Dags att visa vår sida av travet!?

P

Projekt

Nu ska jag försöka dra igång ett jätteprojekt och behöver er hjälp.

Det är mycket negativa skriverier om travsporten på DR:s facebooksida nu och efter att ha läst varenda kommentar där så har jag känslan av att DR inte vill se att det finns fina sidor inom travsporten, inte vill se att det finns travtränare som gör allt för sina hästars välmående.
Efter att sedan ha läst trådar bland annat här på detta forum har jag förstått att DR många gånger har blivit inbjudna att besöka olika travtränare i landet för att se hur deras hästar har det, besök som DR inte har åkt ut på.

Som sagt, nu vill jag dra igång ett jätteprojekt som förhoppningsvis leder till att människor i detta land får se den fina sidan av travsporten som DR inte vill erkänna finns.

Vill du som travtränare vara med i projektet? Vill du visa resten av landet hur dina hästar har det?
Min tanke är att göra besök hos olika travtränare (amatör som proffs), följa dess arbete en dag, prata, diskutera, fotografera och slutligen lägga upp besöket som ett reportage på en hemsida.

Då jag är ensam med det här (än så länge) och landet är stort så kommer arbetet sträcka sig över en lång period då jag själv har arbete, barn och hästar att ta hand om, men jag ska försöka göra så mycket reportage som möjligt i så många delar av landet som möjligt.

Vill du vara med? Eller har du tips och ideér om vad reportagen bör innehålla? Eller vill du rent av hjälpa till? Oavsett vilket så behöver jag er hjälp för att ro det här projektet i hamn.

(Moderatorn; Jag vet inte om denna tråd ligger rätt och jag vet inte om den anses som, annons, reklam eller efterlysning, men här lägger jag den och hoppas på att den ligger rätt)

Sv: Dags att visa vår sida av travet!?

Allt är fortfarande på planeringsstadiet men tanken är som sagt att besöka travtränare och ta reda på så mycket som möjligt om hästarnas vardag med fokus på travträningen men även på hur hästarna har det på sin fritid då dom inte arbetas.
Mycket arbete kommer läggas på hästarnas utrustning (då det påstås att många tränare använder skadlig och förbjuden utrustning) och på hur hästarna beter sig i olika situationer såsom intag från hagen, selning, och körning (då det påstås att inga hästar tycker det är roligt att springa)
Vidare vill jag med tränaren diskutera skadefrekvensen i stallet och eventuella förebyggande åtgärder och rutiner.
Jag vill även ge utrymme för att diskutera med tränaren om saker som skulle kunna bli bättre inom sporten, både hemma vid träning och på tävling för hur bra man än tycker att sporten är idag så finns det garanterat saker som skulle kunna bli bättre.
Så mycket som möjligt kommer dokumenteras i såväl ord som bild.

Jag kommer arbeta ihop en mall att gå efter så att jag får likvärdig information från alla tränare, på så vis kan man på ett rättvist sätt föra statistik över utrustning och skador som är de saker som skapar störst debatter.

Besök kommer att ske med kort varsel (samma dag) så man slipper kommentarer om att tränarna har hunnit "städa".

Så långt har jag kommit i planeringen än så länge.

Tar som sagt gärna emot förslag och idér från aktiva inom sporten, kanske det finns någon viktigt jag har glömt som ni tycker man ska ta upp?!

Även om du skulle lyckas ta fram några mätbart resultat så är det omöjligt att resonera med fundamentalisterna. För att en individ ska kunna bli väldigt stark i sin övertygelse(som t.ex. att travsport är djurplågeri) är den första förutsättning att man vägrar lyssna på motpartens argumenter. Detta gäller ju alla extremister, oavsett om vi pratar om politiska eller religiösä extremister.

Vad har du för befogenheter för att du(som privatperson, antar jag) ska kunna gå in och gräva människornas selkammare som ofta är privata eller ligger i anknytning till privata bostad? Låter som störande av hemfrid.

Eller är det så att alla som sysslar med trav är misstänkta för brott i dina ögon, signaturen Projekt? Det låter som något som medlem i Djurens Rätt skulle kunna påstå.

Senast ändrad:

Varför inte prata med Travsportens hästombudsman, eller kvinna kanske vi ska säga, Anna Hedendahl? Där finns ju redan grunden lagd med kontakter inom hela travnäringen, ett arbete är redan påbörjat för att göra det bättre för travhästarna.

Även om du skulle lyckas ta fram några mätbart resultat så är det omöjligt att resonera med fundamentalisterna. För att en individ ska kunna bli väldigt stark i sin övertygelse(som t.ex. att travsport är djurplågeri) är den första förutsättning att man vägrar lyssna på motpartens argumenter. Detta gäller ju alla extremister, oavsett om vi pratar om politiska eller religiösä extremister.

Tanken är inte att försöka bevisa något för extremister, utan att ge människor som inte är insatta i travet en ytterligare bild av travhästarnas liv, de flesta har bara en bild, den dåliga pga att det är den sidan det skapas debatt kring. Och nu säger jag inte att detta projekt ger dom en drömbild utan fel och brister men det ger dom förhoppningsvis en bredare bild så dom själva kan väga dåligt mot bra inom sporten och själva bilda sig en uppfattning om hästarnas mående.

Vad har du för befogenheter för att du(som privatperson, antar jag) ska kunna gå in och gräva människornas selkammare som ofta är privata eller ligger i anknytning till privata bostad? Låter som störande av hemfrid.

Jag har inte tänkt åka ut till slumpvis vald tränare och börja rota, tanken är att besöka de tränare som är intresserad av besök, trots att besöken kommer aviseras med kort varsel så kommer det alltså inte ske utan någon tränares vetskap eller utan att tränaren är med

Eller är det så att alla som sysslar med trav är misstänkta för brott i dina ögon, signaturen Projekt? Det låter som något som medlem i Djurens Rätt skulle kunna påstå.

Även jag vore i så fall misstänkt.

Ett mail är på väg att knåpas ihop till hästombudsmannen och kommer skickas om intresse för det här projektet uppstår, jag kommer som tidigare nämnt inte köra igång med något om inte tränarna vill, jag tänker inte agera spion utan vill att det här ska göras tillsammans med de aktiva, inte mot dom.

Nej, det känns som ett utmärkt sätt för en icke seriös person att kunna kolla vad som finns i stallarna.

Jag kanske är misstänksam men allt går ju inte att låsa in.

Tror för övrigt seriöst att det blir en lika ensidigt vinklad grej som det DRH håller på med.

Men även om det vore så ? Vad spelar det för roll ? I tråden om djurens rätt är det många som sagt att de bjudit in djurens rätt men inte fått nåt gehör . Så Vad är problemet om ts är från drh? Dock ts, vill man bli tagen på allvar om man ska göra ett journalistiskt jobb och få folk med sig ska man inte vara anonym. Dessutom har jag personligen också svårt att se syftet. Det finns många reportage redan om det du nämner och någon som fått för sig att trav är djurplågeri lär tycka det ändå. Sedan håller jag inte med om att de flesta tycker illa om trav, tycker nog de flesta har en rätt bra inställning till både trav och ridsport....

Jag är medveten om att anonymitet inte är det bästa utgångsläget om man vill tas för att vara seriös men jag väljer att vara anonym tills jag vet om mina ideér kan användas då jag vid ett tidigare tillfälle har lagt fram fakta som motbevisat en grupps åsikter och fick efter det använda mig av hemligt nummer ett tag för att slippa bli nerringd dygnets alla timmar.

Var har jag skrivit att de flesta tycker illa om trav :confused:

Men även om det vore så ? Vad spelar det för roll ? I tråden om djurens rätt är det många som sagt att de bjudit in djurens rätt men inte fått nåt gehör . Så Vad är problemet om ts är från drh? Dock ts, vill man bli tagen på allvar om man ska göra ett journalistiskt jobb och få folk med sig ska man inte vara anonym. Dessutom har jag personligen också svårt att se syftet. Det finns många reportage redan om det du nämner och någon som fått för sig att trav är djurplågeri lär tycka det ändå. Sedan håller jag inte med om att de flesta tycker illa om trav, tycker nog de flesta har en rätt bra inställning till både trav och ridsport....

Om TS vore från DRH skulle det inte göra mig ett dugg, de får gärna komma och hälsa på mig också...

Jag tänkte mer på annat löst folk... :o

Har du kontakter på tidningsredaktioner så du vet att dina reportage har en hyfsad chans att bli publicerade, eller hade du tänkt få ut dem på något annat sätt?

Vilken målgrupp hade du tänkt dig? Som du beskriver upplägget låter det ganska tungläst.

Jag är inte från DRH, så jag kan vl placeras i den andra kategorin.

Tanken är att lägga upp reportagen på en hemsida som skapas just för projektet.

Att det kan bli tungläst har jag inte funderat så mycket på iom att jag vill lägga det på en hemsida, där går ju att dela in reportagen i kategorier så läsarna själv kan välja om dom vill läsa delar eller det hela.

Ett mail är på väg att knåpas ihop till hästombudsmannen och kommer skickas om intresse för det här projektet uppstår, jag kommer som tidigare nämnt inte köra igång med något om inte tränarna vill, jag tänker inte agera spion utan vill att det här ska göras tillsammans med de aktiva, inte mot dom.

Varför inte börja med hästombudsmannen? Hon har ju kontakter med hela tränarkåren, verkar för hästar i allmänt och travhästar i synerhet ska ha det bra, har kontakter i media och inom forskning, jag förstår inte hur du ska hitta en bättre utgångspunkt ärligt talat. Hon är ses absolut inte som någon spion, eftersom hon är en offentlig person, man vet vilken agenda hon har och vad hon står för.

Ärligt talat tycker jag att hästombudsmannen verkar ganska för tam för sitt jobb

Ärligt talat tycker jag att hästombudsmannen verkar ganska för tam för sitt jobb

Jag tror att det dels handlar om att man måste hitta former för vad som ska göras, och mycket i början handlar nog även om att bygga upp kontakter. Vad anser du borde ha gjort annorlunda? Eller vid vilka tillfällen har hon varit för tam?

Vi får se vad som händer i dag - hon fick en typisk DRH-fråga i sin logg på FB avseende insemination och avskiljning av föl!

Jag kan tycka att det är från centralt håll man ska agera - inte en privatperson som snurrar runt och snokar i stallarna och sedan visar vad som finns.

Min spontana reaktion kom faktiskt från att vi på mijn bana så länge jag kan minnas haft stöldraider i stallarna runt omkring. Jag kanske är för liten för att någon ska vara intresserad men jag har rätt bra grejer så att publicera sig offentligt med ett "hur funkar det" med rutiner och allt känns för mig som att jag blottar mig alldeles för mycket.
Inte för DRH, utan för människor med rymligare samvete. :mad:

Är TS seriös och vill diskutera om sakfrågor så kanske kan TS börja med att prata med Hästombudsmannen, Veterinärhögskolan har väl statistik om obduktioner sen länge tillbaka i tiden och alla försäkringsbolag måste ju ha skadestatistik.

Jag tycker dock att det verkar mystiskt att man är väldigt angelägen att ge legitimitet till den dravel som DR leverar via FB. Men det är kanske bara jag som tycker det...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 629
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 998
Senast: Milosari
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 208
Senast: LaMagia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar