Daguet Rapide eller Windsongs Legacy?

via

Trådstartare
Som ni kanske vet ska vi seminera en bunt märrar med Daguet Rapide i år.
Nu har vi eventuellt fått möjlighet att låta en av märrarna gå till Windsongs Legacy istället. Vilket av dessa tror ni man får bäst betalt för 2011?:D

Sv: Daguet Rapide eller Windsongs Legacy?

Kan man seminera med DR i Sverige i år?
Fick för mig att STC räknar honom som död nu..

Men jag kanske har fel.. :confused:

AM

WL är väl död vad jag vet men är DR också det? Just ja, det var han som försvann, va?

Personligen så gillar jag DR mera men det beror ju på vad för sto man har vilken som passar bäst. Jag TROR att man får bättre betalt för DR.

Vi seminerar i Danmark. Gäller båda hingstarna.

Om man får bättre betalt för DR blir det definitivt han, för WL är dyrare.
Och för att förtydliga, det stoet som var aktuellt för att byta borde kunna funka med vilken som av dem.

Samtidigt som det kanske blir mer unikt med en avkomma efter WL som vi VET är död och därför betingar ett högre pris vid försäljning.
DR (om han nu är försvunnen för gott eller inte?) finns ju iaf hoppet om att han kommer tillbaka, kanske.
JAg gillar DR bättre främst pga att hans moderstam lagt stjärna på stjärna medan det är mer fattigt på WL:s möderne.

Jag hade också valt WL av samma anledning som Solros. Jag skulle resonera som så att det inte är bra att lägga alla ägg i samma korg.

Avkommemässigt hittills så har de väl lämnat rätt jämbördigt. Men det är ju svårt att förutspå hur det fortsätter. Finns alltid en risk att använda en hingst som bara lämnat ett par kullar och innan man ser vart det barkar så att säga. Floppar båda är man ju rökt ändå om något år.

Senast ändrad:

Vi seminerar i Danmark. Gäller båda hingstarna.

Aha..då fattar jag :idea:
Visste att DR är "godkänd" där men inte här.

Kontigt.
Danskarna tycker att DR fortfarande är tillgänglig medans svenskarna har dödförklarat honom.

Visst är det smidigt att ha fölston i Sverige :crazy:

AM

Oerhört smidigt...
Med Daguet-sperman var det så fånigt att den befann sig i Sverige. Min man körde ner märr nummer ett till Danmark igår, och fick plocka med sig sperman på vägen. Var ligger logiken i att frakta märr och sperma utomlands för att seminera och sedan ta hem den (förhoppningsvis) dräktiga märren, med en registreringsbar avkomma i magen? I'ts beyond me.

Senast ändrad:

Men det är ju inte klokt! :eek: :eek: :eek: :eek: När ska de börja lyssna på oss uppfödare egentligen?

Det kan man verkligen fråga sig. Jag tycker att alla föreningar eller organisationer består av och är till för sina medlemmar. I vissa organisationer verkar det dock inte som om man kommer ihåg vad man finns till för.

Jag håller med.

Det är inte klokt egentligen. Usch, vad arg jag blir! :mad:

Daguet Rapide alla dar i veckan :love:

Igår fick ytterligare en Rapidare Svenskt rekord...för 4 åringar på lång distans..14,7 och Trim tog det.

Senast ändrad:

Ja, efter senaste beskedet vi fick då blir det nog DR inte bara alla dar i veckan, utan även i alla boxar i stallet.:D
WL verkar bli för dyr i jämförelse.
Inom ett par dagar ploppar nog Daguetare nr två för i år ut. Snyggots mamma är på g. (Hörde du att han vann en överlägsen seger i fredags?)

M och jag stod i hagen och tittade på Jalusies unge idag och sade Åååååh i kör. Hon är så fin!

Grattis Grattis :D, äger ni honom fortfarande ?

Jag skulle inte tveka en sekund heller att ta DR.men jag kanske inte får svara i denna tråden :rofl:
Den märrungen är skitfin och har alldeles sådär utstrålning som dom ska ha :love:

1% äger vi. :D
Han står här och tränas av oss mao.

Oerhört smidigt...
Med Daguet-sperman var det så fånigt att den befann sig i Sverige. Min man körde ner märr nummer ett till Danmark igår, och fick plocka med sig sperman på vägen. Var ligger logiken i att frakta märr och sperma utomlands för att seminera och sedan ta hem den (förhoppningsvis) dräktiga märren, med en registreringsbar avkomma i magen? I'ts beyond me.

Helt otroligt löjligt.

Tänker på vår egen märr Clipper som vi skulle seminera förra året.
Gubben kommer dragandes med nåt reklamblad och sa:
-Titta här, Love Yous bror (eller vad det nu var)
-Bra pris och han Doubois (hur det nu stavas) är ju en hejare på att ha bra hingstar.

Där var det nära en dumhet.

För när jag kollade mera så var hingsten godkänd överallt men inte här.
Om man nu inte ville ha klass 2

Vi skulle, som du skriver, köra skrället med föl vid sidan ner till Danmark, seminera där och sedan ta hem igen.

-Nähädu! saa jag. Inte f-n ska hon dit med ett föl vid sidan som vi sålt och sedan skall jag stå i vår seminspilta och jobba med andras märrar?
Aldrig i livet.

Så Clipper slapp resan ner och seminerades hemma. Tog sig, släppte på hösten (hade atrofi) och togs sedan bort i december.

Hela denna fraktandet med märrar kors och tvärs är helt galen.
Man skryter om att tekniken går framåt, det finns frysbussar, det finns importörer, det finns allt som kan få märra dräktig hemma.
Och så är hela tekniken saatt ur spel för en massa korkade regler :mad::mad:

AM (ursäkta den delvisaa trådkapningen)

Jag hade valt WL, speciellt som ni går med många till DR.

Oki, tycker du detta är svagt möderne?
http://blodbanken.nu/servlet/GetBBData?type=production&mmm=181297&breed=warm

Nej, jag sa inte att det var ett svagt möderne men jag anser att Daguet Rapide har ett bättre.
Där har det kommit fram goda tävlingshästar/avelshingstar och avelsston som själva lämnat avelshingstar i i stort sett varje generation och i varje led på ett betydligt mindre antal hästar.
Det är ofta svårt att jämföra franskt och amerikanskt inbördes men eftersom det amerikanska blodet anses som säkrare så gör ju det att DR möderne ser än bättre ut.
Tycker jag. Andra kanske tycker annorlunda.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 445
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?