Under min och Svanssons dryga 7 år ihop har vi pusslat en hel del med olika lösningar. I början var jag hemma nästan jämt, med undantag för någon föreläsning i veckan. De dagarna passade en vän honom alternativt mina föräldrar (några gånger när jag bara var i skolan en timme + 5 minuters promenad dit/hem har han fått vara ensam med en granne som haft koll på honom.

När jag pluggade lite mer började han på dagis och var där nästan alla dagar i veckan men inte särskilt många timmar. (Typ mellan 9-13 som standard). Sen började jag jobba kontorstider och då utökade vi dagistiden till långa dagar på heltid med några undantag (om någon förälder var hemma, jag var dålig eller om dagis var stängt).

När jag blev sjukskriven blev det halvtid på dagiset (för att något skulle hända i hans liv eftersom jag inte alltid kom upp ur sängen men ändå var hemma).

Nu jobbar jag bara deltid och mycket kvällar/helger så då är vi oftast hemma ihop. Någon dag i veckan är han på dagis (om vi har möten etc på jobbet), annars får han vara ensam någon timme mellan det att jag börjar och sambon slutar. Ibland är han även hos någon vän eller med mina föräldrar.

För oss har alltså dagis varit ett jättebra alternativ och en förutsättning för att livet skulle gå ihop under en person. Så länge det inte har varit för långa dagar och varje dag (det blev lite mycket, framförallt när han blivit lite äldre och lite bekväm av sig) har det fungerat riktigt bra och min hund älskar ditt dagis.

Våra hundar är unga, så oftast är de inte ensamma mer än max 4 timmar, de har för det mesta hundvakt hela tiden. Jag åker hem på lunchen även när vi har hundvakt för att pussa på dom. :laugh:

Jag får ha med dom på jobbet, men det hatar dom. Eventuellt blir det dagis när de båda är lite äldre, vi har ett som ligger 8 minuter från jobbet!

Dom är dock hur duktiga som helst på att vara själva. Aldrig några problem, så egentligen skulle det fungera att ha dom själva hemma och att jag kom hem på lunchen, men det känns inte så snällt. :o
Är inte speciellt mycket roligare för dom på många dagis heller =P där de ligger förvarade .

Senast ändrad:
Fast man kollar antagligen upp dagiset ordentligt innan :) här uppe finns det flera dagis där hundarna inte bara ligger förvarade. Ordentliga promenader, träning, kloklippning mm.
Det är tur de finns bra med=) är så tråkigt med de där förvaringsdagisen/pensionaten.

Jag har min hund på dagis. Hon trivs jättebra. De har gruppindelning efter storlek, men ser förstås också till att grupperna trivs ihop. De får en långpromenad i grupp på förmiddagen och någon slags aktivering på eftermiddagen (kan vara godissök av olika slag, miljöträning som att gå och hälsa på veterinärkliniken i närheten, bad sommartid m m) samt förstås kissrundor.
Jag valde det före att leta dagmatte/husse då jag hade fått bra rekommendationer samt att jag inte vill bli beroende av en enda person. Om denne skulle bli sjuk eller av annan anledning inte kan fortsätta ta hand om min hund så skulle jag få problem. På ett dagis finns ju flera anställda, så det är inte lika sårbart.

Vad är ni sugna på för hund?

Det är jättekul med vovve, men det tar mycket tid även om man lever ett liv där hunden kan hänga med på det mesta! Var beredd på det :)

Det är underbart med barn och hund, och jag är övertygad om att det är bra för alla parter. Hunden lär sig att umgås med barn, och barnen lär sig att umgås och respektera djur (av olika slag, inte bara hästar;)!

Tycker att det låter som att ni har bra möjligheter att skaffa vovve nu och så får ni kolla på ett alternativ sen om kvinnan ni känner inte längre kan hjälpa till. Ni har ju tid på er att hitta något bra alternativ!

Mina har änsålänge varit med mig på jobbet (häststall och ladugård) eller så har jag varit hemma då jag varit sjukskriven och arbetslös.

Men eftersom att hunden förhoppningsvis lever 10-15 år, ibland mer så får man nog räkna med att vissa perioder i livet så kommer man få pussla för att det ska gå ihop. Men är man beredd på vad det innebär att ha hund och ändå tycker att fördelarna väger upp nackdelarna så go for it :)

Vad är ni sugna på för hund?

Det är jättekul med vovve, men det tar mycket tid även om man lever ett liv där hunden kan hänga med på det mesta! Var beredd på det :)

Det är underbart med barn och hund, och jag är övertygad om att det är bra för alla parter. Hunden lär sig att umgås med barn, och barnen lär sig att umgås och respektera djur (av olika slag, inte bara hästar;)!

Tycker att det låter som att ni har bra möjligheter att skaffa vovve nu och så får ni kolla på ett alternativ sen om kvinnan ni känner inte längre kan hjälpa till. Ni har ju tid på er att hitta något bra alternativ!

En golden. Vi har varit sugna i flera år men känt att barnen varit för små innan. Nu är de 5 och 7 så man kan springa ut på en kortisrunda med hunden utan att de behöver följa med om man råkar vara själv hemma.

En golden. Vi har varit sugna i flera år men känt att barnen varit för små innan. Nu är de 5 och 7 så man kan springa ut på en kortisrunda med hunden utan att de behöver följa med om man råkar vara själv hemma.

Okej.. Golden.. :-?
Familjehund, visst men ingen soffpotatis!
Underbar ras men mycket aktivitet där!
Jag jobbar på hunddagis och vet av erfarenhet hur mkt energi de gör av med hos oss! ;-) Om ni skaffar hund.
Några tips om ni ska ha den på dagis i framtiden:
1. VÄNJ DEN VID ATT VARA SJÄLV!
(Personalen har många hundar att pyssla med så den måste klara av att personalen inte är inne hos den hela tiden då den inte aktiveras)
2.Vänj den att vara i LIVLIG miljö!
3. Vänj den vid ALLA sorters hundar.
4. Kontinuerlig träning/motion för att undvika onödig uppbyggd stress..
Har stött på rent för många stressade hundar som har mått dåligt p.g.a att ägarna slarvat med just dessa viktiga punkter i deras älsklingars liv... :-(

Det är tur de finns bra med=) är så tråkigt med de där förvaringsdagisen/pensionaten.

Boxdagis är för mig bra dagis. Då får de visst sällskap och rastningar vilket är det enda jag vill att dagis ska ägna sig åt. Tränar gör jag själv och det vill jag inte att någon annan ska kladda med. Mina ska dessutom inte släppas med andra hundar. Godissök och liknande aktivering har de inget behov av eftersom vi spårar en hel del.

Mardrömmen för min del vore ett dagis där hundar ska släppas ihop och leka och personalen ska hålla på och träna med sin egen metod. Nej tack!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, ny här på forumet! Hur som helst, det som blivit för mig är att min sambo tvingade på mig en hund förra året då hen lovade att jag...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 939
Senast: lilstar
·
Relationer Sambon och jag har varit tillsammans i snart 5 år och jag har väl mer eller mindre aldrig dragit helt jämt med hans pappa. Trots det här...
2
Svar
34
· Visningar
5 313
Senast: tanten
·
Hundhälsa Nu skulle jag behöva era kloka huvuden och erfarenheter. För er som inte redan vet så har jag en kastrerad dvärgpinscherkille på 1,5 år...
Svar
11
· Visningar
1 536
Senast: Bubbla
·
Övr. Hund Kanske skulle jag postat tråden på Förälder, men jag provar här. För att göra en lång historia kort så fick jag för snart ett år sen...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar