Dags igen......

Hambo

Trådstartare
Det ser ut som jag måste ta bort en häst igen .
Orkar inte gå in på detaljer .
Min oro ligger hos hans kompis sedan 15 år, sto som är grymt beroende av honom ( Hästen som ska tas bort ) Hon har en till kompis, ett sto .
Men hur gör jag bäst för mitt sto när hon ska "ta farväl " ska jag låta henne gå fram och nosa på honom efter det att han är avlivad eller ska jag bara låta det vara och se hur hon beter sig . Ni som har erfarenheter snälla dela med er . Jag märker redan nu på mitt sto att hon är " Sympatisjuk", lämnar inte valacken en sekund . Det andra stoet tror jag inte bryr sig så mycket .
Valacken får smärtsillande för tillfället och jag kommer att avvakta om det går till Mitten av nästa vecka .

Hambo

Sv: Dags igen......

Hej!

Inte skoj med hästar jämt, direkt...

Där jag jobbade innan hade vi 2 hästar som gått ihop i 20 år. När den ena blev för gammal och inte orkade mer trodde vi även nummer 2 skulle deppa ihop men så blev inte fallet. Hon tog förlusten mycket bra.

Det vi gjorde var att låta henne "ta farväl" när kompisen somnat in. Hon fick nosa, så hon "visste".

Det gick jättebra, trots att de varit bästa kompisar i 20 år...

/Lavinia

Men ska han vänta med att avbloda då, så att hon får säga "Hej då" utan en massa blod ?

Hambo

Oj..

Jag var ju inte med själv när det hände, så jag vet inte hur de gjorde. Men jag kan tänka mej att han som kommer kanske varit med om samma innan?

/Lavinia

Ja det är klart.. jag kan ju fråga honom. Jag är inte heller säker på att han avblodar direkt, har för mig att han "bara" gör lite grann först och tar resten i bilen . Uschanimej vad det känns tragiskt . Just nu har jag lust att göra mig av med alla hästar !

Hambo

Nästa gång jag måste ta bort en häst som är så bunden till en annan som vår var så tänker jag låta den hästen säga adjö genom att lukta på den om det är möjligt.
Tyvärr måste hästen avblodas inom 30 eller om det är 60 sekunder efter att den har bultats (vid spruta avblodar man inte alls) så det går tyvärr inte att vänta om man väljer bult. Ett alternativ om man tycker att det är otäckt med allt blod är att den andre hästen helt enkelt får vara med och se när det händer. Kanske kan ni avliva strax utanför hagen så ser ju hästen som är kvar alltihop och förstår säkert också.
Kan man så är nog det bästa att låta den som är kvar få lukta på den döda hästen men jag själv hade inte klarat av att se allt blod.

Så tråkigt att du är i ett sådant läge :( Hoppas att det vänder vad det än är så att du får behålla hästen lite till.

Kramar

Jag ska ta honom utanför hagen .
Jag tror att stoet kommer stå och titta ,men bli rädd för skottet .
Så det kanske löser sig av sig självt, att hon inte vågar komma och säga Hej då, men jag ska prata med " Bult killen" . Jag antar att jag kommer vara rätt knäckt och inget större stöd för mitt sto . Min Valack har inte förlorat sin glimt i ögat ännu . Men så fort han gör det , vilket jag vet sker förr eller senare, så ringer jag bultaren .

Hambo

fast det blir ju inget direkt skottljud med bultpistol, inte som med gevär så det är nog ingen fara.

Jag tycker det låter som ett skott eller stark smäll kanske .
Vi avlivade mammas häst för bara en vecka sedan så jag har Ljudet i färskt minne .

Hambo

Risk att låta flummig. Men hästar är kloka djur, de läser av sina ägare väldigt bra. Ditt sto VET redan vad som kommer att hända. Och varför. Hästar är inte rädda för döden så som vi är. Det är något naturligt.
"Berätta" för stoet innan genom att tänka historien du vill berätta. Varför, hur och vad som händer sen. De läser av oss. Speciellt hästar som varit i ens ägo länge.
Bäst är nog om hon kan lukta innan avblodningen för lukten av blod är skrämmande för de flesta hästar.
Kram i din svåra stund. Tänker på dig.

Håller med!

kl

Det är så hemskt när vi blir tvungna att ta bort våra älskade vänner. Var över ett år sedan vi var tvungna att ta bort våran kille, men jag minns det som om det vore igår. Förstår att det känns fruktansvärt!

Tack för kloka ord .
Det är faktiskt synd om mitt sto redan nu eftersom hon är en nära nog kärnfrisk häst som är sympati sjuk med valacken . Dom 2 tillsammans stöter samtidigt bort det nya stoet . Han är fortfarande ute med de andra, så länge jag ser att det funkar . Vet kommer hit och tar en koll om en stund, Det här känns som bland det värsta jag varit med om känslomässigt . Min Första Islänning, han har alltid varit lite knackig men i mina ögon den mest underbara ! Just nu är jag inne på att ge bort mina 2 ston till nån som uppskattar dom och kan ge dom vad dom förtjänar ! Så är läget just nu !

Hej från Hambo

Tid är bokad till på Fredag 8.30

Vilken jävla vecka det kommer att bli

Hambo

Jag är så ledsen för din skull :cry:
Ibland känns det verkligen helt hopplöst och man undrar varför man utsätter sig för allt. Jag hoppas att du ändå får en vecka full med mys och gos så att du kan minnas när allt är över att den sista tiden ändå var så bra den kunde.
Vi gör ju allt för våra djur och att ta bort dem när det är slut är en gåva vi kan ge dem, den största kärleksgåvan av alla.

du har tydligen samma problem som jag har :( mig gamla gamla ponny ska avlivas i veckan och jag vet inte hur jag ska göra med hans box/ hag kompis sen 14 år tillbaka :/. jag vet att gamlingen vet att han ska bort, ser det på honom och sen så har jag vetat om det och redan klarat av den mesta av sorgen redan (han känns inte heller som min gamla ponny längre, utan bara ett skal), dock så har jag inte märkt ngt på shettisen (kompisen) hon är precis som vanligt och verkar bara irriterad på honom när han tar extra lång tid på sig att t ex gå in/ut ur boxen :(
ska man bara låta henne vara eller ska man låta henne säga hejdå? vill ju inte att hon får en chock av att se sig bästa vän död, men vill inte att hon ska bli lämnad ensam i boxen en kväll och undra varför gubben inte är där :(. har 2 hästar också men de är inte så bra vänner med shettisen.

När jag haft föl som behövt avlivas så har det visserligen skett med spruta. Men stoet har fått vara med och själv fått bestämma när hon kan lämna det.
Har också varit med om att två gamla hästar av sig själv somnat in i hagen. Då har alla andra hästar först varit framme och konstaterat att den inte reser sig igen. Sedan har de lugnt gått iväg och inte ens vänt på huvudet.

Det svåraste jag varit med när det gäller kompisar var istället när mitt sto inte fick träffa sin hjärtevän efter han dött. Det verkade inte som hon fattade varför han inte svarde eller kom mer. Hon höll helt enkelt på att svälta sig själv till döds genom att bara stressa och inte äta. Som tur var så var hon dräktig och fölade någon månad senare. Sedan la allt på fölet istället för att leta efter vännen. Så om dina hästar är så fästa vid varandra blir det lättare om hon får se att den inte längre "är" häst. Men avblodningen måste man göra med en gång enligt lagstiftningen. Fast jag tror inte att det kommer att påverka att det finns och luktar blod. Det blir kanske bara en naturligt förklaring till att det hänt något.

Jag lider massor med dig :cry:

När jag har tagit bort två av mina på två olika tillfällen så har de fått stått inne i stallet över natten och han som avlivat kommit tidigt på morgonen.
När han kommit så har jag tagit ut hästen som ska avlivas och låtit den stått en stund i gången för att säga "hejdå", som någon ovan skrev så är de kloka djur så de förstår långt innan du ens kan föreställa dig.

Sedan har jag tagit ut hästen från stallet, stängt dörrarna in till stallet för att de inte ska se.
Gått en bit bort så de andra ska slippa se blodet och känna lukten så nära, och där har hästen fått sig en stor hink med allt möjligt gott i och så har den bultats. Avblodning sker direkt och jag skulle inte låta mina hästar gå fram och lukta på den avlivade hästen, dels för att de kan ha enorma ryckningar och dels så vet de redan om det.

Tänk på att gör du det mitt framför hagen kommer du ha blodet kvar där, ganska så svårt att få bort det direkt. Så hade jag vart du hade jag gått en bit ifrån.

Mina hästar som blev kvar efter båda gångerna har reagerat genom att stå och skrika och springa i hagen 1-3dagar och letat efter sin kompis. Sedan har det lugnat ner sig dag efter dag, men ena min sörjde i 2v ungefär genom att först skrika och springa, sedan skrek hon bara, sedan stod hon och vägra äta så jag fick mata henne för hand första dagarna och pratade massor med henne.
Jättesvårt att se hur de andra kompisarna lider, men tror de vet innerst inne att det var tvunget att göras.

Finns inge värre än att ta bort sin kompis, första hästen fixade jag inte att vara med själv på utan stod i fönstret och tittade vilket jag ångrar. Jag hade velat vart den sista personen som höll i henne :cry:
Den andra hästen var jag med och höll i grimskaftet, kändes bra att vara sista personen hon såg. Jag grät som en stucken gris, men hon tittade bara på mig och hennes blick sa " det är lugnt, jag får det bra, var inte ledsen utan ta hand om dig nu" sedan blundade hon och han avbultade.
Hon fattade inget snack om saken och hon längtade efter att inte ha ont, det syndes :cry:

Lider med dig och önskar dig alla lycka i framtiden!!

Jag har ordnat det så att Min kompis kommer och tar hand om mitt sto, hon har grimma på henne och avvaktar tills Valacken är död, han avblodas direkt och stoet kommer att ledas fram till honom för att nosa . Jag frågade kjell som han heter hur vi skulle göra, han sa att det hände rätt ofta att kompisen fick säga farväl . Jag vet inte riktigt hur han gör när han avblodar för det brukar aldrig finnas så mycket blod på marken efter han är klar . Han kanske lägger det i nån spann ???? Just nu känns det ganska OK och mina ston har börjat ty sig mer till varandra... så dom märker ju att han är dålig och tycker kanske han är tråkig som inte vill lattja med dom . Jag försöker att vara normal, men det är svårt . Vi får väl se hur det går .

Hambo

Så hade jag också gjort om det hade varit mina hästar och de hade varit så tajta med varandra. Jag hade dock inte låtit stoet stå och titta på när man avlivar valacken.
Var lite försiktig med att släppa ihop hästarna när din valack är så här dålig. Jag har sett en häst som var bästa kompis med en annan häst i minst 15 år, plötsligt försökte den ha ihjäl sin bästa vän, som väl var så stod ägaren bredvid och kunde ta hästen. Senare samma dag dog den andra (den var 34 år), det verkar som att hästar kan känna av när det är slut med en individ och skall "hjälpa till". Jag har hört en liknande historia av en god vän, där knäckte en häst båda frambenen på en ponny som var jättesjuk. Inte så roligt för de som var där och fick ringa grannen som var jägare.
Tröstkram till dig Hambo, det är hårt att avliva sina hästar.

PS. Nog tycker jag att det smäller rejält när man bultar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 760
Senast: Stereo
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
2 073
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 120
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka