stamtavlan på sin mammas sida. På både pappans och mammans sida har han Kolkuos-blod (mest på pappans sida).

Dagur är bedömd både på Island och i Sverige. Han har bl a 8,5 för vilja. Totalbedömningen är 7,90p. Vid bedömningen i Sverige år 2000 fick han omdömet "Välbyggd femgångshingst med mycket bra pass".

Lite bilder:
Dagur frá Þvera

Dagur frá Þvera

Feykir frá Hafsteinsstödum

Feykir frá Hafsteinsstödum

En vacker hingst! Ser ut som en riktig sagohäst! Har jättebra psyke....

okej, tackar så mkt! Vet du något om Jupiter, bedömning och stam? Sökte efter honom men hittade inget.

Stoet jag funderar på att använda honom till är ett femårigt (i år) fyrgångssto. Hon är välrest, välbyggd och har rena gångarter. Hon har medelvilja och väldigt stabilt psyke. Hon är e. Atlas från björkskär (e.Otur frá saudarkroki-Hrafn frá holtsmula) och har saudarkroki-blod på mammans sida. Jag vill ha en hingst med både Kolkous och saudarkroki-blod och har kollat närmare på Dagur då, och även Almur frá Leakjamoti. Jag strävar efter att avkomman ska bli välrest, gärna lite lättare än mitt sto, med bra lynne och vilja samt stora, flotta gångarter. Förstår att det är svårt att svara på, men vilken av dessa hingstar skulle ni föredra att använda till det sto jag beskriver? eller har ni något annat förslag som passar in på det jag söker? :)

Jupiter frá Reyjkum (IS1971125190) är efter Sörli frá Saudárkróki och efter Venus frá Reyjkum. Även Jupiter är (var?) isabell.

Han är som högst bedömd till 8,00p med bl a 8,5 för vilja.

Hej

Jeg vil anbefale Almur på det varmeste - jeg fik Maj 03 en fin højrejst og meget let føl efter Almur og et ret velbygget - men relativ maffi sto - morderen er klart 4 gænger men føllungen viser alle 5 gangarter og er virkeligt fin - :D
jeg har to venner der også har fået Almur afkom - og også de er fine og langbenede...
han er også ekstrem smuk selv - ( synes jeg ) - og så er han så cool

Båda hingstarna verkar snälla och har mig veterligt inte visat eksemtecken än. Båda är klart tävlingsbara och meriterade så man vet att de funkar som ridhästar. Almur har i mitt tycke flottare gångarter och är något lättare i typen, Dagur har mer urhästutstrålning, man och tuffare färg.

Lycka till :)

Hej!

Almur ger enligt mig jättefina välresta och stora avkommor, hade en valack innan efter honom som blir 5 i år, lite mer än 140 i mankhöjd, otroligt snygg och välrest, tyvärr så vet jag inget om gångarterna med ryttare på ryggen men på marken så låg traven och galoppen på medel och lite till, tölten har jag ingen aning om alls.

Jenny

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?