Dags för pansion?

H

HappyBroline

När bör man pansionera sin häst? När den inte längre tycker det är kul att komma ut o röra sig? Eller när den har åldern inne?
Mitt varmbloddsto är 24 år och rids fortfarande. Jag vet att folk som inte känner hästen tycker att hon ska slippa att bli riden och körd pga hennes ålder. Men ålder är egentligen bara en siffra. Hon är precis likadan som när hon var hon var 15 - 16 år. Är det då rätt mot hästen att pansionera henne när hon verkligen älskar att få komma ut? När man ser henne i hagen ser hon ut som en riktigt gammal häst som bara står och hänger med huvudet. Men när hon upptäcker grimman i handen blir det fart på henne för hon vet vad som väntar. Då kommer hon travandes med huvudet högt och springer in i stallet. När det är dags att sitta upp stampar hon otåligt medans hon väntar på att man ska kravla sig upp. När man knappt hunnit sätta sig i sadeln är hon redan snabb att trava iväg nerför stallbacken. Hon går med öronen spetsade hela tiden och bara väntar på att hon ska få öka takten ännu mer. Hon älskar allting som har med hoppning och fart att göra och det bästa hon vet är när vi flyger runt fälltävlansbanan eller sträcker ut i full galopp över ängarna. Happy är en häst som verkligen älskar livet och att bli riden och det är knappt att man får henne att skritta av. Vissa få gånger har hon travat eller tacktat hela vägen fram till stallet så att man sen får ut och leda henne så att hon skrittar av ordentligt. Nu låter det som att vi flänger runt som galningar hela tiden men så är inte fallet.
Jag rider Happy nästan likadant som vilken häst som helst utan en tanke på hennes ålder. Hon älskar att arbeta och har en helt otrolig kondition. Happy är en utav dom piggaste (för pigg!) hästarna jag ridit. Och jag har ridit många hästar.
När man spänner för vagnen travar hon på så glatt med huvudet högt och spetsade öron och bara tycker livet leker. Är det då rättvist att ta ifrån henne detta bara för att några siffror säger att det är dags? Ska jag låta henne stå där i hagen och bara hänga med huvudet och låta henne se olycklig ut?
Happy står tillsammans med en unghäst och ibland hänger hon med några race runt hagen. Men jag skulle nästan tro att hon sparar energin tills det är dags att rida så att hon har kraft kvar att sticka med mig! (vilket inte alltid är så kul när man inte får stopp!)
En jag känner säger att hade hon haft hästen skulle hon alldrig rida den för rädsla att hästen skadades när den är så gammal. Och visst. Risken finns ju alltid att hästen snubblar eller går omkull och blir halt för livet. Men så länge man rider klokt så minskar ju risken men en häst är ett levande ting och kan därmed alltid snubbla. Man kan ju inte låta bli att rida bara för att risken till att hästen snubblar eller går omkull.

:love: Älskar dej Happy tjejen och vi har många långa och underbara ritter kvar!:love:

Ps. Det är Happy på min bild. Ds.
MvH Melina

Sv: Dags för pansion?

Jag skulle inte bry mig vad andra tycker, ha dom inte större problem än att bry sig hur gamla andras hästar är - skönt för dem. Så länge hästan känns pigg och kan ridas utan problem så tycker jag att du ska fortsatta att rida den.
När ni sedan inte tycker att det är skoj och inte längre kan rida utan problem kanske det är dags att fundera på att sluta. Men en "gammal" häst håller sig i bättre och i yngre form om den rids så den håller igång. Det är där många gör fel när de pensionerar friska hästar, det är då problemen kommer.

Sedan vet jag hästar som tävlar som ligger runt 20-24 år utan det mista problem. Själva har vi ett 25 årigt varmblodssto f.d. travare som är så otroligt pigg! Har hon väl fått trava eller galoppera vill hon inte sluta :D
Men det är klart, allvaret minskar på henne och vi nöjer oss med att bara rida i skogen vilket vi båda älskar och hoppas få göra ett långt tag till farmöver.

Hon ser i alla fall väldigt fin ut på bilden, inte precis som en gammal trött sliten häst.

Polishästen Utter togs ur tjänst vid 27 års ålder. Han dog en månad innan han skulle fylla 31år.
utter153.jpg

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=529905

tycker absolut inte du ska pensionera henne nu! njut av er tid tillsammans istället, du kommer att märka när hon inte orkar eller vill längre. då kan du låta henne bli pensionär! tror precis som Maddu säger, att hästar håller sig unga i kroppen och friska längre ju längre de får arbeta och är aktiverade. tror en sån häst har längre livslängd än en häst som bara skrotar i hagen har.

lycka till!

Maddu skrev:
Jag skulle inte bry mig vad andra tycker, ha dom inte större problem än att bry sig hur gamla andras hästar är - skönt för dem. Så länge hästan känns pigg och kan ridas utan problem så tycker jag att du ska fortsatta att rida den.
När ni sedan inte tycker att det är skoj och inte längre kan rida utan problem kanske det är dags att fundera på att sluta. Men en "gammal" häst håller sig i bättre och i yngre form om den rids så den håller igång. Det är där många gör fel när de pensionerar friska hästar, det är då problemen kommer.

Sedan vet jag hästar som tävlar som ligger runt 20-24 år utan det mista problem. Själva har vi ett 25 årigt varmblodssto f.d. travare som är så otroligt pigg! Har hon väl fått trava eller galoppera vill hon inte sluta :D
Men det är klart, allvaret minskar på henne och vi nöjer oss med att bara rida i skogen vilket vi båda älskar och hoppas få göra ett långt tag till farmöver.

Hon ser i alla fall väldigt fin ut på bilden, inte precis som en gammal trött sliten häst.

Kul att höra att det är fler än jag som rider "gammla" hästar. Jag tror precis som ni att en gammal häst som står får fler problem med leder och sånt än om den skulle få komma ut och röra sig. Sen blir ju en häst som bara står så himmla stel.
Jag tränar inte eller nåt sånt med henne utan jag gör precis som du rider i skogen och hoppar lite fälltävlanshinder ibland.
Fast när hon var 21 år tränade jag hoppning med henne och det tycker hon var enormt kul!
Hon är också sån, som en häst du beskriv, att när hon väll får upp fartan går det inte och häjda henne!

FridaJ skrev:
tycker absolut inte du ska pensionera henne nu! njut av er tid tillsammans istället, du kommer att märka när hon inte orkar eller vill längre. då kan du låta henne bli pensionär! tror precis som Maddu säger, att hästar håller sig unga i kroppen och friska längre ju längre de får arbeta och är aktiverade. tror en sån häst har längre livslängd än en häst som bara skrotar i hagen har.

lycka till!

håller med helt och hållet! Jag tror att hästen själv märker när det är dags att lägga av och det visar den då väldigt tydligt.
Än så länge har hon inte vissat några som helst tecken på att ha tråkigt eller blir besvärad av ridning så vi kommer fortsätta rida runt i skogen.

Vill sen folk störa sig på att jag rider en gammal så är det deras problem.
När jag förklara för en kompis igår att jag ville testa på att rida nån lite kortare distans på nån mil varför som hästen har så bra kondition fick jag bara till svar:"Men hallå! hon e ju faktiskt 24 år!"

nej nej, absolut inte;) rid så länge den mår bra av det! min förra foderhäst var 25 år och han reds nästan dagligen och var pigg som en lärka:)

:)

kontakten skrev:
nej nej, absolut inte;) rid så länge den mår bra av det! min förra foderhäst var 25 år och han reds nästan dagligen och var pigg som en lärka:)

okej kul att höra! Happy rids cirka fem dar i veckan och trivs jätte bra med det.:)

Jag har en ponnymärr på 21 år, som tydligt har börjat visa att hon inte är intresserad av att bli hämtad med grimma längre. Hon vänder bort blicken och "sjunker ihop" när man sätter på grimman, och hon ser liten och ledsen ut när man skall sitta upp. Hon är ynkliga 145 cm, och jag är 170/55, så jag känner mig alldeles för stor på henne också:(

Det var ett hårt beslut, för hon är verkligen en dröm att rida, men hon har fått gå i pension nu(tills hon inte "krymper" av grimman längre, om det nu blir så att hon får tillbaka lusten igen). Jag promenerar med henne lös, klickertränar och bara umgås med henne istället, och det är hon jättenöjd med. Hon har helt enkelt kommit förbi stadiet där hon njuter av att bli dominerad på det sätt som ridningen innebär, hon vill umgås lös och utan tvång!

En kompis som bedriver hästpensionat(de flesta av hennes hästar är 25+:) ) sa att hon märkt en svacka på flera av sina vid 20-21, men att de kommit tillbaka efter ca ett års vila och fritid. Kan nämnas att hennes pållar nu rids 4-5 dagar i veckan, och mår kanon!

/Migo
som i veckan var med och köpte en 20 åring...för att rida in och ha som ridhäst:crazy: :) :d

Jag köpte förra året en då 22 årig Lipizzanare....

Nu funderar jag skarpt på att anmäla mej till ridklubbens klubbtävlingar då hon på inga vis visar att hon är 23 år nu....

Min lipizzanerval är nu 26 år. Vi deltog i SM för brukshästar förra året, han är jättepigg och älskar att bli riden och att få lära sig nya saker.
Nu måste jag tyvärr ta bort honom pga att hans tänder är helt o hållet nedslitna:cry: , men pensionerad är han egentligen inte.
Det är han som oftast drar igång galoppräderna i hagen, och att hoppa älskar han.

Jag tycker absolut inte att du ska pensionera henne!
Det är många som gör felet att ställa av en äldre häst, men de behöver fortfarande röra på sig.
Min häst (isis) är 24 år nu och rids 5-6 gånger i veckan och har inga som helst problem. Hon är enormt pigg och glad, lite för pigg för de mesta :angel: Hon har en vilja som jag aldrig har sett hos en häst förut, men jag antar att det är därför hon forsatte och kämpa när allt var som sämst. Hennes liv har inte vart det bästa tyvärr..
Men som sagt, pensionera henne inte förens du märker att hon inte vill mer. Ställer du av henne nu när hon fortfarande vill komma ut och ridas skulle iaf jag tro att hon inte blir speciellt lyckligare. Får min häst stå lite fler dagar än tänkt blir hon lite jobbig att ha att göra med och man ser riktigt på henne hur mkt hon längtar efter att få komma ut, sen när vi väl är på väg ut är hon överlycklig! :D
Så nej, pensionera henne inte.
Hon ser väldigt fin ut :D

Rid så länge hon tycker det är roligt! Jag hade en New forest som va 25 år när jag sålde henne, å for runt som om hon va unghäst, hoppade 125 cm banor som ingenting. Min kompis hade en 3 åring som hon höll på att rida in tillsammans me oss, o min häst va då mycket spralligare än hennes. Så åldern har absolut ingen betydelse! :)

fortsätt ha kul med din häst!!!!

MIGO: bra beslut att låta henne slippa!!! "starkt" eller va man ska skriva :D man vill ju oftast så mkt å älskar sin häst så det är svårt att ta vissa beslut!!!
Kan du inte köra in henne? Det kanske hon gillar? har en kompis som körde in sin gamling, han blev som ny :p

Så länge hästarna verkar trivas, må bra och tycka det är kul så finns det ingen anledning att pensionera dem för att dom uppnått en viss ålder. Sedan så kan man kanske inte rida lika hårt med en häst på 25 år som man kan på en betydligt yngre häst. Men viss motion och att ridas några gånger i vecka så tror jag att dom mår mycket bättre utav.

nje, hon blir jättestressad av att sitta fast i saker...så det är nog inte lösningen...

igår var vi ute och promenerade och hon betedde sig som ett föl, tycker uppenbarligen att det är skönt att komma ut lite iaf:)

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar