Dags för planering -09

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bertil-bo
  • Startdatum Startdatum
B

Bertil-bo

Nu rullar det på och tankarna inför nästa avelsperiod har tagit fart. Om den slutat någon gång ?
Jag är som ni förstår inne på vilken hingst nästa år ?

Tanken är, om det går bra, att betäcka mitt sto efter 3-års testet. Som det ser ut nu känns det i alla fall väldigt lockande. Men, vi får se. Min fråga är, till alla kunniga här, hur tänker ni ?

Mitt sto: Född -06, e:Hip Hop ue: Cortus uue:Zadok (e:Nimmerdor).

Mödernesidan lämnat bland annat Zuidpool, Tinkas boy´s pappa, det visste ni ju. Men jag är glad åt det och kan inte låta bli att nämna det ;)

Så vad väljer jag ? Så här tänker jag:

Heartbeat: Dumt med Nimmerdor 2ggr ? (Han är en riktig favorit)
Aerline H: Fina omdömen, väl beprövad. Lämnat mycket bra.
Cyklon: Stoets modersida har lämnat väldigt fint efter Cardento.
Briar: Fina omdömen, väl beprövad, fina avkommor
A-Dur: Varför inte ? Fin stam, finns kanske inte tillgänglig så länge?

Detta är lite tankar. Som ni förstår är Heartbeat lite extra för mig. Men jag vill höra på er som har mycket erfarenhet av avel, vad hade ni lagt på mitt sto ? Med tanke på stammen. Stoet är mycket fint i modellen, långa ben, proportionerlig (man är ju partisk), möjligtvis en aning uttåad bak. Svårt att säga tycker det ändrar sig varefter hon växer.

Så hjälp mig :)

Sv: Dags för planering -09

Jag kan inte hjälpa dig med din avelplanering men däremot bidra med min :)
Cobstoet ska ev tävlas nästa år så hon ska troligen inte betäckas.
Connemara stoet ska betäckas på fölbrunsten nästa år så jag måste hitta en hingst i Sthlms trakten, annars så blir det L.Bossanova.
welshstona ska inte betäckas nästa år.

Hänger på tråden. ;)
Har också en -06:a (fbl e Inchrory - Up and At´Em) som jag har lite funderingar på att betäcka efter 3-årstest, så hingstspånandet har redan startat... En kandidat är Qalle, men fler förslag mottages tacksamt. Bilder på henne finns i DEN HÄR tråden

Jag gillar att planera i tid! Har hingstval redan klart till fölet fött i år tom :o

Nästa år är det i dagsläget enbart fröken Grå som ska betäckas, med vem vet jag inte riktigt ännu, men många förslag finns!

OM hon inte är dräktig i år så är jag sugen på att göra ett Laptop försök till egentligen men magkänslan säger att det är bättre att satsa på AI eller naturligt iom att hon isf krånglade i år.
Vill gärna ha nån som hoppar bra men ändå rör sig väl, så det är tur hösten finns till att forska :idea:
Annars glor jag en del på DK, det finns en del roligt där och har hon inte föl vid sidan finns ju möjligheten att köra dit utan problem.

OM hon är dräktig i år och Laptopen blir en hingst så finns det en möjlighet på ett nytt försök där med förhoppning om ett stoföl.

Har även funderingar på att göra ett till xx-föl iom hennes goda stam för galoppen.

Mitt sto är inte betäckt i år men ska betäckas nästa år. Antagligen blir det samma hingst som årets föl är efter för jag är så nöjd med honom förutom att han är hingst så jag hoppas på ett sto.

Jag gillar också att planera så hade mina hittils två hingstföl blivit ston hade jag redan haft hingstvalet klart åt dem;)

Mitt sto (Elding - Braute) går tom i år p.g.a att hon fölade så sent (29 dygn över tiden). Nästa år ska hon betäckas med Järvsöfaks.

min avelsplanering för nästa år är inte klar än, allt hänger på om mitt Cortus sto tar sig och sen så måste jag nog spana in Contender stoet lite (hon kommer nästa vecka)

Bertil-bo: ang ditt sto - vet att Heartbeat är en favorit hos dig (om du är den jag tror ;)) - det är han hos mig med :love: jag hade nog dock inte lagt honom på ett så ungt stod där man inte vet om hon tar sig eller ej - han har ju en ganska så hög språngavgift.. Satsa på något som har 18 dgrs dräktighet i stället - mitt råd efter att ha fått lagt en språngavgift i år på en hingst och sen fått byta till en annan..
Briar tycker jag inte alls, inte rent stam-mässigt iaf..
Aerline H verkar ju lämna multitalanger så varför inte?!
A-Dur finns ju i närheten av dig - har sett fina avkommor efter honom
Cyklon där har du ju Cortus som morfar.. Vill du ha Cardentoblodet ta Cosmopolite S isf eller Cardento him self :idea:

Jag håller på för fullt med o planera hingstar till mina ston. Har 3 som ska betäckas, eller iaf har jag planerat o betäcka.
Just nu har jag väldigt många hingskandidater, får se vilka jag väljer.

Har också en två-åring som jag eventuellt funderar på att betäcka efter tre-års test och tycker det är kul att börja spåna redan nu..
Vill nog troligen ha mer dressyrinriktad hingst.
Hon är efter Figaro R-Bayron-Ganesco högrest och "modern" typ.
Vill ha hingst med lång inte för bred och välansatt hals, bra ben, gärna ngt mer åt det långlinjerade hållet..
Är helt novis och mycket av eventuellt hingstval präglas ju av bedömningen på tre-års men det är kul att börja sukta och fundera;)..

Inte S Bossanova då? ;)

Min kanske ska betäckas, är väldigt sugen på Backuddens Rebell, gillade hans uppsyn på Riks.

Hej!

Jag har ett sto f.06 som ska gå 3årstestet och därefter betäckas.
Hon är e.Lipton u.Diana
På mammas sida finns porfyr och courbett.

Jag funderar på Nobel eller Chess.

Mitt sto är enl en domare lite låg ansatt i halsen (det har dock växt till sig) och otroligt envis DOCK lätthanterad, orädd och enkel i övrigt.

Vad tror ni?

KL.

Jag har funderingar med på och betäcka om mitt sto, jag ska välja en utav alla otroligt vackra pre hingstar och det är riktigt svårt, jag har hittat några som är extra intressanta men det är långt kvar och vi ska iväg på premering i september så får man se hur mitt sto är exteriört.

Men tankarna börjar redan nu och inse att det blir nog ingen betäckning 2009, men man vet aldrig. Vill ha ekonomin där, det kan ju hända mycket under betäckning och dräktighet. Å det jobb jag har just nu är inte mycket och ha, men letar å letar efter nytt!!

Jag hoppas att få betäcka nästa år :)

Inte S Bossanova då? ;)

Min kanske ska betäckas, är väldigt sugen på Backuddens Rebell, gillade hans uppsyn på Riks.

hihi slant lite med fingrarna i farten i går. Har du något tips på hingst ej gulanlag här i Sthlm trakten. Måste ev betäcka på fölbrunsten nästa år.

Känns som du tittar efter multitalanger och då skulle jag nog föredra Nobel. Vet inte så mycket om mödernet på din häst heller, det är ju lika viktigt att titta på tidigare generationer tycker jag, gällande typ, inriktning till viss del, samt extriör.

Jag funderar på Ludwigs Champion både till xx-stoet e.Mas Media- Precocius och hennes dotter e.Emmerton.

Kaliber- Diamant stoet funderar jag på att låna ut ett år. Annars är funderingarna till henne just nu Careme el. Lambourghini (har haft en så fantastiskt fin Lambourghini häst i stallet i sommar).
Och till hennes dotter e.Dionysos letar jag efter en lätt dressyrhingst utan D-blod.

Dom andra två stona ska ridas.

Grange Flynn Sparrow (mörkbrun) eller Gräns Roeson (brunbrun). Uppsala-trakten båda.

Jag gillar Flynn :)

Sen undrar jag om inte Långarnö Cedric är född brun? <- Grillby

Eller Packie, han finns ju på iaf fryst :love:

Grange Flynn Sparrow (mörkbrun) eller Gräns Roeson (brunbrun). Uppsala-trakten båda.

Jag gillar Flynn :)

Sen undrar jag om inte Långarnö Cedric är född brun? <- Grillby

Eller Packie, han finns ju på iaf fryst :love:

Gräns hingstarna går helt bort och likaså Packie då jag inte skickar ett 19 årigt sto på semin.
Kvar blir då Cedric, hur är det med Finn?

Finn gillar jag inte utseendet på. Hur långt kan hon tänka sig att åka?

Kewin? Ösmo.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag betäckte på inrådan av veterinär när hon var 5år, pga att hon skulle vila ett år från ridning efter en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar