Dags för Nikita att få somna in, hur gör man med de andra hundarna?

falukorw

Trådstartare
Det är dags för min gamla fina bästa Nikita att få somna in...

Men jag vet inte hur jag ska göra med mina andra hundar, har ni låtit dom vara med och fått lukta på kroppen eller har ni lämnat dom hemma? Hur har hundarna reagerat oavsett hur ni gjort?

Jag känner att Leia och Nikita har varit bästisar och hållit ihop länge och Nikita är den enda hund Leia verkligen tycker om, de är väldigt sällan åtskilda idag men det händer och jag upplever att Leia är lite dämpad när Nikita är borta, dock håller hon inte på att leta efter henne eller nåt sånt.
Nova är inte lika bunden till någon annan hund och mer van att vara ensamhund eftersom vi rest och tävlat mycket tillsammans. Nikita är dock en stor trygghet för Nova och de sover ofta tätt tillsammans, ja Nova mer eller mindre lägger sig på Nikita.

Det kanske inte är jätte bra att ha med de andra när man är så otroligt ledsen, men vill ju göra det som är bäst för alla tre hundarna.

Jag hade inte med min nya hund när den äldre avlivades. Det ångrar jag. Den yngre letade efter den äldre och gick in i en mindre depression, och det trots att de inte ens var tajta överhuvudtaget. Fick handmata henne ett tag tillomed och det tog väl 3-4 månader innan hon började bli sig själv igen.

Den äldre hunden fick dock vara med när en annan hund avlivades, och hon tog inte det minsta skada av det. Hon insåg snabbt att den döda hunden var död och inget att bry sig om längre, och gick därifrån med svansen glatt viftandes och försökte bara ge mig så mkt uppmärksamhet hon kunde.

Ruben var med när vi tog bort vår stora.
Det tycker jag var jättebra!
Han la sig hos den stora när han fick medlet och när han var borta reste Ruben sig och gick till dörren.
Sen var han väldigt nedstämd hemma men det hade garanterat varit värre om han inte fått följa med.

Det är dags för min gamla fina bästa Nikita att få somna in...

Men jag vet inte hur jag ska göra med mina andra hundar, har ni låtit dom vara med och fått lukta på kroppen eller har ni lämnat dom hemma? Hur har hundarna reagerat oavsett hur ni gjort?

Jag känner att Leia och Nikita har varit bästisar och hållit ihop länge och Nikita är den enda hund Leia verkligen tycker om, de är väldigt sällan åtskilda idag men det händer och jag upplever att Leia är lite dämpad när Nikita är borta, dock håller hon inte på att leta efter henne eller nåt sånt.
Nova är inte lika bunden till någon annan hund och mer van att vara ensamhund eftersom vi rest och tävlat mycket tillsammans. Nikita är dock en stor trygghet för Nova och de sover ofta tätt tillsammans, ja Nova mer eller mindre lägger sig på Nikita.

Det kanske inte är jätte bra att ha med de andra när man är så otroligt ledsen, men vill ju göra det som är bäst för alla tre hundarna.

Nu har ju inte jag hund men däremot en drös med illrar. Ett tag tog jag med alla illrar till vetten när det var dags för någon att somna in. Men nu är dom för många så jag tar med mig den döda illern hem och låter dom andra få nosa och ta adjö i lugn och ro. På det här viset slipper jag illrar som letar och funderar över vad som har hänt.
En vän till mig fick ta bort en iller akut och illern hemma fick inte följa med. Det har tagit tid för den andra illern att förstå att kompisen var död och det visade sig med oönskat beetende som att gå utanför lådan, bitas och vara allmänt pestig. Efter tid har den illern förstått vad som har hänt och lugnat ned sig.

Jag är noga med att ta med andra hundar i huset ska få följa med om möjligt. Nu vet jag inte hur det skulle gå till om de inte fick det, men jag upplever att hundarna som följer med förstår utmärkt vad som händer och jag vill att de ska förstå, jag tror att det är viktigt. De har inte heller haft något som helst intresse av att nosa på hunden som blivit avlivad eller så, utan tittat tyst på håll och så har vi gått därifrån.

Jag gör alltid så att jag tar hem hunden efter åt så får mina andra konstatera att hon är borta , nu har jag ju små hundar (tax) så jag lägger dom fint i en låda med favotitbädden <3 sen har jag dom hos mig tills dagen efter , och alla mina hundar under alla år har tagit farväl , Dom byter av varandra och ligger bredvid hunden som somnat in och nosar , Senast var det 5 veckor sedan jag tog bort en av mina älsklingar :-( Och det var samma rutin då , Stor styrke kram <3

Tesora

Av flera anledningar har min yngre hund fått vara med vid de senaste avlivningarna av äldre/sjuk hund och det har aldrig varit problem. Dom har varit rätt ointresserade, men dom har heller aldrig letat efter den andre hemmavid efteråt.

Nu har hon fått somna. Det var väldigt lugnt och fridfullt och jag kände att det verkligen var dags för henne, hon ville inte mer. Även om smärtan och sorgen nu är enorm.
De andra hundarna var med och fick nosa på henne men var rätt ointresserade och de kändes som om de visste redan innan att det var dags.

Känns fel att trycka på gilla-knappen, men det låter som det blev så bra det kunde bli.

När vår förra labbe fick somna in fick lagotton komma och nosa på henne efteråt. Hon har aldrig väntat på sin kompis eller tittat efter henne ute, något som jag hört många berätta om när den andra hunden inte fått vara med/se sin kompis efteråt.

Jag hade tidigare far och son. Jag tog inte med den yngre, men han fick lukta på den gamle när vi kom hem med honom innan vi begravde honom. Nu var den yngre extremt beroende av den gamle och även av mig, han gick max 5 meter ifrån oss så han hade aldrig koppel. Han hade det jobbigt en tid, vi fick t ex handmata honom några veckor sen gick det successivt över. Men han kollade runt var gång vi kom hem rätt länge, några månader om jag minns rätt. Han fick vara med när vi begravde den gamle, så han visste hela tiden var han fanns. Den yngste är även han borta sedan drygt 13 år.

Nu gäller min erfarenhet katt men om möjligt låter vi kvarvarande katter få se och lukta på sin döda kompis då vi upplevt att dom letat annars. Då katt inte är så stora så har vi tagit hem dom efteråt och kunnat begrava hemma, dom kvarvarande har alltså inte varit med under själva proceduren.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 323
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 976
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 281
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 899
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka